Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia vasemmalta.

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Sairaskohtauksen sattuessa

Soita 112

Erottaaksesi sairauskohtaukset toisistaan, tarkista onko henkilöllä tunnuslevyä kaulalla tai ranteessa.

Olisi tärkeää, että palveluhenkilöllä olisi voimassa oleva ensiapukoulutus.

Hälytystä tehdessäsi ilmoita:

  • Mitä, missä ja milloin on tapahtunut.
  • Anna ajo-ohje ja sano nimesi.

Toimintaohjeet

Sydänkohtaus

  • ohjaa lepoon
  • anna nitroa (usein asiakkaalla mukana)
  • hälytä apua

Tajuton

vammainen
asiakaspalvelu

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Epilepsia

  • Pysy itse rauhallisena.
  • Älä yritä estää kouristusliikkeitä.
  • Huolehdi, ettei asiakas kolhi tai vahingoita itseään.
  • Kouristuksen jälkeen anna asiakkaan levätä häiriintymättä.
  • Jos kouristelukohtaus kestää yli 5 minuuttia, niin ambulanssi on hälytettävä (112) paikalle.

Lisätietoja:
http://www.epilepsia.fi

vammainen
asiakaspalvelu
epilepsia

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Diabetes

  • Voi johtaa koomaan tai insuliinishokkiin.
  • Jos veren sokeripitoisuus laskee liian alas, asiakas voi mennä shokkiin.
  • Tarjoa hiilihydraattipitoista ravintoa esim. leipää tai sokeria.
  • Koomassa henkilö on aluksi huonovointinen, veltto sekä menettää lopulta tajuntansa.
  • Turvaa hänen hengityksensä avaamalla kiristävät vaatteet.
  • Hälytä apua, toimita sairaalaan.

Lisätietoja:
http://www.diabetes.fi

vammainen
asiakaspalvelu
diabetes

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Puhe- ja kommunikaatio-ongelmaiset

Ymmärtävät normaalia puhetta ja myös kuulevat normaalisti. Vältä lapsenomaista kohtelua.

Kuuntele puhetta keskittyneesti ja varaa riittävästi aikaa ja rauhallinen keskustelupaikka.

Anna puhua rauhassa, älä pyri puhumaan hänen puolestaan.

Älä suoranaisesti korjaa virheitä. Se saattaa hämmentää. Kerro miten ymmärsit hänen asiansa.

Myönnä, jos et ymmärrä. Kysy uudelleen. Voit palata epäselviin asioihin tarvittaessa myös myöhemmin.

Pyri katsekontaktiin, kasvot kuulijaan päin. Käytä apunasi ilmeitä ja eleitä.

vammainen
asiakaspalvelu

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Kuulovammainen

  • Kosketa häntä kiinnittääksesi huomion.
  • Puhu niin, että kuulovammainen näkee huultesi liikkeet.
  • Huomioi ilmeet ja eleet, mutta älä liioittele.
  • Puhu kuuluvasti, mutta älä huuda.
  • Rauhallinen tahti puheessa auttaa ymmärtämään. Tärkeimmät asiat voit esittää kirjallisesti tai tulkin välityksellä, ettei tule väärinymmärrystä.
  • Viittomakielentaito on eduksi.

Lisätietoja
Kuurojen liitto
Kuulonhuoltoliitto

vammainen
asiakaspalvelu

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Näkövammainen

Kosketa häntä käsivarteen, että hän tietää sinun puhuttelevan häntä ja kysy tarvitseeko hän apuasi.

Yksin asioimassa oleva näkövammainen on usein riippuvainen sinusta, ole asiallinen ja rehellinen ja muista vastuusi.

Heikkonäköistä auttaa jos asiakaspalvelutiloissa on:

  • Selkeät opasteet
  • Erottuvat merkinnät
  • Kirkkaat värit
  • Hyvä valaistus
  • Esteetön kulku
  • Tasaiset lattiat

Lisätietoja:
http://www.nkl.fi

vammainen
asiakaspalvelu

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Allergiat ja astma

  • Älä koskaan vähättele ruokavaliorajoituksia ja allergioita.
  • Älä saata asiakastasi tukalaan tilanteeseen ääneen ihmettelemällä.
  • Kysy, mitä asiakkaasi voi käyttää.
  • Tilauksen vastaanottajan tulee tietää, mitä annos sisältää.
  • Asiakaspalvelussa toimiva henkilö ei saa käyttää voimakkaita hajusteita.
  • Huomioi asiakaspalvelutilojen sisäilma, sen tulisi olla raikas ja hajuton ja sieltä tulisi löytyä tupakoimaton tila.

Astmainen voi saada kohtauksen:

vammainen
asiakaspalvelu
astma
allergia

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Liikunta- ja toimintaesteinen

Rakennuksissa ja ympäristössä huomioitavaa:

  • selvät käytävät, riittävän leveät
  • ei kynnyksiä eikä tasoeroja, liuskoja (loivat)
  • hyllyt sopivalla korkeudella/väreillä erotettu
  • automaattien ja vaakojen sijoittelu sopivalle korkeudelle
  • lattiat kovia, tasaisia ja luistamattomia
  • sisään- ja ulospääsy esteettömäksi (oviautomaatit)
  • käytäviin ja rappuihin kaiteet
  • hissit, sovituskopit ja sos.tilat tilavia
  • asiakaspalvelutiloihin erikorkuisia tuoleja, asiointia ja levähtämistä varten (tules–istuin vähintään 55 cm korkea)
vammainen
asiakaspalvelu

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Mielenterveysongelmaiset

Pitkäaikaiset mielenterveysongelmat näkyvät usein ulkoisesta olemuksesta. He voivat olla hoitamattoman oloisia, käyttäytyä oudosti, puhella ja naureskella itsekseen ja heidä arkinen selviytyminen on ajoittain heikkoa.

Mielenteryeysongelmaisella voi olla realiteettitajun menettämistä, vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja itsensä huolehtimisessa.

Ulkopuolisen silmissä esim. psykoottisen ihmisen todellisuutena kokemat harhat tuntuvat usein pelottavilta. Harhojen kokemusta voidaan kuvata tilaksi, jossa sairastunut näkee unta vaikka on täysin valveilla.

vammainen
asiakaspalvelu
mielenterveys

Luontevaa asiakaspalvelua kaikille

Tämä sivusto perustuu Jyväskylän vammaisneuvoston tammikuussa 2003 tekemään ohjeistoon.

Asiakkailla on erilaiset tarpeet

Erityisryhmien palveleminen ei ole vaikeaa. Usein kysymys on pienistä asioista. Voit suunnitella oman palvelusi saatavuutta ja laatua. Kun otamme erilaiset asiakkaat vastaan avoimesti, opimme samalla myös jotain itse.

vammainen
asiakaspalvelu
Kuva
Pyörätuolissa istuvan henkilön jalat

Henkilökohtainen budjetti päiväaikaiseen toimintaan

Henkilökohtainen budjetti tarjoaa mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin sekä myös tavanomaisesta eroaviin valintoihin.

Jos sinulle ei ole löytynyt vammaispalveluiden monipuolisesta tarjonnasta sopivaa, mielekästä tai tarpeen mukaista päiväaikaista toimintaa, henkilökohtainen budjetti voisi olla ratkaisu.

Henkilökohtainen budjetti vahvistaa asiakkaana sinun itsemääräämisoikeutta ja vapautta itse tai tuettuna suunnitella, valita ja hankkia sinulle sopivimmat palvelut. Sen kulmakiviä ovat sinun tarpeet ja toiveet sekä palveluiden ja tuen kustannukset.

kehitysvammainen
vammainen
henkilökohtainen budjetti
päivätoiminta

Alihankintatyöt

Jyväskylän kaupungin vammaispalveluiden toimintakeskukset tarjoavat kaupungin yksiköille ja yrityksille alihankintana:

  • kädentaitojen tehtäviä
  • pakkausta
  • pussitusta
  • postitusta (kuorittaminen)
  • lajittelua ja kokoonpanotöitä

Kustannukset arvioidaan työkohtaisesti. Yhteyttä voit ottaa toimintakeskusten esimiehiin.

 

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus
työtoiminta
yritys

Työllistyminen ja avotyötoiminta

Avotyötoiminta

Avotyötoiminnassa työntekijä työskentelee tavallisessa työpaikassa mutta on kirjoilla työ- tai päivätoimintakeskuksessa. Työstä maksetaan työosuusrahaa. Avotyötoiminnan ohjauksesta huolehtii Työvalmennuspalvelu Kätevä.

Tuettu työllistyminen

Tuettu työllistyminen tarkoittaa kehitysvammaisen henkilön tekemää työtä varsinaisessa työsuhteessa. Työ on palkallista ja työntekijä sekä työnantaja saavat tukea ja ohjausta Työvalmennuspalvelu Kätevältä.

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus
työllistyminen
avotyö
avotyötoiminta

Vaajaharjun toimintakeskus

Vaajaharjun toimintakeskus sijaitsee Vaajakosken keskustassa. Päivä- ja työtoiminta on tarkoitettu aikuisille kehitysvammaisille.

Vaajaharjun päivätoiminnassa painottuu:

  • Liikunta; jumppa, kahvakuula, keilaus, vesijumppa
  • Musiikki; laulukööri, levyraati, karaoke
  • Vuorovaikutus- ja ilmaisutaidot; näytelmäryhmä, minä-kurssi

Vaajaharjun työtoimintaan kuuluu keittiö- ja siivoustehtävät sekä autonpesu.

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus

Työtoiminta Retro

Työtoiminta Retrossa työskentelevien kehitysvammaisten ja autisminkirjon henkilöiden arkeen kuuluu polttopuiden tekoa, autonpesua ja käsitöitä, kuten mosaiikki-, tekstiili- ja puutyötä. Yksilöllisesti suunniteltua työtä toteutetaan jokaisen omia vahvuuksia ja voimavaroja hyödyntäen.

