Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ratamon tiiliseinä
Pääsisältö

18.10.–11.11.2018

Jouko Lehtola (1963-2010) oli suomalainen valokuvataiteilija. Hän valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1993 ja tuli tunnetuksi 1990-luvun puolivälissä mm. dokumentaarisesta valokuvastaan. Lehtolan töitä on ollut laajasti esillä lukuisissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä niin Suomessa kuin ulkomailla. Hänen valokuvateoksiaan on useissa suomalaisissa ja kansainvälisissä kokoelmissa, mm. Moderna Museet, Deutsche Bank sekä Nykytaiteen museo Kiasma.

Lehtola kuuluu 2000-luvun taitteen arvostetuimpiin tekijöihin valokuvataiteen kentällä Suomessa. Taiteellisen työskentelynsä rinnalla Lehtola teki töitä lehti- ja rockkuvaajana. Häntä työllistivät niin suomalaiset huippumuusikot kuin myös Helsingin Sanomat, ja varsinkin Hesarin Kuukausiliite.

Lehtolan jo lapsuudessa herännyt intohimo nuorisokulttuuriin, musiikkiin ja rokkiin näkyivät hänen varhaisessa valokuvatuotannossaan. Suuren yleisön tietoisuuteen hän breikkasi sarjallaan Nuoret sankarit, joka kuvasi mutkattomaan tyyliin nuoria Suomen kesässä, festivaaleilla ja tanssilavoilla. Sarja alkoi osana pohjoismaista Nuori Pohjolassa -projektia. Nuoret sankarit -näyttely järjestettiin Helsingissä Vanhalla ylioppilastalolla 1996. 

Nuoret sankarit sarja sai jatkoa helsinkiläistä nuorisokulttuuria ikuistavasta Stadin nuoret sarjasta sekä tatuointejaan esitteleviä ihmisiä kuvaavasta Marked Skin valokuvasarjasta. Tämän jälkeen Lehtola siirtyi käsittelemään yhteiskunnallisia aiheita kuvasarjoillaan Finnish View, OD Helsinki ja End of Innocence.

Viimeiseksi jääneessä valokuvasarjassaan Some Girls (2008) Lehtola esittelee Barcelonan ja Bangkokin kaduilla tapaamiaan transihmisiä ja muunsukupuolisia seksityöläisiä. Näihin kuviin Lehtola on onnistunut vangitsemaan naisten julkisen minän lisäksi välähdyksiä heidän intiimimmästä ja henkilökohtaisemmasta minuudestaan. Valokuvat asettuvat dokumenttikuvan ja henkilökuvan rajalle ja ovat samalla Lehtolan paluu muotokuvaan pitkän konseptuaalisen kauden päätteeksi.

*****

Lehtola työskenteli ja opetti taidekoulussa vielä ollessaan sairas. Hänelle valokuvaus oli rakkaussuhde. Sekä kaupalliset toimeksiannot että oma vapaa työskentely olivat täynnä intohimoa ja paneutumista. Joukolla oli valokuvaajana oma selkeä tyylinsä, joka on saanut monia seuraajia. Hänen tapaansa lähestyä kuvattavaa ja ottaa tilanne haltuun on vaikea jäljitellä:

”Se tarkoittaa, että minun on oltava kuvattavieni edessä niin avoin kuin voin olla. En voi piiloutua kameran taakse tai olla ylimielinen. Heidän täytyy kyetä luottamaan minuun ja minun heihin. Muuten kaikki olisi vain ajanhukkaa – ja kuvista tulisi surkeita.”

*****
Jouko Lehtola oli testamentissaan määrännyt nimeään kantavan säätiön perustamisesta ja Jouko Lehtolan Säätiö perustettiin vuonna 2011. Sen tarkoituksena on tukea dokumenttikuvaukseen suuntautuneita nuoria valokuvaajia, sekä ylläpitää ja vaalia Lehtolan taiteellisen tuotannon tuntemusta ja levitystä. Ensimmäinen ”Nuori sankari” palkinto jaettiin vuonna 2017.

www.joukolehtola.com

Näyttelystä lisää Ylen sivulla

Asiasanat:  
valokuva
luovan valokuvauksen keskus