Hyppää pääsisältöön
Kuva
Tietokone ja kädet
  • Lastenvalvojalle verkossa varattavat ajat
  • Isyyden kiistäminen, perheoikeudelliset palvelut
  • Perheneuvolan verkossa varattavat ajat
  • Aikuissosiaalityön verkossa varattavat ajat 
  • OmaKS:n sosiaaliohjaus
  • Tee palveluarvio Omaolossa
  • Jätä yhteydenottopyyntö vammaispalveluihin
  • Jätä yhteydenottopyyntö lastenvalvojalle
  • Jätä yhteydenottopyyntö perheneuvolaan
  • Jätä yhteydenottopyyntö lapsiperheiden kotipalveluun
  • Voit hakea lapsiperheiden kotipalvelua verkossa
  • Voit hakea varhaisen tuen perhetyötä verkossa
  • Voit hakea ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea verkossa
  • Tee huoli- tai lastensuojeluilmoitus
  • Ota yhteys sosiaalipalveluihin tuen tarpeen arvioimiseksi
  • Omapalvelu

Varaa aika verkossa

Ajanvarauksen voit tehdä Hyviksessä. Tarvitset Hyvikseen kirjautumista varten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. 

Lastenvalvojalle verkossa varattavat ajat

20 minuutin puhelinneuvonta-aika
Sosiaalityöntekijä-lastenvalvoja neuvoo puhelimitse isyyden selvittämistä sekä lapsen asumista, huoltajuutta, tapaamisoikeutta ja elatusapua koskevissa asioissa.

1,5 tunnin elatus- tai huolto- ja tapaamissopimusneuvotteluaika lapsen asuinalueen sosiaalityöntekijä-lastenvalvojalle. Vanhemmat varaavat yhteisen sopimusneuvotteluajan.

1 tunnin aika elatussopimusten jatkoneuvotteluja varten
Vanhemmat varaavat yhteisen sopimusneuvotteluajan. Varatessaan aikaa asiakas täyttää varausta koskevat esitiedot ja valitsee vapaista ajoista sopivan. Varatusta ajasta asiakas saa tekstiviestimuistutuksen varaajan puhelinnumeroon.

Isyyden kiistäminen, perheoikeudelliset palvelut

Perheneuvolan verkossa varattavat ajat 

Puhelinneuvonta ja perheasioiden sovittelu
Täytä ajanvarausta koskevat esitiedot ja valita vapaista ajoista sopivin. Verkossa varatusta ajasta lähetetään tekstiviestimuistutus annettuun puhelinnumeroon.

Aikuissosiaalityön verkossa varattavat ajat

20 min takaisinsoittoaika sosiaalityöntekijälle tai sosiaaliohjaajalle

Varaathan takaisinsoittoajan oman alueesi työntekijälle. Voit tarkistaa, kuka on alueesi työntekijä aikuissosiaalityön verkkosivuilta. 

Täytä ajanvaraustiedot ja kirjoita mitä asiaa puhelusi koskee, työntekijä soittaa sinulle valitsemanasi aikavälillä.

OmaKS:n sosiaaliohjaus

Voit varata ajan OmaKS:n sosiaaliohjaajan videovastaanotolle. Katso ohjeistus ja varaa aika OmaKS:n sivuilta.

Tee palveluarvio Omaolossa

Omaolossa voit tehdä arvion omaishoitotilanteesta, liikkumisesta kodin ulkopuolella ja henkilökohtaisesta avusta.

Omaolo.fi

Jätä yhteydenottopyyntö palveluihin

Voit yhteydenottopyynnön voi tehdä Hyviksen kautta. Hyvikseen kirjautumista varten tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Yhteydenottoihin vastataan 7 päivän kuluessa. 

Jätä yhteydenottopyyntö vammaispalveluihin

  • Voit tiedustella omiin palveluihisi liittyviä asioita tai lähettää hakemuksiin täydentävää tietoa.
  • Kirjauduttuasi Hyvikseen voit lähettää liittymispyynnön yleisellä yhteydenottolomakkeella vammaispalveluiden toimiston tai sosiaalityön ja palveluohjauksen viestiryhmään. Tämän jälkeen voit lähettää viestejä ja asiakirjoja suoraan haluamallesi ryhmälle vammaispalveluihin.
  • Kirjaudu Hyvikseen

Jätä yhteydenottopyyntö lastenvalvojalle

Jätä yhteydenottopyyntö perheneuvolaan

Jätä yhteydenottopyyntö lapsiperheiden kotipalveluun

Hae palvelua

Voit hakea lapsiperheiden kotipalvelua verkossa

Voit hakea varhaisen tuen perhetyötä verkossa

Voit hakea ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea verkossa

Tee huoli- tai lastensuojeluilmoitus

Jos sinulla herää huoli lapsen, vanhuksen tai muun kuntalaisen hyvinvoinnista tai avuntarpeesta, voit tehdä huoli-ilmoituksen tai lastensuojeluilmoituksen Omapalvelussa ilman tunnistautumista.

Ota yhteys sosiaalipalveluihin tuen tarpeen arvioimiseksi

Voit tehdä yhteydenoton sosiaalipalveluihin tuen tarpeen arvioimiseksi Omapalvelussa. Palvelu koskee vain jyväskyläläisiä. Kiireellisissä tilanteissa ota yhteys sosiaalipäivystykseen tai hätäkeskukseen.

Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen (Omapalvelu)

  • Aikuissosiaalityö
  • Lastensuojelu 
  • Vammaispalvelut
  • Ikääntyneiden palvelut

Lisätietoa Ilmoita huolesi -sivulla

Omapalvelu 

Omapalvelun kautta tapahtuva sähköinen asiointi 

Tunnistautumista vaativa asiointi: 

  • Täydentävän tai ehkäisevän toimeentulotuen hakemus, jolla voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. Hakeminen edellyttää, että sinulla on voimassa oleva Kelan päätös perustoimeentulotuesta tai hakemus on vireillä. 
  • Lapsiperheiden palvelujen hakemus, jolla voit hakea lapsiperheiden kotipalvelua ja ehkäisevää perhetyötä. 
  • Lisäksi voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen tunnistautuneena itseäsi koskevassa asiassa. Yhteydenoton voi tehdä halutessaan myös ilman tunnistautumista. 

Ilman tunnistautumista tapahtuva asiointi: 

  • Lastensuojeluilmoitus 
  • Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta 
  • Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen (tuen tarpeen arvioimiseksi) 

Omapalvelun käyttäminen 

Tunnistautumista vaativaan Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. 

Valitsemalla Omapalvelussa asiointikanavaksi Omapalvelun, annat suostumuksen siihen, että päätös voidaan lähettää sähköisesti tiedoksi Omapalveluun. Sinulle voidaan lähettää myös laskelmia, kirjeitä sekä mahdollisia lisäselvityspyyntöjä Omapalveluun. Jos et valitse asiointikanavaksi Omapalvelua tai et täytä tietoja, sinulle lähetetään päätös postitse. 

Yhteystietojen ilmoittaminen ja päivittäminen on välttämätöntä, jotta sähköiseen palveluun toimitetuista päätöksistä ja lisäselvityspyynnöistä voidaan lähettää automaattinen sähköposti- ja tekstiviestiheräte. 

Omapalveluun toimitetuista päätöksistä ja lisäselvityspyynnöistä voidaan lähettää automaattinen sähköposti- ja tekstiviestiheräte. Yhteystietojen ilmoittaminen ja päivittäminen Omapalveluun on välttämätöntä, jotta herätteiden lähettäminen onnistuu. Asiakas on vastuussa yhteystietojen oikeellisuudesta. 

Huomioithan, että Omapalvelussa ei voi tehdä oikaisuvaatimuksia. Oikaisuvaatimus tehdään päätöksen mukana seuraavan oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti. 

Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet sähköisesti joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Jos sinulta puuttuu jokin liitteeksi vaadittu todistus, niin voit lähettää liitteen jälkikäteen sähköisesti tai postin välityksellä. Huomioi kuitenkin, että puuttuvat liitteet hidastuttavat asian käsittelyä. 

Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkki -kuva), joita klikkaamalla saat asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa. Hakemuksia ei voi lähettää, ellei kaikkia pakollisia kenttiä ole täytetty. 

Tietoturva 

Jos käytät palvelua julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot. 
 
Tuetut selaimet: 

Palvelu toimii seuraavilla selaimilla:, Safari, Chrome ja Edge (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi ja Firefox 3.5 tai uudempi. 

Käyttökatkot 

Palvelussa saattaa olla käyttökatkoja huoltotoimenpiteiden vuoksi. Käyttökatkoista ilmoitetaan Omapalvelun etusivulla.  

Ongelmia Omapalvelun lomakkeen kanssa?

Jos ilmoitus tai yhteydenotto-lomake ei avaudu tai toimi, sulje internet-selain ja avaa se uudelleen tai tyhjennä selaimen välimuisti.