Ohjattua senioriliikuntaa

Koronan vaikutuksia liikuntapalveluihin

Ohjatut liikuntaryhmät on keskeytetty ja uimahallit on suljettu yleisöltä 28.2. asti
Katso liikuntapaikkojen sulkuajat ja koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin Koronaviruksen vaikutukset liikuntapalveluihin -sivulta.

Jyväskylän kaupungin omat seniori- ja soveltavan liikunnan ryhmät on päätetty pitää keskeytettynä koko kevätkauden 30.4. asti. Keskeytyksellä halutaan varmistaa, ettei tauti pääse leviämään riskiryhmien liikuntapalveluissa. Kaupunki järjestää joka arkipäivä maksuttomia liikuntaryhmiä etäyhteyksin, jotka on kohdennettu etenkin senioreille. Tutustu etäliikuntaryhmien tarjontaan ja osallistumisohjeisiin osoitteessa Etäliikuntaryhmät.

Noudatamme palveluita järjestäessä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi

Etäjumppaa turvallisesti kotona

Etäliikuntaryhmät ja liittymisohjeet on siirretty omalle etäliikuntaryhmät-verkkosivulle.

Sivulle pääset tästä etäliikuntaryhmät-linkistä.

Masuttomia tasapaino- ja lihaskuntotestejä

Jyväskyläläisille senioreille on tarjolla tasapaino- ja lihaskuntotestejä syksyn 2020 aikana eri puolilla kaupunkia. Testauksien tavoitteena on kartoittaa senioreiden kaatumisriskiä ja helpottaa oikean liikuntatavan ja -ryhmän valitsemisessa. Testit toteutetaan kokonaisuutena, joka sisältää kaatumisseulan, puristusvoimatestin, reisilihasten voimaa mittaavan tuolista ylösnousutestin sekä tasapainotestin. 

Tulemme tässä ilmoittamaan seuraavat testipäivät heti niiden varmistuttua. Joulukuulle suunnitellut testipäivät joudumme perumaan vallitsevien koronarajoitusten vuoksi.

Testeihin tulee ilmoittautua ennakkoon ja testeihin voi osallistua vain täysin terveenä. Ennakkoilmoittautumisesta saat vahvistuksen, jossa on henkilökohtainen testiaikasi.

Jatkossa testejä järjestetään noin kerran kuukaudessa erillisinä testauspäivinä tai mahdollisten tapahtumien yhteydessä. Päivitämme tiedon tulevista testeistä yllä olevaan listaan.

Noudatamme testeissä THL:n antamia suosituksia koronaviruksen ehkäisemiseksi. 

Lisätietoja ja ennakkoilmoittautuminen 

senioriliikunnan vastaava liikunnanohjaaja Lotta Lepoaho  
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi 

Vesijumpista kuntoa nivelystävällisesti

Vesijumppa tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä ja siinä käytetään erilaisia välineitä sekä helpottamaan liikkumista vedessä, että lisäämään veden vastusta ja näin tehostamaan harjoitusvaikutusta. Tavoite on kestävyyden, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen sekä energiankulutuksen lisääminen matalassa vedessä. Vesijumppa on turvallinen ja tehokkaasti energiaa kuluttava liikuntamuoto, joka on nivelille ystävällinen. Vesijumpparyhmät soveltuvat myös aloittelijoille.

Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut järjestää eri kaupunginosista maksuttomia uimahallikuljetuksia AaltoAlvariin ja Wellamoon. Lisätietoja uimahallikuljetuksista.

Lihasvoimaa seniorikuntosalilta

Säännöllisellä ja oikein suunnitellulla kuntosaliharjoittelulla on monia edullisia vaikutuksia ikääntyneen ihmisen toimintakykyyn. Arkielämän kannalta tärkeimpiä ovat lihasvoiman
ja -kestävyyden lisääntymisen lisäksi parantunut tasapaino, luiden lujuus ja päivittäisten toimintojen vähäisempi kuormittavuus.

Ohjattu harjoittelu seniorikuntosalilla on tehokasta, mutta turvallista myös senioreille. Harjoittelun tuloksellisuutta seurataan toimintakykymittauksilla. Kuntosaliharjoitteluun yhdistetään myös tasapainoharjoittelua.

Seniorikuntosalilla harjoittelu edellyttää kykyä liikkua itsenäisesti tai apuvälineillä. Suositeltavaa on neuvotella oman lääkärin kanssa ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Seniorikuntosalitoimintaa on liikuntapalveluiden toimipaikoissa eri puolilla kaupunkia. Harjoitella voi omatoimisesti tai erilaisissa ryhmissä. 

Senioreiden saliliikunta

Saliliikunnassa tarjolla on

  • tasapaino- ja voimajumppaa kevennettynä toimintakyvyltään heikommille
  • tasapaino- ja voimajumppaa niille joiden toimintakyky on lievästi alentunut
  • senioritanssia, joka on piiritanssin ja tanhun välimuoto, missä myös käytetään seuratansseja.

Kaikissa saliliikunnan ryhmissä harjoitetaan lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä tasapainoa.

Lisätietoja

Vastaava liikunnanohjaaja, senioriliikunta
Lotta Lepoaho
p. 014 266 4276, lotta.lepoaho[a]jyvaskyla.fi