Hyppää pääsisältöön
Kuva
Näyttely arkiston taustakuva 5
Pääsisältö

5.4.–8.6.2019 Jyväskylän taidemuseon Galleria

Caj Bremer on suomalaisen kuvajournalismin suuria nimiä. Näyttelyssä on esillä mustavalkoisia valokuvia 1950–1960-luvuilta. Caj Bremer on koonnut "Kasvoista kasvoihin" -kollaasin ympäri maailmaa luvan kanssa kuvaamistaan kasvokuvista. Lisäksi esillä ovat sarjat "Kaunissaari" ja "Torremolinos"sekä kaksi legendaarista kuvaa Jyväskylän Suurajoista.

 – Kaunissaari oli siihen aikaan kalastajakylä. Idyllinen paikka kauniissa saaristomaisemassa. Vierailin siellä pari päivää ja kuvasin kylän tunnelmaa. Ja sitä oli! Varhaisesta aamusta myöhään iltaan. Tänä päivänä ei ole yhtään kalastajaa jäljellä.  Pyhtään ulkosaaristossa Kaunissaaressa kuvattu "Kaunissaari"-sarja julkaistiinViikkosanomissa 1957. 

– Espanjan aurinkoranta ja turismi olivat jutun aihe. Torremolinos oli vanha kalastajakylä ja sen viereen oli noussut ensimmäinen hotelli. Olin enemmän kiinnostunut kylästä kuin turismista. Vietin päiväni kuvaten elämää sekä rannalla että kylän kujilla. Ja kuva-aiheita löytyi roppakaupalla! Olin haltioissani, sillä ihmiset olivat myötämielisiä ja auttavaisia, vaikken osannutkaan espanjaa. Puhuin käsillä ja silmillä,  tulin hyvin toimeen ja viis veisasin hotellista ja turisteista! 25 vuotta myöhemmin vierailin uudelleen Torremolinoksessa eikä siellä ollut hajuakaan kalasta eikä kylästä. Ainoastaan hotelleja uima-altaineen, ravintoloita, baareja, turisteja. Surullista! Olen iloinen, että sain kokea Torremolinoksen aitona kalastajakylänä! "Torremolinos"-sarja julkaistiin Viikkosanomissa vuonna 1959.

Caj Bremer, Unimaailmani
5.4.–28.4. Galleria Ratamo, Veturitallinkatu 6

Caj Bremerin noin kolmenkymmenen teoksen sarja ”Unimaailmani” (2015–) on esillä Galleria Ratamossa 28.4. saakka. – Idea näihin unimaailmakuviin syntyi, kun oli osittainen auringonpimennys vuonna 2015. Oli kiire kuvata pimennys. Ja keksittävä miten. Löysin ratkaisun ja tulosta katsellessani päätin jatkaa samalla tavalla.  Näin ”Unimaailmani” sai alkunsa. Oikeat uneni ovat merkillisiä ja tämän vuoksi nimesin sarjan näin. Teoksia voisi myös kutsua valografiikaksi, koska valonlähde jokaisessa kuvassa on aurinko eri muodossaan. Haluisin tällä tavalla kunnioittaa aurinkoa, joka on syypää tähän projektiin. Kuvat ovat otettu omassa ympäristössäni täällä Sipoon saaristossa ja ne on kuvattu puhtaalla valokuvausmenetelmällä, niitä ei ole ei fotoshopattu eikä manipuloitu. Miten ja kuinka ne ovat syntyneet, on ainoastaan omassa tiedossani. Kuvat on printattu ohkaiselle japanilaiselle Kozo-paperille ja pingotettu kosteina kehykseen. Kehyksissä ei ole lasia, koska haluan näyttää paperin hienon struktuurin. Tätä ohutta tulostuspaperia ei enää valmisteta Japanissa ja sen takia kuvat ovat muuttuneet uniikeiksi.

Galleria Ratamon verkkosivu

Taiteilijasta

Caj Bremer (s. 1929) on suomalainen valokuvaaja ja akateemikko. Hän on suomalaisen kuvajournalismin merkittävimpiä edustajia.

Caj Bremer oppi ammattinsa perustaidot ateljeeassistenttina, mutta syntyi valokuvaajana varsinaisesti vasta aloitettuaan työt Hufvudstadsbladetissa 1952. Tämän jälkeen hän siirtyi Lehtikuvaan ja vuonna 1957 Viikkosanomiin. Suurten amerikkalaisten ja eurooppalaisten uutiskuvalehtien tapaan Viikkosanomat julkaisi laajoja reportaaseja läheltä ja kaukaa. Niiden merkitys lukijoiden maailmankuvan rakentajina oli suuri aikana, jolloin televisio otti vasta ensiaskeleitaan osana päivittäistä tiedonvälitystä.

Viikkosanomat lakkasi ilmestymästä 1970-luvun puolivälissä, mutta Bremer oli jo tätä ennen siirtynyt Helsingin Sanomien valokuvaajaksi. Hän kuvasi lisäksi muotia sekä helsinkiläisille salongeille, että Me Naiset -lehdelle. Myöhemmin Bremer työskenteli myös taiteilijaprofessorina.

Uransa alussa Caj Bremer kiinnittyi osaksi humanistisen valokuvauksen traditiota. Tätä erityisesti ranskalaisessa valokuvassa vaikuttanutta ja muun muassa Henri Cartier-Bressonin edustamaa virtausta hallitsi kiinnostus ihmistä ja tämän välitöntä ympäristöä kohtaan. Humanistien kuvat ovat kohdettaan kunnioittavia ja usein lyyrisen kauniita, vaikka arjen karuus on niissä usein voimakkaasti läsnä.

Bremerillä on tarkka ja oivaltava katse. Nopeasti vaihtuvissa olosuhteissa hänen kykynsä hallita kompositio ja valo toimii pettämättömästi. Hän kykenee pelkistämään olennaisen näennäisen yksinkertaiseksi kuvaksi, jota lempeä huumori usein sävyttää.

Huumori erottaakin Bremerin kuvat valtavirrasta. Suomalaisen valokuvan paatoksellisen vakava perussävy ei ole koskaan kotiutunut Bremerin tuotantoon, sen sijaan hän kykenee poimimaan kuviinsa iloa ja hyväntahtoista hymyä.
Poikkeuksellisen sosiaalisen lahjakkuutensa vuoksi Bremer on myös aina hallinnut tilanteen, liikkuipa hän sitten pimeiden laitakaupunkien kujilla tai vallanpitäjien hoveissa. Hänen kuvissaan julkisuuden henkilöt näyttäytyvät yhtä helposti lähestyttävinä kuin tavalliset ihmiset.

Taiteilijasta-teksti: Ateneumin taidemuseo

Caj Bremerin laaja retrospektiivinen näyttely oli esillä Ateneumissa vuonna 2010 sekä Keski-Suomen museossa vuonna 2012. Caj Bremer valokuvaa ja osallistuu näyttelytoimintaan aktiivisesti. Viime vuosina hänen teoksiaan on nähty lukuisissa museoissa ja näyttelypaikoissa eri puolilla Suomea.

Lisätietoja
Leena Lokka, Jyväskylän taidemuseo, puh. 050 542 0527. leena.lokka(at)jkl.fi

Yhteisavajaiset to 4.4.
klo 17–19 Jyväskylän taidemuseossa
klo 18–20 Galleria Ratamossa

Avajaiskutsu

Taiteilijatapaaminen pe 26.4.
klo 15–16 Galleria Ratamossa
klo 16.30–17.30 Jyväskylän taidemuseossa

Asiasanat:  
taidemuseo
valokuva