Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Kesä-Jälkkäri

Kesä-Jälkkäriä järjestetään ajalla 3.-20.6.2024 kello 8–16 Kortepohjan, Janakan, Puistokadun ja Vesangan päiväkotikouluissa sekä Huhtasuon, Keljonkankaan, Korpilahden, Kuokkalan, Mankolan, Palokan ja Tikkakosken yhtenäiskouluilla. Kesä-Jälkkärit tarjoavat monipuolisesti ohjattua tekemistä 1. ja 2. luokan oppilaille sekä rajoitetusti 3.-5. -luokkalaisille.  

iltapäivä
toiminta
oppilas
koulu
Kuva
Kaksi lippispäistä lasta istuu kivellä kesäpäivänä. Kuva Dolly Aittanen

Lennart Makkulasta Jyväskylän lapsipyöräilypormestari lukuvuodelle 2023–2024

Jyväskylän viidenneksi lapsipyöräilypormestariksi on valittu 11-vuotias Lennart Makkula. Valitseminen toteutettiin Jyväskylän kaupungin, JYPS ry:n ja LastenParlamentin yhteistyönä. LastenParlamentti äänesti pormestarivalinnasta hakemusten perusteella.

Lennart kuvaa tunnelmiaan valinnan jälkeen näin: “Hyvältä tuntuu!

Asiasanat:  
fiksu liikkuminen
pyöräily
oppilas
koulu
Kuva
Lennart Makkula on uusi lapsipyöräilypormestari

Kiusaamiseen puuttuminen kouluilla

Jyväskylän kaupungin perusopetuksen kouluilla otettiin 1.10.2022 käyttöön kiusaamisen vastainen toimintamalli, jonka tavoitteena on vähentää kiusaamista, häirintää ja syrjintää sekä parantaa niihin puuttumista. Yhtenäinen toimintamalli luo yhdenmukaiset toimintatavat kaikille kouluille ja vahvistaa oppilaiden yhdenvertaista kohtelua.

koulu
koulukiusaaminen
puuttuminen
oppilas
oppilashuolto
ennaltaehkäisy
Kuva
Kämmenet päällekkäin. Kuva Pirjo Ala-Hynnilä

Hakeminen 4.-6. -musiikkiluokille

Vuosiluokkien 4-6 musiikkiluokat sijaitsevat Kypärämäen koulussa. Kypärämäen koulun musiikkiluokalle haetaan ajalla 9.-29.1.2024 Wilma-järjestelmässä. Kolmasluokkalaisten huoltajat saavat viikolla 2 Wilma-viestin, jossa ohjeistetaan tarkemmin musiikkiluokalle hakemisen käytänteistä ja aikatauluista. Soveltuvuuskokeet järjestetään tammikuussa Kypärämäen koululla. Oppilaat saavat tiedon henkilökohtaisesta soveltuvuuskoeajasta.

Tieto musiikkiluokalle valituista oppilaista ilmoitetaan Wilma-viestillä tai kirjeellä kotiin helmikuun aikana. 

perusopetus
oppilas
haku
musiikki
Kuva
musiikkiluokkien kuoro. Kuva Anne Federley

Jyväskylä on DigiOne-edelläkävijäkuntana mukana koulujen uudenlaisten sähköisten palvelujen ja toimintakulttuurin kehitystyössä 

Jyväskylä on mukana vuonna 2019 käynnistyneessä laajassa oppimisen ja hallinnon sähköisten palvelujen kehittämisen DigiOne-hankkeessa Vantaan, Espoon, Oulun, Tampereen, Turun, Lahden ja Kuntien Tieran kanssa.

Hankkeen tavoitteena on helpottaa ja parantaa oppijoiden ja oppilaitosten henkilöstön arkea sekä edistää oppimista, yhteiskehittämistä, yhdenvertai

Asiasanat:  
perusopetus
oppiminen
kehittäminen
digitaaliset palvelut
koulu
oppilas
opettaja
hallinto
pedagogiikka
viestintä
DigiOne
Kuva
Kolme oppilasta tutkiin tablettia vatsallaan maaten. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Oppilaan poissaoloihin puuttuminen

Jyväskylän perusopetuksen kouluilla otettiin käyttöön 1.8.2021 uusi ja yhtenäinen poissaoloihin puuttumisen toimintamalli. Oppilaan selvittämättömiin ja toistuviin poissaoloihin, myöhästymisiin ja kesken päivän koulusta poistumisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteisillä tukitoimilla. Puuttuminen on ennaltaehkäisevää, oppilaiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa, positiivista ja oppilaan yksilöllistä kohtaamista.

perusopetus
käytäntö
poissaolo
puuttuminen
oppilas
ennaltaehkäisy
Kuva
Kolme oppilasta istumassa pulpettien ääressä ja tabletteja tutkimassa / Hanna-Kaisa Hämäläinen. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Oppilaan turvallisuus ja vakuutusturva

Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja velvollisuus käyttäytyä asiallisesti. Jyväskylässä kaikilla perusopetuksen kouluilla on yhteiset järjestyssäännöt. Niiden pohjalta koulut tekevät omat käytännölliset toimintaohjeensa. Järjestyssäännöt edistävät koulun järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.  

turvallisuus
oppilas
koulu
vakuutus
tapaturma
korvaus
Kuva
Kaksi lasta istuu lattialla kasvokkain ja toinen osoittaa sormilla toista. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Oppilasmäärät kouluittain

Oppilasmäärät päivitetään 20.9. ja 20.1. olevien virallisten tilastointipäivien jälkeen.  

POR=perusopetusryhmä

 

lapsi
koululainen
oppilas
lukumäärä
perusopetus
Kuva
oppilaita lattialla istumassa kirjoja lukemassa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Opiskelu englanniksi tai ruotsiksi

Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu myös englannin tai ruotsin kielillä. 

Englanninkielistä opetusta antavat 1-6. –luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulu ja 7.-9. –luokkalaisille Viitaniemen koulu. Kortepohjan ja Viitaniemen kouluissa voi opiskella myös englantipainotteisesti (ns.CLIL-opetus), jolloin osa oppiaineiden sisällöistä opetetaan englanniksi. Tämä opetus on tarkoitettu suomenkielisille lapsille.

opiskelu
kieli
opetussuunnitelma
oppilas
koululainen
koulu

Autismiopetuksen ryhmät

Autismikirjon häiriöt liittyvät päivittäisten toimintojen, toiminnanohjauksen, vuorovaikutustilanteiden, kommunikaatiotaitojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksiin sekä aistisäätelyn erityispiirteisiin.

oppilas
tuki
oppiminen
opetussuunnitelma
autismi
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Yksilöllisen opetuksen pienryhmät (YPR)

Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita. 

lapsi
oppiminen
tuki
opetussuunnitelma
oppilas
koulu
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Perusopetuksen alueelliset pienryhmät

Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.

oppilas
oppiminen
koulu
koululainen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Joustava koulun alku

Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on luoda esiopetuksesta perusopetukseen siirtyminen mahdollisimman joustavaksi lapsen kasvua ja oppimista tukevalla tavalla.  Esi- ja alkuopettajien sekä erityisopettajien yhteistyö mahdollistaa yksilöllisten opinpolkujen jatkumon rakentumisen. Esiopetusryhmien ja 1.-2-luokkien oppilaiden välinen suunnitelmallinen yhteistyö pitää sisällään joustavia ryhmittelyjä, pienryhmätoimintaa, teemapäiviä ja erilaista toiminnallista yhdessä oppimista.

oppilas
oppiminen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.

Erilaisia tukimuotoja

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. 

oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
tuki
yksilöllisyys
Kuva
Iloinen oppilas keinuu erityiskeinussa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Koulunuorisotyö

Yhtenäiskouluilla ja yläkouluilla työskentelee nuorisonohjaajia opetus- ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. He tukevat nuorten kasvua ja hyvinvointia sekä lisäävät koulun yhteisöllisyyttä. Kouluissa tehtävää nuorisotyötä ovat osallisuuskasvatus, nuorisotiedotus ja -neuvonta, kerho- ja harrastetoiminta, kiusaamisen ehkäisy, kodin ja koulun välinen yhteistyö, ryhmäytysten ja tapahtumien järjestäminen, oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan tukeminen, pienryhmien ohjaus, vertaissovittelu ja välituntitoiminta. Koulunuorisotyön kohderyhmänä ovat 5.-9.-luokkalaiset. 

koulu
nuoriso
oppilas
oppiminen
Kuva
Oppilaita pöydän ympärillä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Jälkkäriin hakeminen ja maksut

Jälkkäriin ilmoittautuminen Wilma-järjestelmässä on päättynyt. Hakuajan ulkopuolella haetaan erillisellä lomakkeella ja se toimitetaan siihen Jälkkäriin, johon haetaan: 

iltapäivä
toiminta
oppilas
koulu
Kuva
Tyttö istuu puunoksalla. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Aamu- ja iltapäivätoiminta Jälkkäri

Jälkkäri on ohjattua ja monipuolista aamu- ja iltapäivätoimintaa, jota järjestetään Jyväskylässä koulujen yhteydessä. Jälkkäriin voivat osallistua 1. ja 2. luokan oppilaat sekä erityisen tuen päätöksen saaneiden 1. – 5. -luokkalaiset. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään arkisin yli 4 tuntia pääsääntöisesti kello 12.00–17.00 välisenä aikana. Aamutoimintaa järjestetään aamukerhona, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi.

oppilas
koulu
toiminta
turvallisuus
iltapäivä
oppiminen
Kuva
Tyttö lukee satukirjaa Palokan kirjastossa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Luontokoulu

Jyväskylän luontokoulu tukee koulujen ympäristökasvatustyötä järjestämällä lapsille ja nuorille luontokoulupäiviä sekä koulutustilaisuuksia. Tarkoituksena on luoda oppilaille perusopetuksesta lukioon mahdollisuus osallistua luonto- ja ympäristökasvatukseen ja auttaa näin ymmärtämään ihmisen osaksi luontoa ja ympäristöään.

Opetuksen peruselementtejä ovat toiminnallisuus, käytännönläheisyys, aistien käyttö, seikkailut ja tarut. Opetus noudattaa kestävän kehityksen periaatteita.

luonto
oppiminen
opetussuunnitelma
koulu
oppilas
Kuva
Kuusi koululaista melovat järvellä kanooteilla/Sami Talvensola. Kuva Sami Talvensola

Arviointi perusopetuksessa

Jyväskylässä arviointikulttuuriin kuuluvat

opetussuunnitelma
oppiminen
arviointi
oppilas
koulu
koululainen
osaaminen
Kuva
Hymyilevä tyttö katsoo kun aikuinen kirjoittaa kynällä paperille. Kuva Dolly Aittanen