Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Vesangantien katusuunnitelmien muutos välillä Nisulankatu - Palokunnankatu

Suunnittelualue sijaitsee Vesangantiellä välillä Nisulankatu - Palokunnankatu, Mäki-Matin kaupunginosassa.

Suunnittelualue käsittää Vesangantien ajoradan ja pohjoispuolen kevyen liikenteen väylän lisäksi Vesangantie-Palokunnankatu-Voionmaankatu risteysalueen sekä siihen liittyvän yleisen pysäköintialueen.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Rajakadun katusuunnitelman muutossuunnitelma välillä Sepänkatu – Puistokatu

Rajakatu sijaitsee Nisulan kaupunginosassa Sepänkadun ja Puistokadun välissä kaupungin keskustan välittömässä läheisyydessä. Rajakatu on yksi kaupungin ydinkeskustan sivuitse johtavista keskeisimmistä pääkatujaksoista, joka välittää liikennettä keskustan sekä keskustan ulkopuolisten alueiden välillä. Liikennevirta kulkee Rajakadun läpi Lohikoskelle Laukaantien suuntaan ja Rantaväylälle Lohikosken eritasoliittymän kautta sekä toisaalta Nisulankadun suuntaan Savelan kautta, josta yhteydet keskussairaalan alueelle ja Keuruuntielle saakka.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Tölskän alueen katujen Mäkitien ja Saartotien katusuunnitelmat

Suunnittelualue sijaitsee Tölskän kaupunginosassa, noin seitsemän kilometriä Jyväskylän keskustasta itään.

Suunnittelualue kattaa Mäkitien ja Saartotien katualueen rajautuen Kaartotien risteysalueisiin. Suunnittelualueen asemakaava on hyväksytty 21.9.1978.

Katusuunnitelmat

Katusuunnitelmien tavoitteena on kunnostaa alueen kadut sekä rakentaa alueelle toimiva hulevesijärjestelmä. Samassa yhteydessä Alva-yhtiöt Oy kunnostaa alueen vesihuoltoa.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Tilkunlammentien plv 960–1740 ja Mäkitilkuntien plv 0-66 katusuunnitelmat

 

Suunnittelualue sijaitsee Kauramäen alueella, Etelä-Keljon kaupunginosassa, noin viisi kilometriä Jyväskylän keskustasta etelään.

Tilkunlammentien suunnittelualue alkaa Tilkunmäentien risteyksen eteläpuolelta ja päättyy kaavoitetun Mäkitilkuntien pohjoispuolelle. Suunnittelualueeseen kuuluu myös Mäkitilkuntie paaluvälillä 0-66. Katusuunnitelman yhteydessä on suunniteltu puistoalueella kulkeva yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä Mäkitilkuntieltä 9-tien nykyisiin alikulkuihin, Jokipakantien seudulle.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Sulunperäntien liikenneturvallisuuden parantaminen välillä Haapa-Heikintie – Nikkarintie

Sulunperäntien liikenneturvallisuusparantamissuunnitelmaan on tullut muutoksia aikaisemmin nähtävillä olleeseen versioon (Sulunperäntien liikenneturvallisuuden parantaminen välillä Haapa-Heikintie–Urheilutie 28.2.–13.3.2023). Aikaisemmin nähtävillä olleeseen suunnitelmaan tuli yksi muistutus, jossa esitettyjä toimenpiteitä on huomioitu tässä suunnitelmassa. Muutoksia on tullut Sulunperäntien ja Haapa-Heikintien risteykseen, ja suunnittelualueesta on jätetty pois Sulunperäntien ja Urheilutien risteysalue.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Vesangantien katusuunnitelmien muutokset

 

Suunnittelualue sijaitsee Killerin hevosurheilukeskuksen läheisyydessä, Kypärämäen 

kaupunginosassa, noin neljän kilometrin etäisyydellä Jyväskylän kaupungin keskustasta.

Suunnittelualue käsittää Killerin hevosurheilukeskuksen pääportille johtavan Vesangantien liittymäalueen. Katusuunnitelman yhteydessä on suunniteltu myös Killerin pääportin eteen sijoittuva aukioalue.

Kaava-aineisto löytyy osoitteesta: https://www3.jkl.fi/kaavoitus/kaava.php/id/1072

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Suojateiden turvallisuuden parantaminen, 10 kohdetta

Jyväskylän kaupungille on laadittu liikenneturvallisuuden edistämisen suunnitelma vuosille 2023–2025, johon yhdeksi painopisteeksi on nostettu onnettomuusanalyysin perusteella suojateiden turvallisuuden parantaminen. Suojateiden nykytilanteesta tehtiin selvitystyö, jossa tunnistettiin turvattomat pää- ja kokoojakatujen valo-ohjaamattomat suojatiet. Vuodelle 2024 on valittu 10 turvattomaksi luokiteltua suojatietä, joiden liikenneturvallisuutta parannetaan. Suunnitelmat asetetaan nyt nähtäville.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Hakasenraitin katusuunnitelma

Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän 68. kaupunginosassa, Haapaniemessä, noin kuusi kilometriä keskustasta itään.

Suunnittelualue kattaa kaavan mukaisen Hakasenraitin katualueen välillä Pellonpääntie-Lintukalliontie. Suunnittelualueen asemakaava on hyväksytty 13.6.2023. Hakasenraitille on kaavoitettu erillispientalojen korttelialue.

Katusuunnitelma

Uusi Hakasenraitin katu sijoittuu maalaiskunnan aikaan kaavoitetun ja osin rakennetun ”Aitakujan” paikalle. Uusi katu on suunniteltu aiemmin toteutettuja rakenteita hyödyntäen.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Ohjelmakaaren katusuunnitelman muutos

Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän 22. kaupunginosassa, Ristonmaalla, alle kaksi kilometriä keskustasta etelään.

Suunnittelualue kattaa Ohjelmakaaren päädyn Ylistönmäentien risteyksestä länteen. Suunnittelualueen asemakaavat on hyväksytty 14.9.1987 ja 5.6.2006.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Pohjantiehen liittyvät jkpp-väylät välillä Ylistönmäentie-Tikantie

Suunnittelukohde

Pohjantiehen liittyviin jkpp-väyliin välillä Ylistönmäentie-Tikantie on suunniteltu reittien saneerauksia Salolan alikulkukäytävän kohdalla. Alikulkukäytävä sijaitsee hieman Ylistönmäentien liittymästä itään. Alikulun kautta kulkeva reitti yhdistää rantaraitin ja Tikanväylän. Alikulun molemmilta puolilta on liittymät Pohjantien kevyen liikenteen väyliin. Pohjantien pohjoispuolella väylät ovat sorapintaisia.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Jokelankujan katusuunnitelma

Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän 42. kaupunginosassa, Mannisenmäellä, noin viiden kilometrin etäisyydellä Jyväskylän keskustasta pohjoiseen. Suunnittelualue rajautuu erillispientalojen korttelialueisiin, ET-alueeseen, jossa sijaitsee jätevesipumppaamo, sekä puistoon. Alkuperäinen asemakaava on vuodelta 1994, ja osittainen asemakaavamuutos alueelle on tehty vuonna 2012.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Keskikatu väli Rautpohjankatu - Pitkäkatu katusuunnitelma

Suunnittelualue sijaitsee Mäki-Matin kaupunginosassa noin kilometrin etäisyydellä Jyväskylän keskustasta lounaaseen. Suunnittelukohde rajoittuu etelässä Hippoksen alueeseen, idässä uimahallin alueeseen ja pohjoisosassa kerrostaloalueeseen. Katualueen asemakaava on hyväksytty 24.4.2017.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Cygnaeuksenkatu-Kauppakatu, katusuunnitelman muutos

Suunnittelukohde

Yläkaupungissa sijaitseva Cygnaeuksenkatu-Kauppakatu risteys on liikennevalo-ohjattu. Kauppakatu risteysalueella on normaalin liikenteen salliva. Kadun pihakatuosuus alkaa 25-35 m päässä risteyksestä. Cygnaeuksenkatu on yksisuuntainen välillä Vapaudenkatu-Yliopistonkatu. Katu on osa keskustan linja-autoreitistöä.

Risteystä muokataan ottaen huomioon tämän päivän ajoneuvo- ja kevyt liikenne.