Myytäviä tuotteitamme ovat polttopuut, puu-, mosaiikki- ja tekstiliityöt. Näiden lisäksi teemme autojen käsinpesua ja sisätilojen puhdistusta asiakkaan toiveiden mukaan. Asiakastyöt tehdään ohjatusti.

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus
työtoiminta

Päivätupa

Tavoitteena on tarjota turvallinen ja mielekäs päivätoimintapäivä asiakkaillemme. Toimintamme on ryhmämuotoista päivätoimintaa, jossa pyrimme huomioimaan asiakkaiden yksilölliset tuen tarpeet.

Työskentelemme kuntouttavan työotteen periaatteiden mukaisesti. Päivätuvalla tehdään yhdessä ja itsenäisesti; harjoitellaan arjen taitoja, liikutaan, asioidaan, juhlitaan ja retkeillään.

vammainen
vammaiset
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
päiväaikainen toiminta
toimintakeskus

Päivätoiminta Kotilo

Päivätoiminta Kotilo sijaitsee Ritoniityn palvelukodin alakerrassa.

Kotilon päivätoiminnan tavoitteena on antaa asiakkaille mahdollisuuksia onnistumisten ja elämyksien kokemiseen, virikkeellisen, vaihtelevan ja yksilöllisen toiminnan kautta. Päivätoiminnassa muun muassa leivotaan, pelataan, tehdään kädentaitoja sekä koetaan erilaisia aistikokemuksia aistituokioissa. Päivätoiminnan asiakkailla on myös mahdollisuus osallistua kerho- ja iltakahvilatoimintaan.

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus

Passeli

Päivä- ja työtoimintaa järjestetään kehitysvammaisille aikuisille Palokan alueella. Passelissa toimii kolme ryhmää, joiden työt perustuvat kädentaitoihin.

Polttopuiden teko, savityöt, paperi- ja massatyöt, kudonta, huovutus, pienet puutyöt sekä kalusteiden kunnostus ovat esimerkkejä Passelin työntekijöiden töistä.Toimintakeskuksessa myydään kehitysvammaisten valmistamia kortteja, koruja, sisustustuotteita, tekstiilejä, savi- ja puutöitä sekä polttopuita.

vammainen
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
toimintakeskus

Kortetupa

Kortetupa on kädentaitopainotteinen päivätoimintayksikkö kehitysvammaisille aikuisille.
Toiminnassa korostuu yksilöllisyys, tavoitteellisuus ja yhdessä tekemisen ilo.

Yksikkö sijaitsee Kortepohjassa. Tiloissa on pieni puoti, jossa myydään persoonallisia uusiomateriaaleista tehtyjä tuotteita.

 

vammainen
vammaiset
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
päiväaikainen toiminta
toimintakeskus

Kortepohjan toimintakeskus

Kortepohjan päivätoiminta 1, p. 050 311 8250 (1. krs)

Jokapäiväisten elämäntaitojen opettelua sekä virikkeellistä toimintaa ja liikuntaa.

Kortepohjan päivätoiminta 2, p. 050 311 8835 (2. krs)

Yksilöllistä päivätoimintaa vaikeammin kehitysvammaisille aikuisille.

Kortepohjan vaikeavammaisten päivätoiminnoissa asiakkaat saavat nauttia aistihuoneessa väreistä, valoista, kauniista musiikista, tuoksuista ja erilaisista tuntoaistimuksista.

vammainen
vammaiset
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
päiväaikainen toiminta
toimintakeskus

Impro

Toimintakeskus Impro tarjoaa monipuolista ryhmämuotoista päivätoimintaa.

Jokaiselle asiakkaalle luodaan omat tavoitteet päivätoiminnan osalta, joita toteutamme kuntouttavan työotteen mukaisesti ryhmä- ja yksilömuotoisina toimintoina. Painotamme muun muassa elämän- ja tunnetaitojen opettelua, aistikuntoutusta sekä ulkoilua ja liikuntaa. Tärkeänä osana päivittäistä toimintaamme on kommunikaatio, sen harjoittelu ja kehittäminen. Näin tuemme asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa omaan elämäänsä.

vammainen
vammaiset
kehitysvammainen
vammaispalvelut
päivätoiminta
päiväaikainen toiminta
toimintakeskus

Korpilahden toimintakeskus

Toimintakeskus järjestää kehitysvammaisille ja sosiaalihuollollisille asiakkaille mielekästä ja vaihtelevaa päivä- ja työtoimintaa. Pääasialliset työtehtävät muodostuvat yritysten alihankintatehtävistä, muun muassa kokoonpano-, pakkaus- ja pussitustöistä.

Omaan tuotantoon kuuluvat muun muassa:

  • tekstiilityöt
  • kilpikaiverrus (tilauksesta)
  • "Oikeus olla tähti" -projektissa tuotettuja kortteja.

Päivätoiminnoissa harjaannutetaan myös arkipäivän askareita ja opetellaan uusia elämäntaitoja.

vammaiset
vammainen
vammaispalvelut
kehitysvammainen
päivätoiminta
päiväaikainen toiminta
toimintakeskus