Lajiesittelyt

  • Päälle joustavat, rennot vaatteet
  • Osaan lajeista tarvitset lisäksi sisäliikuntaan sopivat kengät (ei ulkokengillä sisätiloihin)
  • Tarvittavat liikuntavälineet löytyvät paikanpäältä

Astangajooga

Astanga on liikunnallista joogaa, jossa hengitys sitoo asennot liikesarjaksi. Harjoitus voi olla tilanteen mukaan pehmeä ja levollinen, tai haastaa kohtaamaan kehon ja mielen totuttuja rajoja. Astangan perussarja keskittyy voiman ja notkeuden tasapainottamiseen. Kenkiä et tarvitse! Suosittelemme omaa jumppa/joogamattoa mutta mattoja on paikanpäällä lainattavissa jos omaa mattoa ei ole.

BaILO

Uusi monipuolinen tanssitunti, jossa yhdistyvät vauhdikkaat tanssimuuvit sekä tehokkaat lihaskuntoliikkeet. Musiikista saadaan huikea fiilis tehokkaaseen treeniin. Tunti on Palokan Ilon oma ryhmäliikuntatunti, jonne 13–19-vuotiaat pääsevät mukaan maksutta. Ryhmä on nuorille ja aikuisille.

Cheertanssi

Cheertanssi on cheerleadingin toinen alalaji, joille on myös kilpailuissa oma sarjansa. Lajissa ei tehdä permantoakrobatiaa, heittoja eikä pyramideja, mutta tanssiin kuuluvat akrobaattiset liikkeet ja matalat tanssinostot ovat sallittuja.  Cheertanssiohjelmat sisältävät erilaisia tanssityylejä ja -tekniikoita, joita ovat muun muassa jalanheitot, piruetit ja venyvyysliikkeet sekä cheer- ja tanssihypyt. Ohjelman koreografia sisältää kuvionvaihtoja, visuaalisia tehokeinoja sekä urheilullista ja vauhdikasta tanssia. Mukaan voi tulla kuka tahansa iästä, sukupuolesta, aiemmasta urheilutaustasta tai muista tekijöistä huolimatta.

Höntsäpalloilu

Vuorolla liikutaan ja pelaillaan yhdessä monipuolisesti osallistujien omia toiveita kuunnellen. Syke nousee ja hikikin voi tulla, mutta hauskaa pidetään ja liikunnan ilo on pääasia. Sopii kaikille liikkumisesta ja pelailusta innostuneille.

Katutanssi

Katutanssitunnilla rakennetaan pieniä koreografioita sekä tutustutaan tansseille ominaiseen vartalonkäyttöön. Tuntien koreografiat saavat vaikutteensa dancehallista, reggaetonista sekä streetistä. Tuntiin kuuluu aina alkulämmittely, tanssiosuus sekä lopuksi pieni jäähdyttely ja venyttely. Katutanssitunti soveltuu kaikille kiinnostuneille, aiempaa tanssikokemusta ei tarvita. Mukaan iloinen ja avoin mieli sekä päälle rennot vaatteet ja jalkaan tanssiin / sisäliikuntaan sopivat kengät.

Keilailu

Vuorolla tutustutaan keilailuun ja keilailun käyttäytymissäännöstöihin. Ohjaajilta voit kysyä keilailusta ja seuratoimintaan mukaan tulemisesta ja eihän sitä tiedä, vaikka innostuisit kilpakeilailusta. Kengät ja pallot jaossa paikanpäällä. Ohessa linkki, jossa voi ennakkoon käydä tutustumassa keilailutekniikkaan: www.keilailu.fi/ennenkuinaloitat.php

Kendo

Kendo on japanilainen budolaji, jossa harjoitellaan japanilaisen miekan käyttöä perinteisten japanilaisten suojavarusteiden avulla. Harjoituksissa opetellaan käyttämään japanilaista miekkaa, erilaisia tekniikoita ja liikkumistapoja. Harjoituksissa ei tarvita aiempaa kokemusta eikä kenkiä. Tunti on  Ryutokain oma tunti, jonne 13–19-vuotiaat pääsevät mukaan kokeilemaan maksutta. 

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeily on vauhdikas ja monipuolinen kuntoilulaji, jossa saa hyvin hien virtaamaan! Tunneilla käydään läpi nyrkkeilyn perustekniikoita, tehdään pariharjoituksia pistarihanskoilla ja erilaisia lihaskuntoliikkeitä. Opettelemme eri lyöntejä, väistöjä ja liikkumista sekä yksin että pareittain. Mukaan tarvitset vain mukavat reenivaatteet, sisäliikuntakengät (ei ulkokenkiä), juomapullon ja halutessasi pienen hikipyyhkeen. Nähdään tunneilla!

AaltoAlvarissa ilmoittaudutaan kassalle, josta nuori saa kassalta kumisen rannekkeen, joka palautetaan ohjaajalle. Näin kontroloidaan kuntonyrkkeilijöiden osallistujamäärää. Jos et mahdu mukaan tunnille, niin ei hätää - voit mennä kuntoilemaan samaan aikaan AaltoAlvarissa pyörivälle kuntosali-vuorolle. 

Kuntosali

Tervetuloa kokeilemaan kuntosaliharjoittelua. Voit harjoitella omaan tahtiin mutta paikan päällä on myös ohjaaja, jolta saat vinkkejä ja apua eri lihaskuntoliikkeisiin. Voit tulla yksin tai kavereiden kanssa, kaikille riittää tilaa! Jalkaan sisäliikuntaan sopivat kengät (ei ulkokenkiä)! Kuntosalilla voi treenata vain ilmoitetun ajan, jolloin paikalla on myös ohjaaja!

Parkour

Vuorolla hypitään, kiipeillään sekä ylitetään ja alitetaan esteitä. Vasta-alkajat tulevat tutuksi lajin perusteiden kanssa ja lajia pitempäänkin harrastaneille löydetään sopivia haasteita. Parkourissa ei kilpailla, mikä näkyy myös LiikuntaLaturin tunneilla. Hienvuodatusta ei vältetä, mutta jokainen liikkuu omalla tasollaan ja omilla ehdoillaan. Kesänvuorolla ollaan ulkona joten säänmukainen varustus päälle.

Pehmomiekkailu

Vuorolla tutustutaan liikunnallisuutta painottaen miekkailun perusteisiin. Osallistujien omia liikunnallisia oivalluksia tukeva ohjaus perustuu eurooppalaisen miekkailun perinteeseen.
Lajissa käytetään toisinaan myös muita välineitä esim. kilpiä. Voit käyttää harjoituksissa si-säpelikenkiä tai olla ilman. Ohjaajalla on jaossa tunnilla tarvittavat välineet.

Salibandy

Tule pelaamaan salibandyä mukavassa porukassa. Mukaan tarvitset sisäliikuntaan sopivat vaatteet ja sisäliikuntaan sopivat kengät. Vuorolla kehitämme lajitaitoja ja pelaamme paljon. Laji sopii hyvin niin tytöille kuin pojille. Oman mailan voi ottaa mukaan, mutta mailoja löytyy myös ohjaajalta. Tervetuloa!

SporttiMix

Kauden aikana luvassa mm. palloilua, pariakrobatiaa, kehonhuoltoa ja rope skippingiä (naruhyppely) osallistujien toiveita kuunnelleen. Tule eri lajeja kokeillen löytyämään suosikki lajisi!

Uinti

Omatoiminen uintivuoro. Nuoren tulee osata liikkua itsenäisesti uimahallissa ja hänen tulee todistaa ikä tarvittaessa kassalla, Uimataito on välttämätön. Normaali 3 tunnin uintiaika. Jos sinulla on kysyttävää uintiin liittyen, niin nykäise uinninvalvojaa hihasta! 

Ultimate

Ultimate on kiekolla pelattava vauhdikas ja kontaktiton joukkuelaji. Kokeilukertojen jälkeen vuoro jatkuu matalan kynnyksen treenivuorona. Mukaan pääsee kuka vain ultimatesta kiinnostunut aiemmasta urheilu- tai lajitaustasta riippumatta! Ultimatessa joukkue kuljettaa kiekkoa heittelemällä ja tavoitteena on tehdä maali ottamalla kiekko kiinni maalialueella. Vuoroilla pelataan ultimatea ja opetellaan lajin perustaitoja. Opastamme sinut kiekon käsittelyyn! Mukaan tarvitset vain sisäpelikengät ja juomapullon. Tunti on Jyväskylä Sleepwalkersin oma tunti, jonne 13–19-vuotiaat pääsevät mukaan kokeilemaan maksutta. Ryhmä on nuorille ja aikuisille.

Vahva keho 

Tunnilla keskitytään kehonpainoharjoitteluun, voiman tuottoon, hyvän ryhdin vahvistamiseen sekä kehon ja lantion hallintaan. Tunnilla käydään läpi mm. lapojen aktivointia sekä lantion ja keskivartalon vahvistamista ja jännittämistä. Mukaan voi osallistua aloittelijasta kokeneempaan liikkujaan ja jokainen voi harjoitella oman tasonsa mukaan. Tunnin luonne on rauhallinen, mutta treenistä saa halutessaan erittäin tehokkaan. 

Voima ja huolto

Ryhmäliikuntatunti, jolla nimensä mukaan lisätään voimaa ja huolletaan kehoa. Tunti on Palokan Ilon oma ryhmäliikuntatunti, jonne 13–19-vuotiaat pääsevät mukaan maksutta. Ryhmä on nuorille ja aikuisille.