Kestävää arkea opitaan osana perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöjä
Resurssiviisaus on yksi Jyväskylän kaupunkistrategian neljästä kärjestä.
Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.
Resurssiviisaus on yksi Jyväskylän kaupunkistrategian neljästä kärjestä.
Nuorisotoiminnan toiminta- ja kohdeavustuksia on vuonna 2023 käytettävis
Lisäksi lautakunnalle esitellään kaupunginhallituksen uudelleen valmisteluun palauttama varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluverkkoselvitys
Tähän päivittyy Vesangan ja Kuohun päiväkotikoulujen esiopetuksen oppilashuoltosuunnitelma.
Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, jolloin lapsi täyttää seitsemän vuotta. Koulunkäynnin voi aloittaa myös vuotta aikaisemmin tai myöhemmin.
Jos koulunkäynti halutaan aloittaa vuotta aikaisemmin, täyttää huoltaja lapsen kouluun ilmoittautuminen vuotta aiemmin -lomakkeen.
Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu myös englannin tai ruotsin kielillä.
Englanninkielistä opetusta antavat 1-6. –luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulu ja 7.-9. –luokkalaisille Viitaniemen koulu. Kortepohjan ja Viitaniemen kouluissa voi opiskella myös englantipainotteisesti (ns.CLIL-opetus), jolloin osa oppiaineiden sisällöistä opetetaan englanniksi. Tämä opetus on tarkoitettu suomenkielisille lapsille.
Jyväskylässä sairaalaopetusta annetaan Kukkulan koulussa.
Lisätietoja:
Maija Juoperi, rehtori, Kukkulan koulu, [email protected], p. 050 5714498
Anne Heino, oppimisen tuen asiantuntija, [email protected], p. 050 470 8873
Autismikirjon häiriöt liittyvät päivittäisten toimintojen, toiminnanohjauksen, vuorovaikutustilanteiden, kommunikaatiotaitojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksiin sekä aistisäätelyn erityispiirteisiin.
Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita.
Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.
Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on luoda esiopetuksesta perusopetukseen siirtyminen mahdollisimman joustavaksi lapsen kasvua ja oppimista tukevalla tavalla. Esi- ja alkuopettajien sekä erityisopettajien yhteistyö mahdollistaa yksilöllisten opinpolkujen jatkumon rakentumisen. Esiopetusryhmien ja 1.-2-luokkien oppilaiden välinen suunnitelmallinen yhteistyö pitää sisällään joustavia ryhmittelyjä, pienryhmätoimintaa, teemapäiviä ja erilaista toiminnallista yhdessä oppimista.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki.
Jyväskylän luontokoulu tukee koulujen ympäristökasvatustyötä järjestämällä lapsille ja nuorille luontokoulupäiviä sekä koulutustilaisuuksia. Tarkoituksena on luoda oppilaille perusopetuksesta lukioon mahdollisuus osallistua luonto- ja ympäristökasvatukseen ja auttaa näin ymmärtämään ihmisen osaksi luontoa ja ympäristöään.
Opetuksen peruselementtejä ovat toiminnallisuus, käytännönläheisyys, aistien käyttö, seikkailut ja tarut. Opetus noudattaa kestävän kehityksen periaatteita.
Jyväskylässä arviointikulttuuriin kuuluvat
Vieraita kieliä tarvitaan niin ammatillisessa koulutuksessa kuin lukiossakin. Koulussa opiskeltu vieras kieli antaa hyvän pohjan oppia kieliä myös myöhemmin aikuisena.
Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta annetaan 1. -6. -luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulussa ja 7.- 9. -luokkalaisille Viitaniemen koulussa. Opetuskielenä käytetään englantia, mutta taito- ja taideaineissa sekä joissakin valinnaisaineissa oppilaat voivat osallistua suomenkieliseen opetukseen. Oppilaiden englannin kielen taito testataan ennen kouluun tuloa. Englanninkielisessä opetuksessa noudatetaan Jyväskylän kaupungin opetussuunnitelmaa ja arviointia.
Jyväskylässä musiikkiluokkaopetusta annetaan 4.- 6. -luokilla Kypärämäen koulussa ja 7. -9. -luokilla Kilpisen yhtenäiskoulussa. Musiikkiluokkaopetukseen haetaan erillisellä haulla.
Musiikkiluokalle valituille oppilaille korvataan koulumatkat Jyväskylän koulukuljetussäännön mukaisesti.
Perusopetuspalveluihin kuuluvat kaupungin perusopetusta antavat koulut sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta.
Perusopetuspalvelujen sivuilta löytyy tietoa koulukäynnistä Jyväskylässä, linkit kaupungin ja muiden ylläpitämiin peruskouluihin sekä lukioihin.