Hyppää pääsisältöön
Kuva
Matematiikan opetusvälineitä. Kuva Esa Jaakkola
Pääsisältö

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki vahvistaa oppilaan perustaitoja ja ehkäisee vaikeuksien syntymistä. Tuen avulla oppilas voi saavuttaa omat oppimistavoitteensa

Kasvun ja oppimisen tuki perustuu toimivaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. 

Oppimisen tuki 1.8.2025 alkaen

Uusi esi- ja perusopetuksen tuen laki astui voimaan 1.8.2025. Lukuvuosi 2025–2026 on siirtymävuosi, jonka aikana nykyistä tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden tuen tarve arvioidaan ja tukitoimet päivitetään uuden lain mukaiseksi. Tuen tarvetta arvioidaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa.  

1.8.2025 voimaan tullut lakiuudistus toi monia rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia opetukseen, oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämiseen. Jatkossa kaikkien oppilaiden koulunkäyntiä ja oppimista tuetaan kolmiportaisen tuen sijaan oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ryhmän ja oppilaiden tarpeiden mukaisesti. 

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestetyillä tarkoitetaan muun muassa opettajien välisen yhteistyön vahvistamista ja oppituntien aikana tapahtuvaa oppilaiden ryhmittelyä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Yleinen tukiopetus voi olla opittavana oleviin asioihin tutustumista etukäteen tai niiden kertaamista.  

Opetuskielen tukiopetusta voidaan antaa oppilaille, joilla ei ole riittävää suomen kielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi. Tällöin tukiopetus kohdistuu kielitaidon ja tekstitaitojen vahvistamiseen. Tukiopetus tukee oppilaita myös eri oppiaineiden tekstien lukemisessa, niiden ymmärtämisessä ja tulkitsemisessa sekä omassa tuottamisessa. 

Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppilaille, jotka tarvitsevat lisätukea kielen oppimisessa. Se on tarkoitettu esimerkiksi maahanmuuttotaustaisille ja viittomakielisille oppilaille sekä niille, joilla on kielen kehityksen häiriöitä tai kehitysvammaisuuteen, monimuotoiseen kehityshäiriöön tai autismikirjoon liittyviä kielellisiä vaikeuksia. 

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä ja oppilas tarvitsee yksilöllisempää tukea, on hänellä oikeus saada myös oppilaskohtaisia tukitoimia. Näillä tarkoitetaan esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan antamaa opetusta osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa.

Opetusryhmien nimet 1.8.2025 alkaen Jyväskylässä

Oppilaskohtaisen tuen pienryhmät (aikaisemmin pienryhmät ja alueelliset pienryhmät)  
Oppilaskohtaisen tuen pienryhmissä oppilas saa erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta tietyissä oppiaineissa pienryhmässä tai osittain muun opetuksen yhteydessä. Oppilaat opiskelevat pääasiallisesti yleisopetuksen luokassa, joka on heidän varsinainen opetusryhmänsä. Pienryhmän koko voi olla enintään kymmenen oppilasta.  

Erityisluokka (aikaisemmin vaativan erityisen tuen ryhmä)  
Erityisluokassa opetusta antaa erityisluokanopettaja. Oppilaat opiskelevat kaikki tai suurimman osan oppiaineistaan erityisluokassa. Erityisluokanopettaja vastaa opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista sekä toimii luokan luokanopettajana ja -valvojana. Luokan enimmäiskoko on kymmenen oppilasta. 

ELO-luokat (aikaisemmin EMO) ovat erityisluokkia 2.-9. -luokkien oppilaille, jotka tarvitsevat pitkäkestoista tukea tunne-elämään tai käytökseen liittyvien tuen tarpeiden takia.

Valmistavan opetuksen ryhmien lyhenne on VALO (aikaisemmin VARY)  
Perusopetuksessa järjestettävään valmistavaan opetukseen osallistuvat kaikki Jyväskylään saapuvat vieraskieliset oppilaat. Valmistavassa opetuksessa opiskellaan yleensä noin vuoden ajan, minkä jälkeen oppilas siirtyy oman asuinalueensa kouluun.

 

Valtakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet  (eperusteet.opintopolku.fi)

Jyväskylän perusopetuksen opetussuunnitelma

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Tavoitteena on varmistaa oppilaan mahdollisuus osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen oppimäärä.  

Oppimisen tukea säätelevä laki muuttui 1.8.2025. Lukuvuosi 2025–2026 on uuden lain käyttöönoton siirtymäaikaa, jonka aikana jokaisen oppilaan tuen tarve arvioidaan uuden lainsäädännön mukaiseksi.  

Asiasanat:  
oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
tuki
yksilöllisyys