Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ihminen hymyilee ja näyttää kirjastokorttia. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Sisältö

Tervetuloa kirjastoon!

Tällä sivulla kerrotaan kirjastosta selkokielellä.

Kirjasto on tarkoitettu kaikille ja siellä käyminen on ilmaista.

Kirjastossa voit esimerkiksi

  • lainata kirjoja, lehtiä, musiikkia, pelejä ja videoita
  • käyttää kirjaston tietokoneita
  • osallistua lukupiireihin ja tapahtumiin
  • kysyä työntekijöiltä neuvoja
  • tavata ystäviä
  • käyttää kirjaston tiloja, kuten opiskeluhuoneita.

 

Kirjastossa on kirjoja eri kielillä. Kirjastosta löydät esimerkiksi suomen kielen oppikirjoja. Lisäksi kirjastossa on selkokirjoja. Ne on kirjoitettu helpolla suomella.

Kirjaston käyttösäännöt kertovat sinulle tärkeitä asioita kirjaston käyttämisestä. Jos sinulla on kysyttävää, kirjaston työntekijät auttavat sinua.

Lue tästä kirjaston käyttösäännöt:
Keski-kirjastojen selkokieliset käyttösäännöt

 

Näin saat kirjastokortin

Tarvitset kirjastokortin, kun lainaat kirjastosta.

Saat kirjastokortin mistä tahansa Keski-kirjastosta. Kirjastokortti on ilmainen. Sama kirjastokortti käy kaikissa Keski-kirjastoissa.

Voit saada kirjastokortin, jos sinulla on osoite Suomessa ja annat kirjaston pyytämät tiedot. Tarvitset henkilöllisyystodistuksen, jossa on valokuva.

Lapsella voi olla oma kirjastokortti. Alle 15-vuotias lapsi saa kortin huoltajan luvalla. Huoltaja on vastuussa lapsen lainoista ja maksuista.

Kirjastokortti on henkilökohtainen. Älä anna kenenkään muun käyttää sitä.

Jos kirjastokorttisi katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon.

Kirjastokortilla on tunnusluku eli PIN-koodi. Tarvitset PIN-koodia, kun esimerkiksi lainaat kirjan automaatilla.

 

Näin lainaat ja palautat

Tarvitset kirjastokortin, kun lainaat kirjastosta. Laina-aika on yleensä 2 tai 4 viikkoa. Joskus laina-aika on lyhyempi.

Kun lainaat jotain, saat kuitin. Kuitissa lukee eräpäivä eli päivä, mihin mennessä sinun pitää palauttaa lainasi. Jos palautat lainasi myöhässä, sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.

Voit palauttaa lainat mihin tahansa Keski-kirjastoon. Kun palautat, et tarvitse kirjastokorttia.

Jos haluat saada lisää laina-aikaa, voit uusia lainasi kirjastossa, verkossa tai soittamalla kirjastoon.

 

Varaaminen

Joskus jokin lainattava asia ei ole paikalla kirjastossa.  Silloin voit tehdä varauksen kirjastossa tai verkossa. Voit itse valita kirjaston, josta haet varauksesi.

Kun saat ilmoituksen, voit tulla hakemaan varauksen. Sinulla on viikko aikaa hakea varaus. Jos et hae varausta ajoissa, sinun pitää maksaa maksu. Muuten varaaminen on ilmaista. Muista lainata varauksesi!

 

Maksut

Melkein kaikki kirjaston käyttö on ilmaista. Voit kuitenkin joutua maksamaan maksun, jos palautat lainasi myöhässä, tai kadotat tai rikot lainaamasi asian.

Jos sinulla on maksuja yli 10 euroa, sinulle tulee lainakielto. Silloin et voi lainata kirjastosta. Lainakielto poistuu, kun maksat maksut.

Voit käyttää kirjaston tiloja ja tietokoneita, vaikka sinulla olisi lainakielto. Voit maksaa maksut kirjastossa tai verkossa.

Alasivu

Mitä tarkoittaa Keski-kirjasto?

Keski-kirjastot tarkoittavat kaikkia Keski-Suomen kunnan- ja kaupunginkirjastoja. Keski-kirjastoilla on yhteinen kirjastokortti ja verkkokirjasto.

 

Mikä on verkkokirjasto?

Verkkokirjastosta, eli kirjaston nettipalvelusta näet, mitä kaikkea kirjastossa on.

Verkkokirjastossa voit esimerkiksi

  • etsiä kirjan tai elokuvan nimellä
  • uusia lainasi
  • tehdä varauksia
  • maksaa maksusi.
     

Tästä pääset verkkokirjastoon: keski.finna.fi (ei selkokielinen) 

Saavutettavuuskirjasto Celia

Voit ilmoittautua Celia-asiakkaaksi kirjastossa, jos sinulla on lukemiseste, eli lukeminen on sinulle vaikeaa.

Lue lisää osoitteessa: Celia.fi (ei selkokielinen)

 

Selkokieli kirjastossa

Voit lainata kirjastosta selkokielisiä kirjoja. Ne on kirjoitettu helpolla suomella.

 

Monikielinen kirjasto

Kirjasto tilaa Monikielisestä kirjastosta kirjoja useilla kielillä. Voit pyytää Monikielisen kirjaston kirjoja lainaksi oman kirjaston kautta.

 

Viittomakielinen kirjasto

Viittomakielisestä kirjastosta löydät viittomakielisiä videoita. Ne on puhuttu tai tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi. Et tarvitse Viittomakieliseen kirjastoon kirjastokorttia. Viittomakielinen kirjasto on maksuton.

Lue lisää osoitteessa: Viittomakielinen kirjasto (ei selkokielinen)


Kysy lisää kirjastosta.