Suojateiden turvallisuuden parantaminen katusuunnitelmat
Jyväskylän kaupungille on laadittu liikenneturvallisuuden edistämisen suunnitelma vuosille 2023–2025, johon yhdeksi painopisteeksi on nostettu onnettomuusanalyysin perusteella suojateiden turvallisuuden parantaminen. Suojateiden nykytilanteesta tehtiin selvitystyö, jossa tunnistettiin turvattomat pää- ja kokoojakatujen valo-ohjaamattomat suojatiet. Vuodelle 2025 on valittu 10 turvattomaksi luokiteltua suojatietä, joiden liikenneturvallisuutta parannetaan.
Kohde 1 Erämiehenkatu-Kangaskatu, Kypärämäki
Suunnittelukohde
Suunnittelukohde sijaitsee Jyväskylän kaupunginosassa Kypärämäki, Erämiehenkadun ja Kangaskadun risteyksessä. Tienylityskohta on koettu turvattomaksi korkeiden ajonopeuksien vuoksi, alueella on nopeusrajoitus 30 km/h. Suojatielle ei ole eteläisellä Kangaskadun puolella osoitettu kunnollista odotustilaa. Läheisen koulun sijainnin vuoksi alueella liikkuu koululaisia.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään risteysalueen muuttamiseksi korotetuksi. Korotus kadun tasosta on 8 cm. Asfalttiin merkitään suojatie ja luiskan kohdalle valkoinen ruudukko, sekä luiskien viereen lisätään huomiopollari. Eteläiselle Kangaskadun puolelle tehdään risteyksen yhteyteen jalkakäytävää ja odotustilaa suojatielle reunatuetuin linjoin.
Erämiehenkadun nykyinen pohjoisen Kangaskadun liittymän reunatuki puretaan ja tehdään 12 cm korkeana, sekä kevyen liikenteen väylä asfaltoidaan reunatuen korkeuteen. Reunatuen näkemä on korotetulla katualueella 4 cm.
Kadun pintakuivatus hoidetaan nykyisellä hulevesikaivolla ja sivuojilla. Risteyksen ja jalkakäytävän reunatuettomat linjat täytetään piennarsoralla ja nurmetetaan tarvittavin osin.
Kohde 2 Parviaisentie, Säynätsalo
Suunnittelukohde
Parviaisentie on Säynätsalon ympäri kiertävä kokoojakatu, josta tämän vuoden kohteisiin valikoitui Toimelantien ja Klubitien välillä oleva linja-autopysäkki. Pysäkki sijaitsee liian lähellä suojatietä. Pysähtyvän linja-auton edessä tulisi olla 10 metrin vapaa tila suojatien etureunaan, jotta linja-auton ohittavalla jää tarpeeksi aikaa reagoida suojatiellä olevaan jalankulkijaan. Suunnittelualueella on 40 km/h aluenopeusrajoitus.
Katusuunnitelma
Toimelantie ja Klubitien välissä sijaitseva linja-autopysäkki esitetään siirrettäväksi Pappilantien ja Toimelantien väliselle osuudelle. Pysäkille on suunniteltu odotustila, joka korotetaan 12 cm reunatuella. Pysäkille johtavat suojatiet merkitään Parviaisentielle sekä Toimelantielle. Uuden pysäkin odotustilan jatkeeksi on suunniteltu Klubitielle ulottuva jalkakäytävä.
Uusi pysäkki varustetaan jatkossa pysäköintikatoksella. Uudet ja/tai olevat liikennemerkit asennetaan.
Kohde 3 Myllykatu-Koulukatu, Tikkakoski
Suunnittelukohde
Myllykatu on Tikkakoskella sijaitseva paikallinen kokoojakatu, joka liittyy alueelliselle kokoojakadulle Koulukadulle. Suunnittelukohde on Myllykadun ja Koulukadun liittymässä oleva Myllykadun ylittävä suojatie. Liikenneturvallisuuden kannalta liittymän leveys ja suojatien pituus ovat tarpeettoman pitkiä, sekä läheisen koulun sijainnin vuoksi alueella liikkuu koululaisia. Koulukadun nopeusrajoitus on 40 km/h ja Myllykadun 30 km/h.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään Myllykadun liittymän ja suojatien kaventamista. Myllykadun liittymä kavennetaan reunatuetuin linjoin ja suojatien pituutta lyhennetään noin seitsemään metriin. Kapeampi risteysalue rauhoittaa liikennettä ja auttaa autoilijoita havainnoimaan suojatielle aikovat jalankulkijat ja pyöräilijät.
Kevyen liikenteen väylää jaotellaan Myllykadulla kääntyville ja Koulukatua pitkin kulkeville. Tarvittavat liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.
Kohde 4 Lampitie-Isokatu, Kuokkalanpelto
Suunnittelukohde
Lampitie on Kuokkalanpellon kaupunginosassa sijaitseva kokoojakatu, jonka varrella on rivi- ja omakotitaloasutusta. Suunnittelukohde on Lampitiehen liittyvän Isokadun ylittävä suojatie. Liikenneturvallisuuden kannalta liittymäalueen leveys ja suojatien pituus ovat tarpeettoman pitkiä.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään Lampitiehen liittyvän Isokadun suojatien ja kadun risteysalueen kaventamista. Isokadun liittymää kavennetaan betonikiveysalueilla reunatuetuin linjoin ja suojatien pituutta lyhennetään noin seitsemään metriin. Reuna ja välikaistojen alueet nurmetetaan suunnitelman mukaisesti.
Kohde 5 Rusokinkatu, Tourula
Suunnittelukohde
Rusokinkatu on liityntäkatu, joka kulkee Tourulan kaupunginosassa. Suunnittelukohde on Matarankadun lähettyvillä oleva keskisaarekkeellinen suojatie, jonka molemmin puolin on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Suojatien kohdilta Rusokinkadulla pohjoisen suuntaan on kadun molemmilla puolilla yksisuuntainen pyörätie. Suojatie on vilkas pyöräliikenteen ylityspaikka.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään nykyisen suojatien muuttamista korotetuksi pyöräsuojatieksi. Töyssy on kadun pinnasta 8 cm ja luiskan pituus 1,35 metriä. Korotuksen tasaisen alueen pituus on 10 metriä. Nykyinen liikenteenjakaja säilytetään.
Kevyen liikenteen kulku korotetulle alueelle tasataan asfaltilla tasaiseksi.
Korotettu suojatie merkitään asfalttiin luiskan kohdalle valkoisen ruudukon avulla, sekä suojatien merkintä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä maalauksin. Väistämisviiva merkinnällä asfaltissa ja liikennemerkein osoitetaan väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikasta, sekä noin 30 metrin etäisyyteen sijoitetaan liikennemerkit varoittamaan töyssystä.
Kadun pintakuivatusta varten lisätään luiskan toiselle puolelle hulevesikaivo.
Kohde 6 Vapaaherrantie, Tourula
Suunnittelukohde
Vapaaherrantie sijaitsee Jyväskylän kaupunginosassa Tourula. Suunnittelukohde on Paperitehtaankadun liittymän kohdilla Vapaaherrantien ylittävä keskisaarekkeellinen suojatie. Suojatielle johtaa kadun molemmin puolin pyörätie jalkakäytävän rinnalla. Suojatiellä ei nykyisellään osoiteta pyörätien jatketta.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään nykyisen suojatien muuttamista korotetuksi pyöräsuojatieksi. Korotus on kadun pinnasta 8 cm ja luiska on 1,35 metriä pitkä. Nykyinen liikenteenjakaja säilytetään.
Kevyen liikenteen väylän kulku korotetulle alueelle luiskataan loivasti asfaltilla.
Korotus merkitään asfalttiin luiskan kohdille valkoisen ruudukon avulla, sekä suojatien merkinnät pyörätien jatke maalauksin. Liikennemerkein osoitetaan väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikasta. Noin 30 metrin etäisyyteen sijoitetaan liikennemerkit varoittamaan töyssystä.
Pyöräväylien risteyksessä osoitetaan etuajo-oikeus Paperitehtaankadun suuntaisesti kulkeville väistämisvelvollisuudella Rusokinkadun suuntaisesti kulkeville kärkikolmioin ja väistämisviiva merkinnöin.
Kohde 7 Sorastajantie, Seppälänkangas
Suunnittelukohde
Sorastajantie on paikallisten yritysten vuoksi vilkasliikenteinen kokoojakatu, jonka vierellä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Alueella on nopeusrajoitus 40 km/h. Suunnittelukohde sijaitsee Sorastajantien ja Kuormaajantien välisellä liittymäalueella. Liikenneturvallisuuden kannalta suojatien sijoittuminen liittymän kaaressa aiheuttaa vaaratilanteita kevyen liikenteen väylää käyttäville.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään nykyisen suojatien kohdan poistamista ja kevyen liikenteen väylän reitin muuttamista siten, että tienylityspaikka siirtyy kauemmaksi liittymän kaaresta ja sijoittuu suoremmalle tieosuudelle. Yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää jatketaan Sorastajantieltä Kuormaajantien suuntaan ja liitetään uuteen suojatien paikkaan.
Nykyisen suojatien merkinnät jyrsitään pois ja tehdään uudet suunnitelman mukaiseen paikkaan.
Alueelta poistetaan tarpeettomat väylät, näkemiä haittaava kasvillisuus ja puut, sekä alueet nurmetetaan. Tarvittavat liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti
Kohteet 8 ja 9 Kangasvuorentie, Kangasvuori
Suunnittelukohde
Kangasvuorentie on alueellinen kokoojakatu, jonka varrella sijaitsee kerros- ja omakotitaloja sekä koulu, ja sen vastapuolella on Pielispuisto. Suunnittelukohde on koulun läheisyydessä sijaitsevat kaksi tien ylittävää keskisaarekkeellista suojatietä, Pielespuiston ja Kaskikadun kohdalla. Kangasvuorentien nopeusrajoitus on 30 km/h koulun alueella.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään koulun läheisyydessä sijaitsevien suojateiden muuttamista korotetuiksi suojateiksi ajonopeuksien rauhoittamiseksi. Korotus on kadun tasosta 8 cm ja luiska 0,80 metriä pitkä. Puistoon johtavan suojatien liikenteenjakaja uusitaan ja levennetään odotustila 2,5 metriin (entinen 2,0 metriä). Kaskikadun kohdalla suojatien saareke on uusittu ja korotettu suojatie rakennetaan tämän ympärille.
Kaskikadun liittymää Kangasvuorentielle muotoillaan paremmin ja jalkakäytävää jatketaan Kaskikadun suuntaan reunatuettuna.
Pintavesien keräämiseksi eteläisen korotetun alueen töyssyn ja reunatuen viereen rakennetaan hulevesikaivo.
Korotettujen alueiden reunatuettomat linjat ja välikaista alueet muotoillaan lätäköitymisen estämiseksi, sekä alueet nurmetetaan
Kohde 10 Taitoniekantie, Kortepohja
Suunnittelukohde
Taitoniekantie sijaitsee Jyväskylän kaupunginosassa Kortepohja. Suunnittelukohde on taitoniekantien ylittävä suojatie Taiturintien kohdalla. Suojatie on korkeiden ajonopeuksien vuoksi koettu turvattomaksi. Taitoniekantiellä nopeusrajoitus on 40 km/h.
Katusuunnitelma
Suunnitelmassa esitetään suojatien muuttamista korotetuksi suojatieksi. Suojatien korotus on kadun tasosta 8 cm ja luiska 1,35 metriä.
Eteläinen Kevyen liikenteen väylän kulku korotetulle suojatielle luiskataan loivasti asfaltilla. Pohjoisenpuoleinen reunatuki puretaan ja uusitaan 12 cm korkeana, sekä kevyen liikenteen väylän asfaltoidaan reunatuen tasolle. Korotetun alueen reunatuen näkemä on 4 cm.
Asfalttiin merkitään luiskan kohdalle valkoinen ruudukko, sekä tehdään suojatie merkinnät. Luiskien viereen lisätään huomiopollarit, sekä Taitoniekankadun varteen liikennemerkki varoitus töyssystä noin 30 metrin etäisyyteen. Poikkeuksena toinen varoitusmerkki töyssystä kadunvarsipysäköinnin vuoksi noin 15 metrin etäisyyteen.
Pintavesien keräämiseksi rakennetaan hulevesikaivot kadun molemmille laidoille töyssyn viereen. Nykyisen hulevesikaivon kansi nostetaan korotuksen tasolle ja vaihdetaan kansi umpinaiseen.
Suojatielle johtavan väylän reunoja täytetään piennarsoralla ja nurmetetaan tarvittavalla laajuudella.
Aikataulu ja kustannusarvio
Rakennustyöt on aikataulutettu tehtävän vuoden 2025 aikana. Hankkeiden yhteenlaskettu kustannusarvio on n. 151 000 €.
Nähtävilläolo
Suunnitelmat olivat julkisesti nähtävillä kaupunkirakenteen neuvonnassa os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 8. – 22.4.2025.
Lisätiedot
suunnitteluinsinööri Jukka Lankinen
puh. 050 567 3087