Kirjastotarjotin kouluille
Tälle sivulle ja sen alasivuille rakentuu Kirjastotarjottimen kokonaisuus.
Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.
Tälle sivulle ja sen alasivuille rakentuu Kirjastotarjottimen kokonaisuus.
Lautakunta saa päätettäväkseen muun muassa koulunkäynnin ohjaajaresurssin uudet jakoperusteet sekä perusopetuksen musiikkiluokkien, Kuokkala Svensk
24.10.-7.11.2023
Samalla saadaan tietoa myös siitä, kuinka vastaajat kokevat saaneensa apua ja kuinka palvelut vastaavat tuen tarpeeseen.
Kesä-Jälkkäriä järjestetään ajalla 3.-20.6.2024 kello 8–16 Kortepohjan, Janakan, Puistokadun ja Vesangan päiväkotikouluissa sekä Huhtasuon, Keljonkankaan, Korpilahden, Kuokkalan, Mankolan, Palokan ja Tikkakosken yhtenäiskouluilla. Kesä-Jälkkärit tarjoavat monipuolisesti ohjattua tekemistä 1. ja 2. luokan oppilaille sekä rajoitetusti 3.-5. -luokkalaisille.
Lennart kuvaa tunnelmiaan valinnan jälkeen näin: “Hyvältä tuntuu!
Jyväskylän kaupungin perusopetuksen kouluilla otettiin 1.10.2022 käyttöön kiusaamisen vastainen toimintamalli, jonka tavoitteena on vähentää kiusaamista, häirintää ja syrjintää sekä parantaa niihin puuttumista. Yhtenäinen toimintamalli luo yhdenmukaiset toimintatavat kaikille kouluille ja vahvistaa oppilaiden yhdenvertaista kohtelua.
Jyväskylän varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluverkkoa tarkastellaan viiden vuoden aikajänteellä ja päivitetään vuosittain. Suunnitelma luo pohjan vuosittain talousarvion yhteydessä päätettäville investoinneille. Suunnitelmaa ylläpidetään K y m p p i R – palveluverkkoryhmässä, joka koostuu varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelujen, Tilapalvelun sekä kaupunkisuunnittelun ja maankäytön asiantuntijoista. Palveluverkkoa käsitellään sivistyslautakunnassa, kaupunginhallituksessa ja –valtuustossa vuosittain.
Palveluverkon tarkastelussa huomioidaan
Hankkeen tavoitteena on helpottaa ja parantaa oppijoiden ja oppilaitosten henkilöstön arkea sekä edistää oppimista, yhteiskehittämistä, yhdenvertai
Jyväskylään muista kunnista sijoitettavien lasten ja nuorten opetusjärjestelyjä koordinoidaan Sisukas-tiimissä. Tiimi selvittää oppilaan koulunkäynti- ja tukihistorian ja suunnittelee opetusjärjestelyt tarvittavien yhteistyötahojen kanssa.
Sijaishuoltopaikka ilmoittaa lapsen Sisukas-tiimin erityisopettajille sähköpostitse [email protected] tai soittamalla Jyväskylän Sisukas-tiimin erityisopettajille:
Tuulikki Löppönen 050 470 1008 tai Taina Vaismaa 050 313 6147.
Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja velvollisuus käyttäytyä asiallisesti. Jyväskylässä kaikilla perusopetuksen kouluilla on yhteiset järjestyssäännöt. Niiden pohjalta koulut tekevät omat käytännölliset toimintaohjeensa. Järjestyssäännöt edistävät koulun järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Toiminnalliset ja osallistavat opintokäynnit edistävät laaja-alaista osaamista, etenkin ajattelua ja oppimaan oppimista, kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja ilmaisua sekä monilukutaitoa. Vierailun aikana harjoitellaan myös museossa käyttäytymistä ja tuotetaan taiteen avulla uusia keksintöjä parempaan tulevaisuuteen.
Tänä syksynä ennen syyslomaa tulevat yksi luokka kerrallaan pyöräillen tai kävellen ja syysloman jälkeen pääsääntöisesti kaksi luokkaa kerrallaan bussilla.
Keljonkankaalle, Eteläväylän ja Sohlberginkadun kulmaukseen valmistuu elokuussa 2021 uusi monitoiminnallinen yhtenäiskoulurakennus, jonne sijoittuu perusopetuksen vuosiluokki
Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, jolloin lapsi täyttää seitsemän vuotta. Koulunkäynnin voi aloittaa myös vuotta aikaisemmin tai myöhemmin.
Jos koulunkäynti halutaan aloittaa vuotta aikaisemmin, täyttää huoltaja lapsen kouluun ilmoittautuminen vuotta aiemmin -lomakkeen.
Hyvin suunniteltu, maistuva kouluateria tukee koululaisen hyvinvointia ja vahvistaa terveyttä edistäviä ruokatottumuksia. Ruokailutilanne on opetus- ja kasvatustilanne, joka tarjoaa erinomaisen tilaisuuden hyvien ruokailutapojen omaksumiseen sekä toisen huomioonottamiseen. Vanhempien ja koulun aikuisten positiivinen ruokapuhe kannustaa oppilasta osallistumaan kouluruokailuun ja maistamaan rohkeasti uusia makuja. Ruokakasvatus on ilon kautta tapahtuvaa uteliasta ruokaan tutustumista, yhdessä kokemista ja ruuasta puhumista.
Huhtasuon yhtenäiskoulussa sijaitsevat vaativan erityisen tuen ryhmät, joissa annetaan opetusta neurologisesti vammautuneille, pitkäaikaissairaille ja kehitysvammaisille oppilaille. Oppilaat opiskelevat vuosiluokilla 1-9.
Hakuaika lukuvuoden 24-25 Huhtasuon vaativan erityisen tuen ryhmiin on 16.1.-30.1.24. Lisätietoja hakemisesta löytyy täältä.
Yhteydenotot
Pohjoisen alueen koulut
Jokela, Keski-Palokka, Mankola, Palokka, Puuppola, Savulahti ja Tikkakoski (Liinalampi)
Koulujen tiloja varataan erillisellä hakemuksella: Päiväkotien ja koulujen tilavaraukset
Syyslukukausi alkaa keskiviikkona 9.8.2023
syysloma 16.-20.10.2023 (viikko 42)
syyslukukausi päättyy 21.12.2023
joululoma 22.12.2023-6.1.2024
Kevätlukukausi alkaa maanantaina 8.1.2024
talviloma 26.2.-1.3.2024 (viikko 9)
koulu päättyy lauantaina 1.6.2024
Koulukohtaiset aloittamisen kellonajat sekä jaksojärjestelmän ajankohdat löytyvät kunkin koulun omilta sivuilta.
Syyslukukausi alkaa torstaina 8.8.2024
Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu myös englannin tai ruotsin kielillä.
Englanninkielistä opetusta antavat 1-6. –luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulu ja 7.-9. –luokkalaisille Viitaniemen koulu. Kortepohjan ja Viitaniemen kouluissa voi opiskella myös englantipainotteisesti (ns.CLIL-opetus), jolloin osa oppiaineiden sisällöistä opetetaan englanniksi. Tämä opetus on tarkoitettu suomenkielisille lapsille.
Jyväskylässä sairaalaopetusta annetaan Kukkulan koulussa.
Lisätietoja:
Maija Juoperi, rehtori, Kukkulan koulu, [email protected], p. 050 5714498
Anne Heino, oppimisen tuen asiantuntija, [email protected], p. 050 470 8873
Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita.
Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.
Yhtenäiskouluilla ja yläkouluilla työskentelee nuorisonohjaajia opetus- ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. He tukevat nuorten kasvua ja hyvinvointia sekä lisäävät koulun yhteisöllisyyttä. Kouluissa tehtävää nuorisotyötä ovat osallisuuskasvatus, nuorisotiedotus ja -neuvonta, kerho- ja harrastetoiminta, kiusaamisen ehkäisy, kodin ja koulun välinen yhteistyö, ryhmäytysten ja tapahtumien järjestäminen, oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan tukeminen, pienryhmien ohjaus, vertaissovittelu ja välituntitoiminta. Koulunuorisotyön kohderyhmänä ovat 5.-9.-luokkalaiset.