Jyväskylä-brändi
Jyväskylä-brändi rakentuu pitkäjänteisellä kaupunkimarkkinoinnilla ja yhteneväisellä mainetyöllä
Jyväskylän brändiä on ryhdytty rakentamaan nykymuodossaan vuonna 2019. Kyseessä on usean vuoden mittainen strateginen työ, jossa keskitytään Jyväskylälle strategisesti merkittävien teemojen markkinointiin ja viestintään.
Brändin kehittäminen tarkoittaa suunnitelmallista ja tavoitteellista kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä strategisesti merkittävien teemojen kautta tärkeiksi nähdyille kohderyhmille. Tavoitteena on Jyväskylän tunnettuuden vahvistaminen valtakunnallisesti – ja jatkossa enemmän myös kansainvälisesti.

Mielikuvat luodaan yhdessä
Kaupunkimarkkinoinnilla, mainetyöllä ja brändin kehittämisellä vahvistetaan Jyväskylän kasvua, elinvoimaa ja menestystä. Työn perustana ovat kaupunkistrategia ja edunvalvonnan tavoitteet. Brändi rakentuu kaikissa kohtaamisissa ja kokoaa yhteen Jyväskylään liitettäviä mielikuvia.
Jyväskylä-brändin ja Jyväskylän maineen edistäminen koskettavat koko kaupunkia ja kaikkia palveluja sekä jyväskyläläisiä toimijoita. Työ on meidän kaikkien yhteinen. Kaupunkiorganisaation luottamushenkilöiden ja henkilökunnan lisäksi Jyväskylän brändiä rakentavat kaikki jyväskyläläiset – nykyiset ja entiset – julkiset toimijat, oppilaitokset, yritykset, järjestöt, seurat ja täällä vierailevat kävijät.
Brändidokumentti antaa viestinnälle suuntaa
Osana brändin kehitystyötä koottu brändidokumentti kiteyttää Jyväskylän brändin ja erottautumistekijät muista kaupungeista ja toimii pohjana kaupungin markkinoinnille ja viestinnälle. Dokumenttiin on koottu keskeiset elementit: ydin, kantava ajatus, brändiattribuutit, sävy ja tunnelma sekä slogan. Taustalla on useita selvityksiä, kyselyjä, haastatteluja sekä ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä.