Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Autismiopetuksen ryhmät

Autismikirjon häiriöt liittyvät päivittäisten toimintojen, toiminnanohjauksen, vuorovaikutustilanteiden, kommunikaatiotaitojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksiin sekä aistisäätelyn erityispiirteisiin.

oppilas
tuki
oppiminen
opetussuunnitelma
autismi
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Yksilöllisen opetuksen pienryhmät (YPR)

Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita. 

lapsi
oppiminen
tuki
opetussuunnitelma
oppilas
koulu
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Perusopetuksen alueelliset pienryhmät

Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.

oppilas
oppiminen
koulu
koululainen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Joustava koulun alku

Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on luoda esiopetuksesta perusopetukseen siirtyminen mahdollisimman joustavaksi lapsen kasvua ja oppimista tukevalla tavalla.  Esi- ja alkuopettajien sekä erityisopettajien yhteistyö mahdollistaa yksilöllisten opinpolkujen jatkumon rakentumisen. Esiopetusryhmien ja 1.-2-luokkien oppilaiden välinen suunnitelmallinen yhteistyö pitää sisällään joustavia ryhmittelyjä, pienryhmätoimintaa, teemapäiviä ja erilaista toiminnallista yhdessä oppimista.

oppilas
oppiminen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.

Erilaisia tukimuotoja

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. 

oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
tuki
yksilöllisyys
Kuva
Iloinen oppilas keinuu erityiskeinussa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Luontokoulu

Jyväskylän luontokoulu tukee koulujen ympäristökasvatustyötä järjestämällä lapsille ja nuorille luontokoulupäiviä sekä koulutustilaisuuksia. Tarkoituksena on luoda oppilaille perusopetuksesta lukioon mahdollisuus osallistua luonto- ja ympäristökasvatukseen ja auttaa näin ymmärtämään ihmisen osaksi luontoa ja ympäristöään.

Opetuksen peruselementtejä ovat toiminnallisuus, käytännönläheisyys, aistien käyttö, seikkailut ja tarut. Opetus noudattaa kestävän kehityksen periaatteita.

luonto
oppiminen
opetussuunnitelma
koulu
oppilas
Kuva
Kuusi koululaista melovat järvellä kanooteilla/Sami Talvensola. Kuva Sami Talvensola

Arviointi perusopetuksessa

Jyväskylässä arviointikulttuuriin kuuluvat

opetussuunnitelma
oppiminen
arviointi
oppilas
koulu
koululainen
osaaminen
Kuva
Hymyilevä tyttö katsoo kun aikuinen kirjoittaa kynällä paperille. Kuva Dolly Aittanen

Vieraiden kielten opiskelu

Vieraita kieliä tarvitaan niin ammatillisessa koulutuksessa kuin lukiossakin. Koulussa opiskeltu vieras kieli antaa hyvän pohjan oppia kieliä myös myöhemmin aikuisena.

oppiminen
koulu
oppilas
englanti
ruotsi
saksa
ranska
venäjä
espanja
opetussuunnitelma
Kuva
Englannin, Ranskan, Saksan ja Venäjän liput. Kuva viestintä

Englanninkieliseen opetukseen

Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta annetaan 1. -6. -luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulussa ja 7.- 9. -luokkalaisille Viitaniemen koulussa. Opetuskielenä käytetään englantia, mutta taito- ja taideaineissa sekä joissakin valinnaisaineissa oppilaat voivat osallistua suomenkieliseen opetukseen. Oppilaiden englannin kielen taito testataan ennen kouluun tuloa. Englanninkielisessä opetuksessa noudatetaan Jyväskylän kaupungin opetussuunnitelmaa ja arviointia. 

koululainen
oppilas
opetussuunnitelma
oppiminen
englanti
Kuva
Silmälasipäinen poika opiskelee. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Musiikkiluokalle

Jyväskylässä musiikkiluokkaopetusta annetaan 4.- 6. -luokilla Kypärämäen koulussa ja 7. -9. -luokilla Kilpisen yhtenäiskoulussa. Musiikkiluokkaopetukseen haetaan erillisellä haulla.

Musiikkiluokalle valituille oppilaille korvataan koulumatkat Jyväskylän koulukuljetussäännön mukaisesti.

koululainen
oppilas
oppiminen
musiikki
opetussuunnitelma
Kuva
Viisi mikrofonia rivissä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Perusopetus

Perusopetuspalveluihin kuuluvat kaupungin perusopetusta antavat koulut sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta.

Perusopetuspalvelujen sivuilta löytyy tietoa koulukäynnistä Jyväskylässä, linkit kaupungin ja muiden ylläpitämiin peruskouluihin sekä lukioihin.

Oppilaaksioton perusteet

oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
koululainen
opiskelu
Kuva
Pieniä oppilaita piirissä kädet käsissä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen