Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ratamon näyttelyn kuva, mosaiikkityttö
Pääsisältö

20.9.–14.10.2018

Näyttelyni on historian kirjoitusta yksityisestä yleiseksi. Mitä muistamme; miten luemme historiaa? Haluan teoksissani sekoittaa aikatasot, rikkoa kausaliteetin ja luoda imaginäärisen tilan.  Läpinäkyviin, kolmiulotteisiin, kerroksellisiin töihin limittyy eri aikatasoja. Teoksista muodostuu pirstaleinen kertomus; myös kolmekymmentä vuotta kestänyt tieni taiteilijana.

Maisema avautuu ympärilläni laajana, siinä on pohjoisen maiseman avaruutta ja valoa. Usein lähtökohta on etäällä muiston tai muistamisen paikkaa ja hetkeä, mutta tempaa minut tutun veden äärelle.

Näyttelyni nimi ja lähtökohta sijoittuvat Roomaan; olin 1991 residenssissä Circolo Scandinavossa. Residenssijakson jälkeen syntyi teossarja ”Livian talo”, joka pohjautui roomalaisen huvilan lattiamosaiikkeihin sekä omaan lapsuudenmaisemaani Ylitorniolla, Tornionjoki-laaksossa. Nyt olen palannut aiheeseen; Livian talo on muuttunut, painopisteet vaihtaneet paikkaa. Kerrokselliset mosaiikkitilat ovat muuttuneet ja rakentuneet uudelleen. Mutta yhä lähtökohdista löytyy tuttua. Yksi kerros on syntynyt Rooman Villa Lanten residenssissä. Gianicolo-kukkulalta näkyvän maiseman avaruus muistuttaa lapsuuteni vaaramaisemaa.

---------

Eeva-Liisa Isomaa (syntynyt 1956) valmistui taidegraafikoksi Valtion Kuvataideakatemiasta 1986. Hän on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla. mm. Waterdiaries, Osaka, Japani (2013), Diarios da Aqua, retrospektiivi, Museu Oscar Niemeyer, Curitiba, Brasilia (2010), Tyttö rannalla, Forum Box, Helsinki (2009), Barcelona, Espanja (2005, 2007), Konstnärshuset, Tukholma, Ruotsi (2006), Aineen Taidemuseo, Tornio (2004). Osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin Euroopassa ja USAssa.

 

 

Kuva
Ratamon näyttelyn kuva, mosaiikkityttö

Eeva-Liisa Isomaa: Livian talo, mosaiikkityttö, 2017, pigmenttivedos

 

 

Asiasanat:  
grafiikka
näyttely