Täydennysrakentaminen, maankäyttö ja asuminen
Täydennysrakentaminen on merkittävin toimenpide, jolla keskustan vetovoimaa voidaan vahvistaa. Asukkaat tuovat keskustaan aktiivisuutta kellon ympäri ja varmistavat elävän kaupunkikeskustan säilymisen.
Jyväskylä kuuluu Suomen suosituimpiin muuttokohteisiin Tampereen ja Turun ohella. Monipuolisen asuntotarjonnan syntyminen mahdollistaa eri elämäntilanteissa olevien ja erilaisten perhekuntien asumisen keskustassa.
Uusia hankkeita ohjaavat suunnitelmat, periaatteet ja linjaukset
Täydennysrakentamista halutaan edistää unohtamatta keskustan kaupunkikuvallisia merkityksiä. Alueen kaupunkirakenteen kehittämistä tukemaan on luotu strategisen suunnitelman lisäksi erilaisia suunnitelmaan perustuvia linjauksia ja periaatteita:
- Keskustan kaupunkirakenteen strateginen suunnitelma
- Ydinkeskustan korkean rakentamisen linjaukset
- Alakaupungin kehittämisperiaatteet
Kaavoituskohteet
Jyväskylän keskustassa rakentaminen on vilkasta. Kiinnostusta ovat lisänneet kevennetyt maankäyttösopimusmaksut. Keskustassa on monia käyttämättömiä mahdollisuuksia täydennysrakentamiselle niin kaupalle, elämyksille kuin keskusta-asumisellekin. Näin luodaan uutta yhteisöllistä kaupunkimiljöötä ja -kulttuuria.
Vuosittain laadittava kaavoituskatsaus kertoo Jyväskylän kaavoituksesta, siihen osallistumisen mahdollisuuksista ja esittelee tärkeimmät kohteet, jotka ovat käynnissä tai arvioidaan käynnistyvän lähivuosina.
Täydennysrakentamista edistetään eri keinoin
Täydennysrakentamista halutaan edistää keventämällä maankäyttösopimusmaksua ja mahdollistamalla ullakkorakentamista.
- Kevennetyssä sopimusmenettelyssä maankäyttösopimusmaksu on pienempi kuin normaalista, kuitenkin vähintään 30 %.
- Keskusta-alueella ullakkotiloja voi ottaa asuinkäyttöön poikkeamismenettelyllä asemakaavamuutosten sijaan.
Kevennetyt maankäyttösopimusmenettelyt
Jyväskylässä maankäyttösopimuskorvaus on lähtökohtaisesti 50 % arvonnoususta. Yksityisen omistamaa raakamaata kaavoitettaessa voidaan käyttää arvonnousuperusteisena sopimuskorvauksena 60 % arvonnoususta.
Maankäyttösopimusmenettelyä on kevennetty Jyväskylän yleiskaavan sekä maankäytön toteutusohjelma KymppiR:n mukaisella ensisijaisen rakentamisen kohdentamisvyöhykkeellä silloin, kun voimassa olevan asemakaavan mukaisella tontilla pääkäyttötarkoituksena on asuin-, liike-, toimisto tai yleinen rakentaminen ja kohde on täydennysrakentamiskohde.
Kevennetyssä menettelyssä maankäyttömaksun suuruus on vähintään 30 prosenttia arvonnoususta täydennysrakentamistilanteissa, joissa välitön kaupungille syntyvä yhdyskuntarakentamisen tarve on vähäinen. Kevennetyssä menettelyssä myöskään olemassa olevien seinien sisällä tapahtuvasta lisärakentamisesta ei ole peritty maankäyttösopimusmaksua.
Ullakkorakentaminen
Jyväskylän keskustassa edistetään ullakkorakentamista poistamalla rakentamisen tieltä niitä esteitä, joihin kaupunki voi omalla päätöksenteollaan vaikuttaa. Keskeisenä periaatteena on, että keskusta-alueella (tietyin ehdoin) rakennusten ullakkotilojen käyttöönotto asunnoiksi on mahdollista poikkeamismenettelyllä asemakaavamuutosten sijaan.
- Ullakkorakentamisen edistämisen periaatepäätös [pdf]
- Selvitys ullakkorakentamisen mahdollisuuksista [20 Mt, pdf]
- Jyväskylän kaupunki, kaupunkisuunnittelu -verkkosivut, keskustan kehittäminen
Pysäköinnin kehitys palvelee liikkumisen muutosta
Pysäköintinormeja uudistettiin vuonna 2018. Normien tavoitteena on edistää täydennysrakentamista ja kaikkien kulkumuotojen tasapainoista kehittämistä sekä vähentänee liiallisten pysäköintipaikkojen rakentamista.
Keskustan kadunvarsipysäköinnin tulee palvella ensisijassa lyhytaikaista asiointipysäköintiä. Tilaa vievää maantasopysäköintiä keskitetään yleisiin pysäköintilaitoksiin, mikä vapauttaa tilaa mm. täydennysrakentamiselle ja kaupunkivihreälle. Pysäköintikokemukselta edellytetään helppoutta ja laatua käyttöasteen ja kävijämäärän kasvaessa. Yhteiskäyttöautopalveluita edistetään myöntämällä huojennuksia asemakaavan edellyttämistä autopaikkamääristä ja varaamalla yhteiskäyttöautoille toimivat pysäköintimahdollisuudet. Pysäköinnin tehostaminen vuorottaiskäytöllä mahdollistuu.
Tutustu pysäköinnin hallintamalliin ja uusiin pysäköintinormeihin