Vammaisten palvelut

Palvelut koronaepidemian aikana

Koronan aikana toivomme, että paikan päällä tapahtuvaa asiointia vammaispalvelujen toimistolla vältetään.

Asiointi mieluiten puhelimitse, etänä tai sähköisen asioinnin kautta.

Henkilökohtainen apu

Toimintaohjeita koronan aikana: Henkilökohtainen apu - toimintaohjeita koronan aikana -pdf

Henkilökohtaisen avun työtuntilistoja ja muita asiakirjoja toivotaan palautettavaksi:

  • OmaHyviksen kautta.
  • Ylistönmäentie 33 c - pääsisäänkäynnin oikealla puolella olevaan Vammaispalvelujen postilaatikkoon.
  • Sepänkatu 4 (Voimala) - pääsisäänkäynnin vasemmalla puolella olevaan postilaatikkoon.

Vierailusta asumisyksiköihin sovitaan etukäteen

Vierailut vammaispalveluiden asumisyksiköissä toteutetaan THL:n ohjeistuksen mukaisesti.

  • Vierailuista sovitaan aina etukäteen yksikön henkilökunnan kanssa.
  • Läheinen saa ohjeet turvalliseen vierailuun esimerkiksi puhelimitse ennen kuin hän tulee asukkaan luo.
  • Tapaamisen ja muiden asukkaiden turvallisuuden takaamiseksi suositus on, että vierailijoita saa tulla kerrallaan kaksi (2).
  • Läheinen huolehtii vierailun ajan käsihygieniasta ja käyttää henkilökunnan antamaa kertakäyttöistä suunenäsuojusta.
  • Vierailun aikana tulee pitää turvaväliä ja asukkaan koskettelua tulee välttää. Asukasta on kuitenkin mahdollista työntää ulkona pyörätuolissa.
  • Vierailuja voidaan järjestää ulkona, erikseen järjestetyssä rauhallisessa tilassa tai asukkaan omassa huoneessa.
  • Vierailijat eivät saa liikuskella yksikön yhteisissä tiloissa tarpeettomasti.

Toimintayksikön johtaja tai esimies vastaa siitä, että vierailut toteutetaan yksiköissä turvallisesti. Vierailulle ei aina voi välttämättä tulla.

Asumisyksikkö voidaan laitaa väliaikaisesti vierailukieltoon koronavirustartunnan tai -epäilyn johdosta. Tämän vuoksi on tärkeää, että vierailuista sovitaan etukäteen asumisyksikön kanssa. 

Yksikköön vierailulle tulevien on tärkeä toimia siten, että he eivät altista yksikön asukkaita koronavirukselle. Vierailijoille muistutetaan, että vierailuille ei missään tilanteessa saa tulla sairaana. Jos vierailulle yritetään saapua selvästi flunssaoireisena, henkilökunta voi pyytää poistumaan ja siirtää vierailua. 

Asukas voi edelleen ulkoilla ja liikkua asioillaan esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan kanssa. 

Tukiasuntojen asukkaat saavat palvelun kotiinsa, tarvittaessa yhteyttä pidetään myös puhelimitse. Asiakkaiden ruokahuollosta ja lääkehoidollisista toimenpiteistä huolehditaan.

Lyhytaikaishoidon jaksoja on käynnistetty kaupungin omissa yksiköissä kesän aikana.  Yksiköistä ollaan yhteydessä perheisiin. Toistaiseksi toimintaa järjestetään supistusti Kortteerissa sekä yksiköiden LAH-paikoilla turvallisuus huomioiden. Jaksoja järjestetään sekä lapsille että aikuisille perheiden jaksamisen tukemiseksi ns. kriisipaikkoina. 

Henkilökunta käyttää maskeja asumisyksiköissä.

Tiedote ryhmäkotien asukkaiden läheisille 06.11.2020 - pdf

Kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminta jatkuu poikkeusjärjestelyin maaliskuun 2021 loppuun asti

Vammaispalveluiden työ- ja päivätoiminta jatkuu poikkeusjärjestelyin ainakin maaliskuun 2021 loppuun asti. Päivätoiminnan asiakkaisiin ja heidän läheisiinsä ollaan yhteydessä suunniteltaessa yksilöllisiä korvaavia ratkaisuja.

Henkilökunta käyttää maskeja työ- ja päivätoiminnassa.

Tiedote työ- ja päivätoiminnan asiakkaiden läheisille koronatilanteen vaikutuksista -pdf

Vaikeavammaisten kuljetuspalveluissa pieniä muutoksia

Vaikeavammaisten kuljetuspalveluita eli VPL-kuljetuksia ei yhdistellä koronasta johtuen, jotta tartuntoja voidaan välttää. Kuljetuksen voi tilata kyydinvälityskeskuksesta 15 minuuttia ennen lähtö- tai paluuaikaa. Poikkeusolojen poiketaan näin aiemmista määritellyistä tunnin ja puolen tunnin tilausajoista, jotta asiakkaiden asiointi olisi nopeampaa ja he pääsevät nopeammin kotioloihin. Muutoin kuljetukset toimivat normaalisti. 

Kyydinvälityskeskuksen tilausnumero on 014 266 3932. Kuulovammaiset voivat varata matkan myös tekstiviestillä numerosta 050 4113 300. 

Sosiaalityö ja palveluohjaus toimii

Vammaispalveluiden yksittäiset asiakastapaamiset hoidetaan pääasiassa sovitusti, mutta asumisyksiköissä ei pidetä asiakaspalavereita kuin erityistilanteissa.

Kotikäynneillä flunssaisten asiakkaiden luona työntekijöillä on kasvoillaan suojamaskit. Tarvittaessa asioita hoidetaan myös puhelimen ja etäpalavereiden välityksellä. Tällä halutaan varmistaa se, että työntekijät pysyvät terveinä ja heitä on riittävästi hoitamaan asiakkaiden asioita.

Vammaispalvelujen toimisto

Ylistönmäentie 33 c, 4 krs
40500 Jyväskylä