Hyppää pääsisältöön
Kuva
Räjähteleviä värejä punaisella taustalla.

Räjähteleviä värejä punaisella taustalla.

Pink Twins. Miracle 2012, videoteos. Kuva Av-arkki

Taidetila Ilmiö 

Taidetila on taidemuseon kokeellinen yleisötila. Yhteisöllisesti syntynyt tila on prosessi, jota rakennetaan sen käyttäjien kanssa. Sitä ideoimassa on ollut mm. Lasten Parlamentin ja Nuorisovaltuuston jäseniä, Jyväskylän yliopiston luonnontieteitä ja taidetta yhdistävä Checkpoint Leonardo Network, eri luonnontieteiden ja kuvataiteen opettajia, eri ikäisiä vapaaehtoisia ja eri alojen taiteilijoita. Sisustuksesta ovat vastanneet kuvataiteilijat Jonna Suurhasko ja Jukka Silokunnas sekä museomestari Jarkko Kaunismäki.

Tilan ensimmäisenä teemana ovat väri, valo ja värähtely, joita havainnoidaan taiteen ja tieteen näkökulmasta. Tila on jaettu pienempiin alueisiin. Mintunvihreä sali on aktiivisen toiminnan tila. Siellä voi pelailla lauta- tai muistipelejä, katsoa elokuvia tai mediataidetta, lukea sarjakuvia, taidelehtiä tai -kirjoja. Tilassa on pitkät pöydät tehtävien tekemistä ja taiteellis-tieteellistä toimintaa varten.  Tilan koneella voi tutkia coloria.net-sivustoa, jolle taiteilija Päivi Hintsanen on koonnut melkein kaiken tiedon väristä.

Valoisan tilan vastapainona on näyttelykäytävä, jonka seinät ovat syvän punaiset. Käytävällä on esitellään kiinnostavia taiteilijoita, teoksia ja taiteen ilmiöitä, joita tarkastellaan taiteen ja tieteen näkökulmasta. Näyttelykäytävästä kuljetaan pimeään tilaan, jonka sokkeloista löytyy valoon perustuvaa taidetta. 

Ilmiössä tapahtuu

Taidetila Ilmiössä on puitteet myös esiintymisille ja tapahtumille.  Valoisa sali muuttuu hetkessä luentosaliksi tai esiintymistilaksi, jossa tunnelmaa voi muuttaa värivaloja säätelemällä. RGB-valoilla leikitään luomalla valkoiselle seinälle värillisiä varjoja.  Lisää sisältöjä taidetilaan syntyy luokanopettaja- ja luonnontieteiden opettajaopiskelijoiden kursseilla, joissa yhdistetään tiedettä ja taidetta. Lasten ja lapsiperheiden tapahtumia kehitetään Lasten ja nuorten kulttuurikeskuksen, Kulttuuriaitan kanssa ja valotaidetta esitellään yhteistyössä Valon kaupungin kanssa.

 

Värioppia 17.9. 2021 - 9.1.2022

Mitä väri on ja mitä sen näkemiseen vaaditaan? Miten värit sekoittuvat ja millaisia teorioita värien käytöstä on tehty? Mitä on värisokeus, entä synestesia? Miksi jotkut väri hehkuvat pimeässä? Millaista voi olla väreihin perustuva videotaide? 

Kontrastina itseoppineen Yrjö Saarisen villiin värinkäyttöön taidetila Ilmiössä esitellään väriä havaintona ja illuusioina. Esillä on Pertti Karjalaisen ohjaamien Jyväskylän yliopiston, Kesäyliopiston kuvataideopintojen opiskelijoiden väriharjoitustehtäviä, Keski-Palokan koulun 4. luokan oppilaiden hehkuvia hahmoja ja Pink Twinsin videoteos Miracle

Ilmiössä on myös värilaatikosto, jonka kustakin laatikosta löytyy eri teemoihin liittyviä tehtäviä ja havaintomateriaalia. Voit muun muassa testata, oletko värisokea tai synesteetikko. Miltä maailma näyttää, jos aurinko olisikin sininen tai punainen entä millaiset aineet ja esineet hehkuvat mustassa valossa? Voit myös kokeilla, osaatko koota Goethen kolmion? Entä millainen voisi olla ”Yrjö Saarisen kolmio”? Miten värit sekoittuvat värihyrriä pyöräyttämällä? Kokeile myös, kuinka saat aikaan värillisiä varjoja?

Kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa ovat olleet mukana kuvataiteilija Pertti Karjalainen, museologian harjoittelijat Soli Perttu ja Jasmin Hakkarainen, kesätyöntekijä Oona Rohde ja museolehtori Sirpa Turpeinen. 

Värinäkyjä-näyttelyyn tutustuvat kaikki Jyväskylän 6.-luokkien oppilaat syksyn aikana. Luokat tulevat aamuisin klo 9-11 ja iltapäivisin klo 12-14. Voit silti kysyä vierailuaikaa ryhmällesi museolehtorilta. 

 

Tulossa: Pelitaidetta keväällä 2022 

Helmikuussa 2022 avautuu Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhdessä suunnittelema ja totettama näyttely pelitaiteesta. Mukana on esimerkkejä erilaisista peleistä, saat tietää millaista osaamista tarvitaan pelin tekemiseen ja missä näitä taitoja voi opiskella. Pääsetpä myös itse kokeilemaan projektissa syntynyttä peliä.

Projekti sai alkunsa Petri Ala-Maunuksen maalauksista, jotka voisivat olla suoraan kuin  open world pelistä, joista puuttuvat vain hahmot. Niin kuvataiteessa kuin pelitaiteessakin taiteilijat ammentavat esimerkiksi taiteen historiasta kuten Petri Ala-Maunuskin. 
 

 

 

 

 

Kuva
Uv-työpaja taidemuseossa
Lasten Fantasiastudio - työpaja taidemuseossa 2018. Kuva Iida Liimatainen