SYNOPSIS: Naoji Ishiyama, Emma Lappalainen & Jyrki Markkanen

31.10.–24.11.2013

Synopsis on uudenlainen taidenäyttelykonsepti. Se on eräänlainen ”teosdokumentti” kolmen Grafiikka- ja valokuvakeskus Ratamossa työskentelevän kuvataiteilijan matkasta runsaan vuoden aikana. Siinä seurataan teosten syntyä ja kehittymistä haparoivasta alkuideasta kiteytettyyn loppumuotoonsa. Se kertoo samalla kolme erilaista tarinaa taiteilijasta ja hänen suhteestaan taiteen tekemiseen.

Naoji Ishiyama tuo kaikkien nähtäväksi sen pitkän prosessin, minkä taiteilijan on käytävä ennen kuin teos on valmis. Prosessi sisältää lukemattoman määrän luonnoksia, muototutkielmia, kokeiluja, työ- ja koevedoksia. Ishiyaman työskentelytapa on analyyttinen. Ishiyama on kuin kasvitieteilijä, joka asettamalla kohteensa suurennuslasin alle ja pyrkii ymmärtämään kasvin rakennetta ja muotoja pienimpiä yksityiskohtia myöten.

Esineet ja asiat ovat mysteerejä Ishiyamalle. Hän asettaa kysymyksiä itselleen. Miksi juuri tämä objekti kiinnostaa minua? Minkälaisia tunteita se herättää minussa? Miten voin välittää sen tunteen muille? Ja ennen kaikkea, mikä tämä objekti oikeastaan on? Miksi se on olemassa? Hänelle piirtäminen on samanaikaisesti sekä tutkimista että tunteiden etsimistä itsestään.

Joskus kuitenkin käy niin, että kesken kaiken sattuma puuttuukin peliin. Keväällä 2013 Ishiyama näki ohikulkumatkallaan puoliksi avatun banaanin kellumassa Jyväsjärven rannalla. Kesän lopulla työskenneltyään jo pitkään kukka-aiheisen teoksensa parissa tuo alitajuntaan jäänyt erikoinen näky palautui hänen mieleensä ja alkoi vaatia toteuttamistaan.

Emma Lappalaisen taiteilijanlaatu on kokonaan toisenlainen. Hän on kuin vaeltaja tai matkaaja, jolle taiteen tekeminen on matkantekoa, löytämistä. Kuva toimii tulkkina koetun ja nähdyn välillä tuoden menneen hetken myöhemmin esiin uudessa valossa, katsominen kääntyy sisäisen tarkastelemiseksi ja näkemiseksi. Juuri tuo ulkoisen ja sisäisen vuoropuhelu ja näiden synnyttämä yhdentynyt kokemus on tärkeää, yksinkertaisesti tunne siitä, että liikuttuu jostakin.

Projektin aikana hän myös löysi itsestään uusia asioita. Vastauksia siihen, miksi hän tekee taidetta ja nimenomaan grafiikkaa. Seinälle ripustettavassa puupiirroskirjassaan Perintö Lappalainen on mukaillut lps.typographus kirjanpainajan (kaarnakuoriaisen) kieltä. Kuoriaiset hän löysi samoillessaan isältään perimänsä metsänpläntillä keskellä Pohjois-Karjalan vaaroja ja suomaita. ’Perintö' linkittyy myös kirjapainohistoriaan (puupiirros, hierrejäljentäminen (pyhät kirjat) ja litografia) ja taiteilijan omaan menneisyyteen. Lappalainen varttui lapsuutensa isänsä työn kautta painokoneiden keskellä ja nyt kirjanpainajan jäljet ovat tuoneet taiteilijan työhuoneeseen tuulahduksen muinaisuudesta kiinan kielen piktogrammien merkeissä, jotka perustuvat luonnon merkkeihin.

Lisäksi Lappalaiselta on näyttelyssä esillä neulanreikäkuvasarja Kuvastin, jossa taiteilija peilaa omaa sisintään valon ja kuvan keinoin.

Jyrki Markkanen taas on luonteeltaan keräilijä. Hän on ollut aina kiinnostunut mielenkiintoisista esineistä mutta itse asiassa koko hänen taiteellinen luomistyönsä perustuu samantapaiseen keräilemiseen. Hän pyrkii luomaan itselleen mentaalisen ympäristön, josta ideat syntyvät. Siihen ympäristöön voi kuulua esim. muistikuvia lapsuudesta tai muita elämän varrella koettuja tapahtumia, katkelmia elokuvista ja mielleyhtymiä kirjoista. Markkanen kertoo todellisuudesta ikään kuin se olisi elokuvaa tai tapahtuisi jossain unenomaisessa rinnakkaisessa maailmassa.

Teosten teemana on aika ja ajallisuus, mikä näkyy mm. neulanreikäkameralla otetuissa kuvissa Halosen talosta ja sen tyhjistä huoneista Jyväskylän Grafiikkakeskuksen muutettua rakennuksesta vuosi sitten. Sarja on kuin muistokirjoitus vanhalle talolle, joka pitää sisällään henkilökohtaisia muistoja ja tarinoita taiteilijan omasta henkisestä kodista 30 vuoden ajalta.

Vastapainona pysähtyneisyydelle Markkaselta on näyttelyssä esillä lapsuuden ajoilta kumpuava juniin liittyvä teos sekä teoskokonaisuus koskesta, joka on yksi tunnetuimpia suomalaisen elokuvan luontoallegorioita. Teos sisältää lyhyen 2,5 sekuntia kestävän kaitafilminpätkän ja 25 filmistä kaapattua stillkuvaa, jotka on toteutettu polymeerigravyyreinä ohuille pergamenttipapereille.

*Synopsis on tiivistelmä tai yleiskuvaus esimerkiksi visuaalisesta tai kirjallisesta teoksesta. Synopsis pyrkii kuvailemaan teoksen sisältöä ja sen tuotantoa vastaamalla muun muassa kysymyksiin miksi, mitä, kenelle ja miten. Synopsis tulee kreikan kielen sanoista συν (syn, ”yhdessä”) ja οψις (opsis, ”näkeminen”) – Wikipedia. Useimmiten termiä käytetään elokuva-projektien yhteydessä.