Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Henkinen tuki kriisitilanteessa

Sotatilanne Ukrainassa voi aiheuttaa huolta, ahdistusta ja pelkoa. Huolestuneisuus on luonnollinen reaktio. Voit jakaa huoltasi keskustelemalla läheisten kanssa. Kuuntele myös lasta ja nuorta ja suojaa heitä ahdistavalta materiaalilta.

Älä jää huolesi kanssa yksin: myös ammattilaisten tarjoamaa keskusteluapua ja palveluja on tarjolla. 

tuki
henkinen tuki
ukraina
keskustelu
huoli
kriisi
kriisiapu
Kuva
Kädet muodostavat sydämen. Kuva Pirjo Ala-Hynnilä

Siilinmajan ryhmä - ryhmä vaativaa hoitoa ja erityistä tukea tarvitseville lapsille

Siilinmajan ryhmä on Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteinen ryhmä vaativaa hoitoa ja erityistä tukea tarvitseville lapsille. Lasten infektioherkkyys on huomioitu ryhmän toiminnassa.

Siilinmajan ryhmä toimii Valteri-koulu Onervan tiloissa osoitteessa Kukkumäentie 27 ja on osa varhaiskasvatuksen palvelualuetta. 

Lapsen sijoittuminen Siilinmajan ryhmään tapahtuu yhteistyössä vanhempien, kasvun ja oppimisen palveluohjauksen sekä sairaalan kuntoutusohjaajan kanssa yksilöllisen harkinnan mukaan.

päiväkoti
varhaiskasvatus
tuki
hoito
lapsi
Kuva
Kädet muodostavat sydämen. Kuva Pirjo Ala-Hynnilä

Tuen palvelut varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lapsi saa kasvuun, oppimiseen ja hyvinvointiin tarvitsemaansa yksilöllistä tukea. Lapsen tarvitsemat tukitoimet varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa suunnitellaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti. Laadukas pedagogiikka ja vahva yleinen tuki ovat perusta, jonka päälle rakentuu yksilöllisesti suunniteltu, toteutettu ja arvioitu tehostettu tai erityinen tuki. Lapsen saama tuki on johdonmukainen jatkumo varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja perusopetukseen. 

tehostettu
tuki
oppiminen
kehitys
varhaiskasvatus
esiopetus
Kuva
Lapsen kädet leikkivät legopalikoilla. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

ELO-luokat (ent. EMO)

ELO-luokat ovat vaativan erityisen tuen pienryhmiä 2.-9.luokan oppilaille, jotka tarvitsevat pitkäkestoista tukea tunne-elämään tai käytökseen liittyvien tuen tarpeiden takia. ELO-luokkien ryhmäkoko on kuusi-seitsemän oppilasta. Ryhmässä työskentelee työparina erityisopettaja ja erityisluokanopettaja, kasvatusohjaaja ja koulunkäynnin ohjaajia.

perusopetus
tuki
oppiminen
Kuva
Lasten kädet ja jalat yhdessä piirissä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Huhtasuon yhtenäiskoulun vaativan erityisen tuen ryhmät

Huhtasuon yhtenäiskoulussa sijaitsevat vaativan erityisen tuen ryhmät, joissa annetaan opetusta neurologisesti vammautuneille, pitkäaikaissairaille ja kehitysvammaisille oppilaille. Oppilaat opiskelevat vuosiluokilla 1-9.

Hakuaika lukuvuoden 24-25 Huhtasuon vaativan erityisen tuen ryhmiin on 16.1.-30.1.24. Lisätietoja hakemisesta löytyy täältä.

Yhteydenotot

koulu
oppilas
kehitysvammainen
vammautunut
opetussuunnitelma
tuki
Kuva
Tyttö pallomeressä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Joustava perusopetus (JOPO) ja Ysiplus-opetus

Joustava perusopetus (JOPO)

Joustava perusopetus (JOPO) on yleisopetuksen opetussuunnitelmaan ja tuntijakoon perustuva toimintamuoto. Se on tarkoitettu 8. ja 9. -luokkien oppilaille, joilla on vaara jäädä ilman perusopetuksen päättötodistusta ja sitä kautta myös ilman peruskoulun jälkeistä opiskelupaikkaa. 

tuki
pienryhmä
Kuva
Piirros: Vaaleanpunaiset paperiset flamingot. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Autismiopetuksen ryhmät

Autismikirjon häiriöt liittyvät päivittäisten toimintojen, toiminnanohjauksen, vuorovaikutustilanteiden, kommunikaatiotaitojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksiin sekä aistisäätelyn erityispiirteisiin.

oppilas
tuki
oppiminen
opetussuunnitelma
autismi
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Yksilöllisen opetuksen pienryhmät (YPR)

Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita. 

lapsi
oppiminen
tuki
opetussuunnitelma
oppilas
koulu
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.

Erilaisia tukimuotoja

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. 

oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
tuki
yksilöllisyys
Kuva
Iloinen oppilas keinuu erityiskeinussa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen