Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kuokkalan silta valaistuna kesäillassa.

Lisätietoja

osallisuuskoordinaattori Hanna Tenhunen
hanna.tenhunen(at)jyvaskyla.fi
p. 050 3118980

osallisuuskoordinaattori Minna Huolman
minna.huolman(at)jyvaskyla.fi
p. 050 530 8698

erikoissuunnittelija Antti Rajala
antti.rajala(at)jyvaskyla.fi
p. 050 3396423

Fifty-sixty-joukkorahoitus on osallistuvan rahoituksen malli, jonka Jyväskylän kaupunki tarjoaa Mesenaatti.me yhteisörahoituspalvelun kautta kaupunkilaisten käyttöön. Kaupunkilaiset ideoivat tärkeäksi kokemiaan hankkeita kampanjoiksi, joita lähtevät toteuttamaan joukkorahoituksen voimin. Joukkorahoituskokeilun haun ollessa auki yhteisölliset, kaupunkia elävöittävät hankkeet voivat saada Jyväskylän kaupungin mukaan yhdeksi rahoittajakseen. Näin kampanja on mahdollista toteuttaa hybridimallilla, jossa osan tarvittavasta rahasta kampanjantekijät keräävät joukkorahoituksella ja osan maksaa kaupunki.

Syyskuussa käynnistyy uusi hakukierros

Syyskuun alussa 2021 käynnistyy seuraava hakukierros. Infotilaisuuden aikataulu ja tarkennetut reunaehdot päivittyvät verkkosivulle kesän aikana.

Kevään 2021 kampanjasatoa

Kevään joukkorahoituskokeilun kierroksella mukana oli kolme kampanjaa. Kaikki pääsivät asettamaansa minimitavoitteeseen. Lähitulevaisuudessa pääsemme nauttimaan Lohikosken koulun läheisyyteen rakentuvasta frisbeegolf-radasta, yhteisöllisestä Katu soi Jyväskylä -esiintymiskierroksesta ja Perkele - kuvia Jyväskylästä 2021 -videoteoksesta.

Hakukriteerit (kevään 2021 haku)

Kampanjan voi aloittaa Jyväskylässä toimiva yhdistys, työryhmä tai muu yhteisö tai yksityishenkilö. Myös yritykset voivat osallistua, mutta toiminta ei saa liittyä yrityksen liiketoimintaan (mikäli hakija on nuorempi, tulee hänen pyytää yli 18-vuotias henkilö edustamaan häntä sekä vastaamaan hankkeen toteutuksesta ja kampanjan sisällöstä)​.

Hybridirahoitusta tavoitteleva kampanja:

  • tuo iloa, elävyyttä ja toimintaa Jyväskylän asukkaille 
  • edistää osallisuutta tai hyvinvointia Jyväskylässä​
  • on Jyväskylän kaupungin arvojen mukainen​
  • on kestävän kehityksen periaatteiden mukainen
  • on kaikille avointa, maksutonta ja saavutettavaa (poikkeuksena erityisryhmille järjestettävät)
  • sillä on toteuttajat, riittävät resurssit ja realistinen budjetti - hanke on toteutuskelpoinen

Hybridirahoitusmallissa huomioitavia seikkoja:

  • Kampanjantekijä esittelee kampanjansa lomakkeella, jonka käsittelyn jälkeen hän saa päätöksen kaupungin ehdollisesta rahoituslupauksesta​.
  • Lomakkeet käsitellään saapumisjärjestyksessä ja mahdollisiin korjausehdotuksiin kampanjantekijän tulee vastata viikon sisällä ​
  • Kampanjan minimitavoitteeksi on asetettava vähintään 1000 euroa​.
  • Kaupunki lähtee mukaan rahoittamaan kokeiluun mukaan hyväksyttyjä kampanjoita 50 % rahoitusosuudella kampanjalle asetetusta minimitavoitteesta tai enintään 3000 eurolla. ​
  • Joukkorahoitukseen on osallistuttava useita rahoittajia/mesenoijia. Hankkeella voi ja on hyväkin olla omaa rahoitusta, mutta kampanjantekijät eivät itse voi osallistua joukkorahoitukseen.​
  • Laskuttaessaan kaupunkia kampanjantekijä lupautuu toteuttamaan hankkeensa kuvaamallaan tavalla. Mikäli hanketta ei toteuteta kaupungin, rahoitusosuus peritään takaisin.​
  • Hankkeen toteutuksesta vastaa kampanjantekijä ja hankkeen tulee toteutua määräaikaan mennessä (31.10.2021).  ​
  • Toteutunut hanke ei tuota pitkäaikaisia tai merkittäviä ylläpitokustannuksia Jyväskylän kaupungille. ​
  • Hanketta ei rahoiteta muilla kaupungin avustuksilla tai rahoituksella​.
  • Hankkeen toteuttaja sitoutuu kevyeen kirjalliseen ja visuaaliseen raportointiin tekemisistään, tätä materiaalia voidaan julkaista myös kaupungin internetsivuilla sekä sosiaalisessa mediassa.
  • Kampanjantekijä ilmoittaa hankkeestaan Jyväskylän kaupungin harraste- ja tapahtumakalenterissa tai muuten sovittavalla tavalla.  ​
  • Kokeiluun mukaan ei oteta Jyväskylän kaupungin työntekijöiden omaan tehtäväkenttään tai kaupungin organisoimiin.

Helmikuussa 2021 pidetyn infotilaisuuden sisältöön (pdf) voi tutustua halutessaan tarkempaa tietoa joukkorahoituskampanjan toteuttamisesta.toimintoihin liittyviä hankkeita.

Toteutuneet kampanjat

Ensimmäiset toteutusvaiheeseen päässeet kampanjat ovat Suomen Tietokonemuseon Tietotekniikan historiaa -virtuaalinäyttely ja taiteilijakollektiivi Ihme Kultin Tue poikkitaiteellista omaehtoiskulttuuria -tapahtumasarja. Kampanjantekijät kertovat kokemastaan näin:

Suomen Tietokonemuseo

Kuva
Tietokoneen osia Suomen Tietokonemuseon Agoran näyttelyssä

Tavoitteenamme oli tuottaa Tietotekniikan historiaa -näyttelystä virtuaalinen versio kaikkien katsottavaksi. Mesenaattikampanjamme sai hyvä vastaanoton ja sitä auttoi paljon Jyväskylän Fifty-Sixty hybridimalli.
Minimitavoiteemme oli 3000€, saimme kasaan 3350€ ja Jyväskylän kaupunki oli mukana 1500€:lla, joten loppusumma oli 4850€.
Kampanjaamme osallistujia oli eri puolilta Suomea ja kiinnostus näyttelyä kohtaan on ollut hyvää. Korona on rajoittanut liikkumista ja nettisivut palvelevat laajempaa yleisöä.
Yle teki jutun näyttelystä, sen pääsee kuulemaan Radio Suomi Jyväskylä -sivulta. Nettisivut, joihin on vielä tulossa täydennystä löytyvät osoitteesta www.suomentietokonemuseo.fi./agoran-nayttely.

Ihme Kultti -kollektiivi

Kuva
Ihme kultti -kollektiivin tapahtuman kansikuva

Ihme Kultti -kollektiivi järjestää heinäkuussa Fifty-sixty -hybridirahoituksen turvin vajaan viikon mittaisen ilmaisen, matalan kynnyksen osallistavan kulttuuritapahtuman. Ihme Meiningit 2021 koostuu erilaisista monitaiteellisista työpajoista sekä viikon huipentavasta lopputapahtumasta, jossa on luvassa mm. taidebasaari, musiikkia ja rentoa oleskelua. Tapahtumatiedot löydät kaupungin tapahtumakalenterista.

    Asiasanat: