Fifty-sixty-joukkorahoituskokeilu

Lisätietoja

Kampanjan suunnittelusta:

Tanja Jänicke, tanja(at)mesenaatti.me
p. 050 382 0333

Facebook -ryhmä
Mesenaatin omat sivut

Jyväskylän joukkorahoituskokeilusta:

osallisuuskoordinaattori Hanna Tenhunen
hanna.tenhunen(at)jyvaskyla.fi
p. 014 266 7270 

osallisuuskoordinaattori Hilda Hakkarainen
hilda.hakkarainen(at)jyvaskyla.fi
p. 014 266 8213

kulttuuripäällikkö Mari Aholainen
mari.aholainen(at)jyvaskyla.fi
p. 014 266 4040 

Fifty-sixty-joukkorahoituskokeilu on uusi osallistuvan rahoituksen malli, jonka Jyväskylän kaupunki tarjoaa Mesenaatti.me-verkkosivuston kautta kaupunkilaisten käyttöön. Kaupunkilaiset ideoivat tärkeäksi kokemiaan hankkeita, joita haluavat lähteä toteuttamaan joukkorahoituksen voimin. Yhteisölliset kaupunkia elävöittävät hankkeet voivat saada Jyväskylän kaupungin mukaan yhdeksi rahoittajakseen. Kaikki kampanjat eivät välttämättä pääse tuplausmahdollisuuden piiriin, mutta mesenaatti.me Jyväskylä -alustaa voi hyödyntää joukkorahoituskampanjan toteuttamiseen. 

Kaupunki mukana jo kahdessa kampanjassa

Jyväskylän Fifty-sixty-joukkorahoituskokeilussa on käynnissä kampanjointiaika. Kaupunki on mukana yhtenä rahoittajana jo kahdessa kampanjassa. 

Kaupungin ehdollisen rahoituslupauksen on jo saanut taiteilijakollektiivi Ihme Kultin Tue poikkitaiteellista omaehtoiskulttuuria -tapahtuma. Joukkorahoituskampanjan saavuttaessa minimitavoitteensa 5 500 euroa järjestävät Ihme Kultin taiteilijat kaikille avoimen ja maksuttoman, toukokuulle 2021 sijoittuvan tapahtumakokonaisuuden. Viikon kestävän tapahtuman jokaiselle päivälle on tarjolla matalan kynnyksen pientapahtuma tai työpaja. Kampanjan vastikkeina on esimerkiksi taiteilijoiden suunnittelemia postikortteja ja taideprinttejä.

Kaupungin rahoituslupauksen on saanut myös Suomen Tietokonemuseon Tietotekniikan historiaa -näyttely. Joukkorahoituksella pyritään keräämään vähintään 3 000 euroa näyttelyn saamiseksi virtuaalisena nettiin, jossa se olisi kaikkien kiinnostuneiden katseltavissa ilmaiseksi ja myös opetustarkoituksiin. Kampanjaa voi tukea esimerkiksi ostamalla opastetun kierroksen museolla. Yritysten on mahdollista tukea kampanjaa vastikkeella, jolla saa yrityksen logon näyttelyn nettisivuille.

Kampanjahaku on edelleen auki

Uusia kampanjoita voi edelleen jättää Mesenaatin Jyväskylä-alustalle. Myös kaupungin rahoitus kampanjoille on vielä mahdollista. – Kaupunki oli varautunut tukemaan useampaakin kampanjaa, joten meillä on siis vielä mahdollisuus lähteä mukaan rahoittajaksi uusiin, reunaehdot täyttäviin kampanjoihin. Uusilla ideoilla on kampanjointiaikaa marraskuun loppuun asti, osallisuuskoordinaattori Hanna Tenhunen rohkaisee kampanjan aloittamista harkitsevia. 

Ja näin se käy:

  • Sinulla tai yhteisölläsi on halu tehdä jotakin, joka edistää iloista yhdessäeloa lähiympäristössä, tuo vilskettä kaupunkiin tai houkuttelee hiljaisemmatkin yhteisen tekemisen ääreen.
  • Kirjoitatte ideastanne myyvän kuvauksen, jonka syötätte Mesenaatti.me:n Jyväskylä -alustalle. Olette yhteydessä sähköpostitse mesenaatin Tanja Jänickeen ja kerrotte että haluatte kampanjanne mesenaatin Jyväskylä-sivulle. 
  • Mikäli pyritte saamaan Jyväskylän kaupungin yhdeksi rahoittajaksi kampanjallenne, olette tässä vaiheessa sähköpostitse yhteydessä Hanna Tenhuseen ja Hilda Hakkaraiseen.
  • Saatuanne kaupungilta lupauksen lähteä yhdeksi kampanjanne rahoittajaksi, teillä on aikaa kerätä joukkorahoitusta kampanjoimalla 30.11.2020 saakka. Tällöin tsekataan, keräsikö kampanja joukkorahoituksella vähintäänkin puolet minimitavoitteestaan. Näin ollen kaupunki lähtee mukaan rahoittajaksi 50% osuudella minimitavoitteeksi asetetusta summasta. Sen jälkeen pääsette toteuttamaan hankkeenne ja raportoimaan tuloksista kuvin ja sanoin kaikkien kaupunkilaisten iloksi.
  • Toteutusaikaa kaupungin tukemille kampanjoille on 31.5.2021 saakka.
Värikäs puu kävelykadulla kesällä

Reunaehdot, joita noudattaen on mahdollista saada kaupunki mukaan:

Kampanjanne:

  • edistää hyvinvointia, osallisuutta ja kulttuuria Jyväskylässä. Kulttuurin käsite on tässä yhteydessä laaja. Kulttuuri voi olla arjen estetikkaa, ruumiin kulttuuria tai mitä esoteerisin taidepläjäys.
  • tukee kestävän kehityksen periaatetta ja on resurssiviisas. Ei sotata eikä tuhlata. 
  • tuo iloa, elävyyttä ja toimintaa Jyväskylän asuinalueille.  
  • on kaikille avointa ja maksutonta.  
  • on pyyteetön, iloa ja hyvää elämää muille tuottava. 
  • ottaa huomioon erityisryhmät ja saavutettavuuden. 

Kuka voi aloittaa kampanjan?

  • Jyväskyläläinen täysi-ikäinen asukas (mikäli hakija on nuorempi, tulee hänen pyytää yli 18-vuotias oikeustoimikelpoinen henkilö edustamaan häntä sekä vastaamaan hankkeen toteutuksesta ja kampanjan sisällöstä) 
  • Jyväskylässä toimiva rekisteröity tai rekisteröimätön yhdistys tai muu yhteisö. Myös yritykset voivat osallistua, mutta toiminta ei saa liittyä yrityksen liiketoimintaan.  

Tuplarahoituksen hakija, huomioithan vielä nämä seikat :

  • Kampanjan minimitavoitteeksi on asetettava vähintään 1000 euroa.
  • Kaupunki lähtee mukaan rahoittamaan kokeiluun mukaan hyväksyttyjä kampanjoita 50 % rahoitusosuudella tai enintään 3000 eurolla.
  • Kokeilussa mukana oleva joukkorahoituskampanjalla toteutettava hanke on oikeasti toteutuskelpoinen. Sillä on toteuttajat, riittävät resurssit ja realistinen budjetti. 
  • Joukkorahoitukseen on osallistuttava useita rahoittajia/ mesenoijia  
  • Hankkeen toteutuksesta vastaa kampanjantekijä ja hankkeen tulee toteutua määräaikaan mennessä (31.5.2021). 
  • Toteutunut hanke ei tuota ylläpitokustannuksia Jyväskylän kaupungille. 
  • Hanketta ei rahoiteta muilla kaupungin avustuksilla tai rahoituksella.  
  • Hankkeen toteuttaja sitoutuu kevyeen kirjalliseen ja visuaaliseen raportointiin tekemisistään, tätä materiaalia voidaan julkaista myös kaupungin internetsivuilla sekä sosiaalisessa mediassa.  
  • Kampanjantekijä ilmoittaa hankkeestaan Jyväskylän kaupungin harraste- ja tapahtumakalenterissa. 
  • Kokeilussa mukana oleva joukkorahoituskampanja ei voi hakea joukkorahoitusta kampanjantekijän palkkaan.  
  • Kokeiluun mukaan ei oteta Jyväskylän kaupungin työntekijöiden omaan tehtäväkenttäänsä tai kaupungin organisoimiin toimintoihin liittyviä hankkeita.  

Asiasanat: