Usein kysytyt kysymykset koronarokotuksesta

Usein kysyttyjä kysymyksiä koronarokotuksista julkaistaan ja päivitetään koronarokotus@jyvaskyla.fi ja koronarokotusneuvonnan puhelinlinjan kysymysten perusteella. 

Milloin perusterveet työikäiset saavat rokotteensa?

(3.5.2021, päivitetty 5.5.2021) Perusterveet työikäiset 50-vuotiaista ylöspäin ovat nyt rokotusajan varausvuorossa nettisivuilla. Käytettävissä on myös mahdollisuus soittaa aikavaraus.

Ajanvarausoikeus perusterveillä riippuu syntymäajasta. Muutos syntymävuoden mukaisista varausoikeuksista varaushetken mukaiseen ikään tehtiin, kun ikäluokat suurentuivat. Rokotusoikeus tarkistetaan aina rokotusasemilla.

Where to find information about vaccines and coronavirus f.ex. in English?

In English and many other languages you'll find material on this site: www.jyvaskyla.fi/terveys/korona/muutkielet

Tökkikkö nettiajanvaraus?

(3.5.2021) Nettiajanvarauksessa hyvin usein uuden ryhmän aloitus aiheuttaa ruuhkan. Olisi hienoa, jos silloin jumiin jääneet asioijat poistuisivat palvelusta ja yrittäisivät uudelleen vasta kahden-kolmen tunnin kuluttua. Toinen vaihtoehto on soitto koronarokotusnumeroon 014 266 1472. 

Pitääkö soittaa, jos haluaa vaihtaa ensirokotteessa Astra Zenecan toiseen valmisteeseen?

(22.4.2021, päivitetty 5.5.2021) Jos olet alle 65-vuotias ja sait ensimmäiseksi koronarokotteeksesi Astra Zenecan rokotteen, mutta haluat vaihtaa kakkosrokotteesi toiseen valmisteeseen, vaihtoasiasi hoidetaan rokotuspaikalla sen mukaan, mitä rokotetta on tilalle saatavilla. Soittaa ei siis tästä asiasta tarvitse, koska THL:n 21.4.2021 muuttamia ohjeita ryhdyttiin soveltamaan Jyväskylän terveyspalveluissa heti 22.4. alkaen. 

Milloin perusterveet pääsevät tekemään nettiajanvarauksen? 

(21.4.2021, päivitetty 5.5.2921) Torstaina 22.4. aukesi nettiajanvaraus perusterveille 60–64-vuotiaille. Tekstiviesti-ilmoitusta ei tälle ryhmälle eikä seuraaville työikäisten ikäryhmille tule. Työikäisiä pyydetään ystävällisesti seuraamaan rokotusten etenemistä kaupungin nettisivuilla. 5.5. varausoikeus oli laajentunut jo 50 vuotta täyttäneisiin.

THL:n info 15.4.2021 meni ohi - voiko sitä katsoa jostain?

THL:n infon tallenne sisältää paljon koronarokotuksia taustoittavaa tietoa meiltä ja maailmalta sekä vastauksia yleisön ennalta lähettämiin kysymyksiin. 

Mitä uutta Astra Zenecasta? 

(22.4.2021) Astra Zenecaa koronarokotetta voi Suomessa käyttää tällä hetkellä 65-vuotiailla ja sitä vanhemmilla. Mikäli ensirokotteeksi haluaa vaihtaa Astra Zenecan toiseen rokotteeseen, se onnistuu ilmoittamalla asiasta rokotuspaikalla. Kakkosrokotusvaiheessa vaihto-oikeus koskee tämänhetkisen ohjeen mukaan alle 65-vuotiaita.

Minulta varmaan jää rokotus ottamatta, kun en pysty julkisilla tulemaan rokotukseen. Eikö Kela-taksilla voisi tulla? 

Kela korvaa 27.3.2021 alkaen koronarokotukseen tehtyjen matkojen kustannuksia. Matkat korvataan samalla tavalla kuin muut terveydenhuollon palveluihin tehdyt matkat. Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on enintään 25 euroa. Matkat korvataan yleensä halvimman matkustustavan mukaan. Jos asiakas ei voi terveydentilansa vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja tai niitä ei ole käytettävissä, hän voi saada korvauksen taksimatkasta.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan kustannukset, asiakkaan pitää tilata taksi alueellisesta tilausnumerosta. Muulla tavoin tilatusta taksimatkasta ei voi saada Kela-korvausta. Lisätietoa asiasta saa Kelan tiedotteesta. 

Koronarokotusoikeutta ei kannata jättää käyttämättä kyytiongelmien vuoksi. Jos kuulut ikäryhmään, jolle soitetaan ja tarjotaan aikaa, kannattaa asiasta kertoa soittajalle. Silloin asiasta ollaan myöhemmin uudelleen yhteydessä. Käytettävissä on mm. mobiilirokotusyksikkö, jolla palvellaan kaikkein heikoimmin rokotuspaikoille pääseviä. Myös kotihoito rokottaa asiakkaitaan.

Jos siis sinulla on jo rokotusaika, mutta kulku rokotuspaikalle osoittautuu mahdottomaksi, kannattaa hyvissä ajoin perua aika soittamalla numeroon 014 266 1472 ja sopimalla uudesta tavasta hoitaa rokottaminen. Numero on koronarokotusasioita hoitava kaupungin puhelinnumero.