Ohjattua senioriliikuntaa

Ajankohtaista

Kaupungin poikkeusolojen johtoryhmä on päättänyt keskeyttää kaikki yli 18-vuotiaiden harrastustoiminnan sekä erityisliikunnan toiminnan 13.12.2020 asti. Tästä johtuen kaikki sisätiloissa tapahtuva ryhmäliikunta on peruttu. Liikuntaryhmät jatkuvat maanantaina 4.1.2021.

Liikuntaryhmien ja kurssien ilmoittautuminen on alkanut Hellewin sähköisen ilmoittautumisen kautta tai p.014 266 0179. Liikuntaryhmiin ja kursseille voi ilmoittautua läpi kauden, mikäli niissä on tilaa. Kevään kurssien ilmoittautuminen alkaa ma 30.11.2020 kello 8.00.

Noudatamme palveluita järjestäessä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi

Senioreille maksuttomia tasapaino- ja lihaskuntotestejä

Jyväskyläläisille senioreille on tarjolla tasapaino- ja lihaskuntotestejä syksyn 2020 aikana eri puolilla kaupunkia. Testauksien tavoitteena on kartoittaa senioreiden kaatumisriskiä ja helpottaa oikean liikuntatavan ja -ryhmän valitsemisessa. Testit toteutetaan kokonaisuutena, joka sisältää kaatumisseulan, puristusvoimatestin, reisilihasten voimaa mittaavan tuolista ylösnousutestin sekä tasapainotestin. 

Senioreiden tasapaino- ja lihaskuntotestit järjestetään

  • tiistai 15.12.2020 kello 9.00-11.00 Tikkakosken jäähalli ylätasanne
  • tiistai 15.12.2020 kello 13.15-15.45 Huhtasuon terveysasema
  • keskiviikko 16.12.2020 kello 9.00-11.00 Korpilahden koulukeskus
  • keskiviikko 16.12.2020 kello 14.00-16.00 Keltinmäen Kylätalo Keidas
  • torstai 17.12.2020 kello 8.30-10.30 Kuokkalan Graniitti, painisali

Testeihin tulee ilmoittautua ennakkoon ja testeihin voi osallistua vain täysin terveenä. Ennakkoilmoittautumisesta saat vahvistuksen, jossa on henkilökohtainen testiaikasi.

Jatkossa testejä järjestetään noin kerran kuukaudessa erillisinä testauspäivinä tai mahdollisten tapahtumien yhteydessä. Päivitämme tiedon tulevista testeistä yllä olevaan listaan.

Noudatamme testeissä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi. 

Lisätietoja ja ennakkoilmoittautuminen 

senioriliikunnan vastaava liikunnanohjaaja Lotta Lepoaho  
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi 

Vesijumpista kuntoa nivelystävällisesti

Vesijumppa tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä ja siinä käytetään erilaisia välineitä sekä helpottamaan liikkumista vedessä, että lisäämään veden vastusta ja näin tehostamaan harjoitusvaikutusta. Tavoite on kestävyyden, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen sekä energiankulutuksen lisääminen matalassa vedessä. Vesijumppa on turvallinen ja tehokkaasti energiaa kuluttava liikuntamuoto, joka on nivelille ystävällinen. Vesijumpparyhmät soveltuvat myös aloittelijoille.

Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut järjestää eri kaupunginosista maksuttomia uimahallikuljetuksia AaltoAlvariin ja Wellamoon. Lisätietoja uimahallikuljetuksista.

Lihasvoimaa seniorikuntosalilta

Säännöllisellä ja oikein suunnitellulla kuntosaliharjoittelulla on monia edullisia vaikutuksia ikääntyneen ihmisen toimintakykyyn. Arkielämän kannalta tärkeimpiä ovat lihasvoiman
ja -kestävyyden lisääntymisen lisäksi parantunut tasapaino, luiden lujuus ja päivittäisten toimintojen vähäisempi kuormittavuus.

Ohjattu harjoittelu seniorikuntosalilla on tehokasta, mutta turvallista myös senioreille. Harjoittelun tuloksellisuutta seurataan toimintakykymittauksilla. Kuntosaliharjoitteluun yhdistetään myös tasapainoharjoittelua.

Seniorikuntosalilla harjoittelu edellyttää kykyä liikkua itsenäisesti tai apuvälineillä. Suositeltavaa on neuvotella oman lääkärin kanssa ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Seniorikuntosalitoimintaa on liikuntapalveluiden toimipaikoissa eri puolilla kaupunkia. Harjoitella voi omatoimisesti tai erilaisissa ryhmissä. 

Senioreiden saliliikunta

Saliliikunnassa tarjolla on

  • tasapaino- ja voimajumppaa kevennettynä toimintakyvyltään heikommille
  • tasapaino- ja voimajumppaa niille joiden toimintakyky on lievästi alentunut
  • senioritanssia, joka on piiritanssin ja tanhun välimuoto, missä myös käytetään seuratansseja.

Kaikissa saliliikunnan ryhmissä harjoitetaan lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä tasapainoa.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi