Tuntikuvaukset

Senioriliikunnan tuntiselitteet

Vesijumppa/ vesijumppa kevennetty

Tavoite on kestävyyden, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen sekä energiankulutuksen lisääminen matalassa vedessä. Vesijumppa on turvallinen ja tehokkaasti energiaa kuluttava liikuntamuoto, joka on nivelille ystävällinen. Vesijumppa tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä ja siinä käytetään erilaisia välineitä sekä helpottamaan liikkumista vedessä, että lisäämään veden vastusta ja näin tehostamaan harjoitusvaikutusta. Vesijumpparyhmät soveltuvat myös aloittelijoille. Kevyt /Keskiraskas.

Tasapaino- ja voimajumppa/ tasapaino- ja voimajumppa kevennetty

Iäkkäille suunnattu lihaskunto- ja tasapainoharjoittelupainotteinen kuntojumppa. Lihaskuntoliikkeitä tehdään mm. voimatankoja, puntteja ja painomansetteja apuna käyttäen oman kunnon mukaan. Ryhmä sopii kaikenkuntoisille, ei sisällä paljoa askellusta.

Senioritanssi

Senioritanssi on iäkkäille suunnattu tanssiliikunnanmuoto, missä huomioidaan iän mukana tulleet muutokset. Senioritanssi on piiritanssin ja tanhun välimuoto, jossa myös käytetään seuratansseja. Tanssit eivät sisällä vaikeita askelsarjoja. Osallistuminen ei edellytä aiempaa harrastustaustaa, eikä omaa paria.

Seniorikuntosalin Starttikurssi

Viiden kerran kurssi, joka on tarkoitettu yli 65-vuotiaille kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneille henkilöille. Kurssilla perehdytään ikääntyneiden kuntosaliharjoittelun perusasioihin ja opetellaan käyttämään HURin paineilmalla toimivia kuntosalilaitteita. Jokaiselle kurssilaiselle laaditaan yksilöllinen harjoitusohjelma. Starttikurssin jälkeen kurssilainen voi jatkaa harjoittelua seniorikuntosalin vapaaharjoitteluvuoroilla. AaltoAlvarin ja Graniitin ohjattuihin ryhmiin voi ilmoittautua starttikurssin jälkeen, mikäli niissä on tilaa. Sopii kaikenkuntoisille.

Seniorikuntosalin Ohjattu ryhmä

Yli 65-vuotiaiden kuntosaliryhmä. Tunti sisältää alkulämmittelyn, yksilöllisen lihaskuntoharjoittelun ja loppuvenyttelyt.
AaltoAlvarin ja Graniitin ohjatut ryhmät on tarkoitettu niille, joille kuntosaliharjoittelu HURin paineilmalla toimivilla laitteilla on jo tuttua. Uusille asiakkaille suositellaan seniorikuntosalin starttikurssin käymistä ennen ohjattuun ryhmään tuloa.
Wellamon ja Korpilahden ohjatuissa ryhmissä harjoitellaan perinteisillä painopakkalaitteilla. Niihin ryhmiin voivat tulla myös uudet asiakkaat mukaan.
Kauden aikana toimintakykymittauksia. Sopii kaikenkuntoisille.

Seniorikuntosalin Hurrinki

Tarkoitettu yli 65-vuotiaille henkilöille, joille kuntosaliharjoittelu HURin paineilmalla toimivilla laitteilla on jo tuttua. Tunti on pääosin paineilmalaitteilla toteutettu tehokas kuntopiiritunti, joka sisältää myös tasapainoharjoittelua. Uusille asiakkaille suositellaan seniorikuntosalin starttikurssin käymistä ennen ohjattuun ryhmään tuloa. Kauden aikana toimintakykymittauksia. Sopii hieman kuormittavampaa kuntosaliharjoittelua haluaville.

Seniorikuntosalin Kuntopiiri

Tunti on pääosin kuntosalilaitteilla toteutettu tehokas kuntopiiri, joka sisältää myös tasapainoharjoittelua. Sopii hieman kuormittavampaa kuntosaliharjoittelua haluaville, mutta myös aloittelijat voivat tulla mukaan tälle tunnille.

Seniorikuntosalin Vapaaharjoitteluvuoro

Yli 65-vuotiaille omatoimisesti harjoitteleville varattu vuoro kuntosalilla, jossa on käytössä HURin paineilmalla toimivat kuntosalilaitteet. Osalla vapaaharjoitteluvuoroista on ohjaaja paikalla. Sopii kaikenkuntoisille.

Asiasanat: