Saliliikunnan tuntikuvaukset

Jooga

Kehonhuoltotunti

Lempeä Jooga on kaikille sopiva tunti. Tällä tunnilla joogaharjoitusta tehdään sellaisessa vauhdissa, että jokainen pysyy hyvin mukana ja pystyy tekemään harjoituksen oman kunnon ja kehon rajoitusten mukaan. Tunnilla otetaan mausteita joogan eri tyyleistä mm. hathajoogasta, yin-joogasta ja astangajoogasta. Pyrkimyksenä on ennen kaikkea huoltaa kehoa lisäämällä kehon liikkuvuutta, hallintaa ja voimaa sekä harjoittaa ja rauhoittaa mieltä. Tunti sopii hyvin aloittelijoille sekä pidempään harrastaneille, jotka kaipaavat rauhallista lempeämpää harjoitusta.

Pilates

Kehonhuoltotunti

Pilates -tunnilla vahvistetaan kehon syviä lihaksia ja keskivartalon lihaksia pilatesharjoituksin. Tunnilla tehdään rauhallisia, mutta tehokkaita harjoituksia oman hengityksen tahtiin. Pilatesharjoittelu parantaa ryhtiä voimistamalla kehon tärkeitä tukilihaksia. Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille eikä vaadi aiempaa kokemusta Pilateksesta. Voit tulla tunnille esimerkiksi kuntouttamaan selkääsi, vahvistamaan keskivartalon lihaksia ja kehittämään liikkuvuutta, kehonhallintaa ja kehotietoisuutta.

Vahva keho

Tunti sisältää kehonpainoharjoittelua. Tunnilla keskitytään kehon hallintaan ja voiman tuottoon, hyvän ryhdin vahvistamiseen ja lantion hallintaan. Tunnilla käydään läpi kehon tärkeimmät alueet kuten mm. lapojen aktivointia ja toimintaa, lantion ja keskivartalon vahvistamista ja jännittämistä. Tunnille voi osallistua aloittelijasta kokeneempaan liikkujaan eli kaikille löytyy oma taso jokaisessa harjoitteessa. Tunnin luonne on rauhallinen, mutta sen aikana voi saada myös erittäin tehokkaan treenin aikaan riippuen omasta toiminnasta tunnin aikana.

Vatsa-Pakara

Helppo lihaskuntotunti

Tunti on monipuolinen lihaskuntotunti joka kiinteyttää reisiä, pakaroita ja vatsaa. Tunti sisältää lämmittely-osuuden jonka jälkeen lihaskunto-osuus keskittyen vatsa-/ pakara-alueen lihasten vahvistamiseen sekä muokkaamiseen ja tunti lopetetaan venyttelyihin. Ei monimutkaisia askelkuvioita.

Kuntopiiri

Helppo lihaskuntotunti

Helppo ja tehokas kiertoharjoittelutunti kuntosalilaitteilla. Tunnit aloitetaan lämmittelyllä, jonka jälkeen kuntopiiri sisältäen aerobisia- sekä lihaskuntoharjoitteita, ja lopetetaan venyttelyihin. Sopii kaikenkuntoisille miehille ja naisille.

Keskivartalotreeni

Helppo lihaskuntotunti

Keskivartalotreeni on lihaskuntotunti, jossa keskitytään monipuolisesti keskivartalon syviin ja pinnallisiin lihaksiin. Lihasten vahvistamisen lisäksi kehitetään tasapainoa sekä kehon liikkuvuutta.

Kuntonyrkkeily

Keskiraskas lihaskuntotunti

Kuntonyrkkeily on vauhdikas liikuntamuoto, joka on samalla sekä tehokasta että hauskaa. Kuntonyrkkeily antaa vapaammat kädet harjoitella kuin kilpanyrkkeily, harjoitukset voivat olla monipuolisemmat ja vaihtelevammat. Harvassa liikuntamuodossa harrastaja kuormittaa niin paljon ylävartaloaan kuin kuntonyrkkeilyssä. Laji sopii siis hyvin esimerkiksi istumatyötä tekeville päätetyöskentelijöille, jotka kärsivät niska- ja hartiaseudun jäykkyydestä ja kiputiloista. Perinteinen kuntonyrkkeily harjoituskerta muodostuu viidestä eri osa-alueesta: lämmittelystä, tekniikkaosasta, nyrkkeilyharjoituksesta (välineinä esim. pistehanskat, säkit ja päärynä), lihaskunto-osuudesta ja venyttelyistä.

Naisten treeni

Keskiraskas lihaskuntotunti

Tehokas tunti, joka sisältää syke- ja lihaskuntoliikkeitä eri välineitä hyödyntäen. Ei sisällä vaikeita askelsarjoja. Sama ohjelma toistuu kolmen viikon ajan, jonka jälkeen teema vaihtuu.

Äijät

Keskiraskas lihaskuntotunti

Aimo annos terveysliikuntaa miehille, tavoitteena paino alas ja kunto ylös. Ohjelmassa mm. kuntojumppaa, kuntopiiriä, voimatankojumppaa. Sisältää alkulämmittelyn, lihaskunto-osuuden ja venyttelyn. Vartalon tiivistystä "pilke silmäkulmassa".

Pumppi

Keskiraskas lihaskuntotunti

Pumppi-tunnilla treenataan levytangon avulla koko kehon päälihasryhmiä. Sisältää alkulämmittelyn, paljon tehokkaita lihaskuntoliikkeitä koko kehoa kuormittaen, lopuksi venyttelyt. Tunti ei sisällä askelsarjoja ja sopii kaikenkuntoisille naisille ja miehille.

Kuntosaliharjoittelu henkilöille, joiden toimintakyky on alentunut

Kevyt lihaskuntotunti

Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden toimintakyky on alentunut sairauden, vamman tai ikääntymisen johdosta. Ryhmässä harjoitellaan henkilökohtaisen kuntosaliohjelman mukaisesti. Ryhmään osallistuminen edellyttää kykyä liikkua itsenäisesti, apuvälinein tai oman avustajan kanssa.

Selkäkurssi

Kevyt lihaskuntotunti

Selkäkuntokoulu -kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka kärsivät selkäkivuista sekä niille, jotka haluavat ennaltaehkäistä selkävaivoja. Säännöllisellä ja pitkäkestoisella lihasvoimaharjoittelulla yhdessä yleiskuntoa kohentavan harjoittelun kanssa on todettu olevan kroonista selkäkipua vähentävä ja toimintakykyä lisäävä vaikutus.

Selkäkuntokoulu – kurssilla harjoittelu tapahtuu sekä kuntosalilla että liikuntasalissa. Harjoitteilla pyritään parantamaan keskivartalon lihaskuntoa ja hallintaa. Keskivartalon huono lihaskunto tai puutteellinen hallinta saattaa olla yhteydessä selkäkipuun.