Suoritettavat toimenpiteet

Valo-ohjaus poistetaan ja risteysalue rakennetaan ajorata-, reunakivi- ja liikennemerkkimuutoksin.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Hohkasuonpolun katusuunnitelma

Suunnittelukohde sijaitsee Sulunperässä, noin kuuden kilometrin etäisyydellä Jyväskylän keskustasta itään. Alueelle on tehty asemakaavan muutos ja laajennus, joilla on ratkaistu Elenian uuden sähköaseman sijoituspaikka. Asemakaava koostuu ET-alueesta, erillispientalojen korttelialueesta, yleisestä pysäköintialueesta sekä lähivirkistysalueista. Alue rajautuu itäosassa Asmalammentiehen. Kaava on saanut lainvoiman 16.6.2023.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Kiiluperän katusuunnitelma

Suunnittelualue sijaitsee Jyskässä, noin viiden kilometrin etäisyydellä Jyväskylän keskustasta itään. Suunnittelualue on asemakaavassa omakotirakennusten korttelialuetta. Asemakaava on vuodelta 1969.

Katusuunnitelma

Kiiluperä on noin 100 metriä pitkä päättyvä tonttikatu, joka on nykyisin vielä sorapäällysteinen. Katusaneerauksessa kadun rakennekerrokset uusitaan ja katu asfaltoidaan. Kadun rakenteiden kuivana pysyminen varmistetaan salaojilla. Kadun eteläreunaan asennetaan 6 cm korkea yliajettava betonireunakivi estämään kadun pintavesien valuminen alapuolisille tonteille.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Mäyrämäentien, Haarakkaantien ja Lehväsammaleen liittymän korotus katusuunnitelma

Keltinmäessä, Mäyrämäentien, Haarakkaantien sekä rakenteilla olevan Lehväsammal-kadun risteysalue korotetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Mäyrämäentiellä ajonopeudet nousevat havaintojen ja palautteiden perusteella usein rajoituksia suuremmiksi, joten liittymäalueen korotus hidastaa ajonopeuksia tehokkaasti ja vähentää ylinopeuksia. Ylä-Mäyrämäen alueen rakentuessa ja täydentyessä ajoneuvoliikenteen odotetaan kasvavan lähivuosina, joten ajonopeuksien hillitseminen korostuu entisestään.  

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Siltakatu - Sulkulantie - Pohjanlahdentie liikenneturvallisuussuunnitelma

Jyväskylän kaupungille on laadittu liikenneturvallisuuden edistämisen suunnitelma vuosille 2023–2025, johon yhdeksi painopisteeksi on nostettu onnettomuusanalyysin perusteella suojateiden turvallisuuden parantaminen.

Suunnittelukohde

Suunnittelukohde on Kuokkalassa sijaitseva kolmen pääkadun liittymäalue. Liittymän tulohaaroissa on kääntymiskaistat oikealle ja vasemmalle. Jokaisessa haarassa on suojatie. Liittymän tuloleveydet suojateiden kohdalla ovat 7,5-8,0 m. 

Siltakatu-Sulkulantie on erikoiskuljetusten runkoreitti.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Kammintien jalankulku- ja polkupyöräväylän suunnitelma

Yleistä

Kammintie on Äijälänrannan alueella sijaitseva asemakaavakatu. Kammintie johtaa Viherlandian sivuitse Rauhanlahden voimalaitokselle ja edelleen Valmetintielle saakka. Katu on vilkasliikenteinen yhteys, jota pitkin liikennöidään Äijälänrannan asuntomessualueelle sekä kadun varressa sijaitsevaan Viherlandiaan. Kammintie varressa on myös paikallisliikenteen pysäkki Viherlandian kohdalla, jonka kautta kulkevat linjat 4, 4K ja 5, 15K. Kadun yhteydessä on nykyisin vain osalla matkaa jalkakäytävä.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Toritie katusuunnitelman muutos

Katusuunnitelman muutoksessa parannetaan liikenneturvallisuutta Toritiellä, Tikan koulun kohdalla. Laaja liittymäalue, jossa on useita tontti- ja kevyen liikenteen liittymiä, on luonut turvattomuutta kaikille alueella liikkuville. Toritien ylittävässä suojatiessä ei ole saarekkeita ja kadun eteläpuolinen, kadun suuntainen pyörätien jatke koulun liittymässä on huomattavan pitkä.

katusuunnitelma

Räätälintie, liikenneturvallisuussuunnitelma

Räätälintie on Korpilahden Kotamäessä, ysitien pohjoispuolella sijaitseva kokoojakatu. Kadun pituus on 1,3 km. Kadun länsireunassa on reunakivellä erotettu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jonka leveys vaihtelee 2,5-3,0 metrin välillä. Kadulla on useita hidastetöyssyjä. Kadun kuivatus on järjestetty avo-ojin ja hulevesikaivoin.

Kadulla on pitkiä suoria osuuksia sekä paljon katuliittymiä. Ajonopeudet aiheuttavat vaaratilanteita hidasteista huolimatta. Katu kuuluu 30 km/h aluenopeusrajoituksen piiriin. 

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Pumperinkadun katusuunnitelma

Suunnittelukohde sijaitsee Keljossa, Keljon kauppakeskuksen eteläpuolella. Pumperinkatu on kiertoliittymästä erkaneva lyhyt tonttikatu, josta on käynti polttoaineiden jakeluasemalle. Kadun jatkeena on sorapintainen ajoväylä alueelle, jossa varastoidaan maa-aineksia. Alueelle on käynnissä asemakaavamuutos, joka mahdollistaa vähittäiskaupan suuryksikön rakentamisen alueelle. Tässä suunnitelmassa esitetään Pumperinkadun liittäminen suunnitellun liikekiinteistön sisäänajoväylään.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Rajaharjuntie, Ojaharjuntie ja Ojaperä, katusuunnitelmat

Suunnittelukohde sijaitsee Kaunisharjun kaupunginosassa, alueen eteläpuolella. Alueen kaava on laadittu 1970-luvulla. Kaava sallii pien- ja rivitalojen rakentamisen. Rakennuskanta on pääosin pientaloja.

Olevat kadut ovat sorapintaisia tonttikatuja. Katujen pintakuivatus on johdettu sivuojiin. Alueella on toimiva kunnallistekniikka. Elenian kaapelointi on uudistettu lähiaikoina.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Päijänteentien katusuunnitelman muutos

Yleistä

Päijänteentie on Korpilahdella sijaitseva noin kilometrin pituinen asemakaavakatu. Katu on Pukkalan alueen pääkatu, joka alkaa Korpilahdentieltä ja päättyy jätevesipumppaamolle. Katuun liittyy useita alueen sivukatuja, kuten Levästentie, Leinikkitie, Kaunokkitie, Ailakkitie/Orvokkitie ja Talvilahdentie. Päijänteentie sijaitsee voimassa olevan asemakaan katualueella Korpilahdentien ja Leinikkitien välisellä jaksolla, jonka jälkeen katu on asemakaavan katualueen ulkopuolella kaavan VP (puisto) alueella.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Vapaudenkadun joukkoliikenneterminaalin saneeraussuunnitelma, katusuunnitelman muutos

Jyväskylän keskustan paikallisliikenneterminaalin nykyinen linja-autojen pysäkkialue sijaitsee Vapaudenkadulla pääosin Asemakadun ja Kilpisenkadun välisellä osuudella. Jyväskylän paikallisliikenteen edistäminen – selvitystyön yhteydessä vuonna 2021 tutkittiin pysäkkikapasiteetin kasvattamista sekä terminaalialueen laajentamismahdollisuuksia. Selvitystyössä päädyttiin esittämään jatkosuunnittelun pohjaksi pysäkkialueen laajentamista siten, että tutkitaan uusien pysäkkien sijoittamista Vapaudenkadulle Asemakadun risteyksen molemmin puolin.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet

Tavintien saneeraus, rakennussuunnitelma

Yleistä

Tavintie sijaitsee Halssilan kaupunginosassa Kivistön alueella. Tavintie on kerrostaloalueen läpi johtava noin 660 metriä pitkä kapeahko asemakaavakatu. Asemakaavan mukaisen katualueen leveys on noin 8 metriä, jonka sisällä kulkee noin 5 metriä leveä ajoväylä. Tavintie ei ole täysin autoliikenteen läpiajettava yhteys, vaan osa on merkitty asemakaavassa jalankulku- ja pyöräväyläksi. Jalankulku- ja pyöräväylä kulkee osin Telkäntien puoleisessa päässä tonttien rasiteyhteytenä.

katusuunnitelma
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet