Ohjattua senioriliikuntaa

Ajankohtaista

Liikuntaryhmien ja kurssien sähköistä ilmoittautumista voit harjoitella 6.8.2020 alkaen sähköisen ilmoittautumisen kautta

Kaikki Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelujen ohjatut liikuntaryhmät, tapahtumat ja kurssit perutaan 31.7. asti. Tämä tarkoittaa myös liikuntaneuvontaa, vertaisohjattuja ryhmiä ja vapaaehtoistoimintaa.

Katso tarkemmat liikuntapaikkojen sulkuajat ja koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin Koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin -sivulta.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi

Vesijumpista kuntoa nivelystävällisesti

Vesijumppa tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä ja siinä käytetään erilaisia välineitä sekä helpottamaan liikkumista vedessä, että lisäämään veden vastusta ja näin tehostamaan harjoitusvaikutusta. Tavoite on kestävyyden, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen sekä energiankulutuksen lisääminen matalassa vedessä. Vesijumppa on turvallinen ja tehokkaasti energiaa kuluttava liikuntamuoto, joka on nivelille ystävällinen. Vesijumpparyhmät soveltuvat myös aloittelijoille.

Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut järjestää eri kaupunginosista maksuttomia uimahallikuljetuksia AaltoAlvariin ja Wellamoon. Lisätietoja uimahallikuljetuksista.

Lihasvoimaa seniorikuntosalilta

Säännöllisellä ja oikein suunnitellulla kuntosaliharjoittelulla on monia edullisia vaikutuksia ikääntyneen ihmisen toimintakykyyn. Arkielämän kannalta tärkeimpiä ovat lihasvoiman
ja -kestävyyden lisääntymisen lisäksi parantunut tasapaino, luiden lujuus ja päivittäisten toimintojen vähäisempi kuormittavuus.

Ohjattu harjoittelu seniorikuntosalilla on tehokasta, mutta turvallista myös senioreille. Harjoittelun tuloksellisuutta seurataan toimintakykymittauksilla. Kuntosaliharjoitteluun yhdistetään myös tasapainoharjoittelua.

Seniorikuntosalilla harjoittelu edellyttää kykyä liikkua itsenäisesti tai apuvälineillä. Suositeltavaa on neuvotella oman lääkärin kanssa ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Seniorikuntosalitoimintaa on liikuntapalveluiden toimipaikoissa eri puolilla kaupunkia. Harjoitella voi omatoimisesti tai erilaisissa ryhmissä. 

Senioreiden saliliikunta

Saliliikunnassa tarjolla on

  • tasapaino- ja voimajumppaa kevennettynä toimintakyvyltään heikommille
  • tasapaino- ja voimajumppaa niille joiden toimintakyky on lievästi alentunut
  • senioritanssia, joka on piiritanssin ja tanhun välimuoto, missä myös käytetään seuratansseja.

Kaikissa saliliikunnan ryhmissä harjoitetaan lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä tasapainoa.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi