Jyväskylän kasvun ja oppimisen asiakasraati Vaskooli kokoontuu 21.3.2024
Vahaiskasvatuksen ja perusopetuksen asiakasraati Vaskoolin seuraava tapaaminen pidetään torstaina 21.3.2024 klo 18.00–20.00 Jyväskylän steinerkoulu
Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.
Vahaiskasvatuksen ja perusopetuksen asiakasraati Vaskoolin seuraava tapaaminen pidetään torstaina 21.3.2024 klo 18.00–20.00 Jyväskylän steinerkoulu
Valtakunnallisen lähiöohjelma tavoitteena on kaupunkilähtöisten hankkeiden lisäksi tuottaa myös tietoa lähiöiden kehittämisen tueksi. Lähiöohjelman aikana tehdään tiivistä yhteistyötä Huhtasuon alueella toteutettavien eri yliopistojen tutkimushankkeiden kanssa.
Jyväskylä on saanut UNICEF-lapsiystävällinen kunta tunnustuksen sitoutuneesta ja aktiivisesta kehittämistyöstä lapsen oikeuksien edistämiseksi.
Lapsiystävällinen kunta -malli perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen ja kansainväliseen Child Friendly City -malliin ja se auttaa kuntia edistämään lapsen oikeuksien toteutumista. Mallin ja UNICEFIN tuella Jyväskylä edistää lapsen oikeuksia kunnan päätöksenteossa, hallinnossa ja palveluissa.
Jyväskylän kaupunki on valittu mukaan valtakunnalliseen lähiöohjelmaan. Kolmivuotisen (2020-2022) ohjelman tavoitteena on ehkäistä asuinalueiden eriytymistä, lisätä asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta, edistää asuinalueiden elinvoimaisuutta sekä turvata palveluiden ja asumisen hyvää tasoa. Ohjelma perustuu palvelurajat ylittävään alueelliseen asiantuntijoiden verkostoyhteistyöhön.
Asuinalueillat ovat keskustelutilaisuuksia, jotka toistuvat säännöllisesti eri puolilla Jyväskylää. Illat tukevat kuntalaissa määrättyä kunnan asukkaiden ja palvelujen käyttäjien oikeutta osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Keskustelujen tarkoituksena on rakentaa yhteistä ymmärrystä asuinalueiden vahvuuksista ja kehittämisen kohteista.
Lapset ja nuoret pääsevät vaikuttamaan itseään koskevien palvelujen, oppimisympäristöjen ja toiminnan toteuttamiseen kaikissa ikävaiheissa. He myös osallistuvat ikänsä ja kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arvointiin sekä saavat kokemuksia kuulluksi ja arvostetuiksi tulemisesta yhteisön jäsenenä. Toimintaympäristö ja siellä oleva yhteisö kannustaa vuoropuheluun ja osallistumiseen sekä luo uusia toimintatapoja ja -rakenteita.