Pablo Delahay

Näyttelijä Pablo Delahay

Syntynyt: vuonna 1990 Kuopiossa
Aiemmat kiinnitykset: Avustajana Jyväskylän kaupunginteatterissa vuosina 2017–18 (Peter Pan) ja 2018–19 (Hair).
Mukana seuraavissa kauden 2020–21 näytelmissä: West Side Story

 

Teatterissa on aina ollut kaksi asiaa, jotka mua kiehtoo ja vetää. Ensimmäisenä tilaisuus oppia ymmärtämään ihmistä yksilönä ja lajina koko omituisessa komeudessaan. Toisena tila, jossa voi leikkiä mielikuvituksella ja tuoda itsestä esiin puolia, joita tavallisessa elämässä ei joko uskalla tai pysty tuomaan esiin, sekä (kolmantena) tuoda väheksyttyjä tai jopa halveksuttuja asioita näkyvämmäksi ja hyväksytymmäksi – toisin sanoen: teatteri on mulle keino muuttaa maailmaa. 

Musta on hyvä olla Jyväskylän kaupunginteatterissa töissä: täällä on mielestäni lämmin ja vastaanottavainen henkilökunta. Se luo turvan ja luottamuksen tunnetta.

"Hyvän" teatterin tekeminen tarvitsee suurta sydäntä ja sinnikkyyttä, teosten taustalla ja sisällä. On mahdotonta sanoa, millainen esitys koskettaa katsojaa, koska eri ihmisillä on tarve erilaisille teatteriesityksille, oli se kuinka taidokasta tai huteraa tahansa. Myös esityksen sanoman esiintuominen selkeästi on tärkeää. Jokaisessa esityksessä on sellainen, jopa niissä, joissa sitä "ei ole".

Silloin kun näyttelijän työssä vaadittava sosiaalisuus painaa päälle, rentoudun parhaiten rauhallisilla metsäkävelyillä tai hyvän teen ja keskusteluseuran äärellä, tai meditoiden tai ruokaa ajan kanssa laittaen – olen pikkutarkka nautiskelija. Mottoni on: ”Jokaisesta ihmisestä löytyy hyvää, anna sen kukoistaa ja elä oma elämäsi niin, että voit katsoa sitä sellaisella ylpeydellä, ihmetyksellä ja rakkaudella, jolla pieni lapsi katsoo maailmaa”.

Kun lukioikäisenä saimme ensimmäisen teatteriprojektini ensi-illan onnistuneesti päätökseen, minä vedin suunnittelemani yllätysperformanssin työryhmälle, ja minut löi ällikällä, että he rakastivat esitystäni. Tuo hetki mullisti sen hetkisen elämäni ja kohotti minut elämään elämääni rohkeudella ja merkityksellisyydellä.

Rakkaita töitä on useita, mutta vuonna 2016 teatteriyhdistys Kulissilla harrastajavoimin tehty Rocky Horror Show on ehdottomasti tärkein ja riemastuttavin teos heti ensimmäisen teatteriesitykseni jälkeen. RHS ja siitä saatu palaute, niin yleisöltä kuin kollegoilta, sai minut arvostamaan itseäni ja sitä kautta muita ihmisiä tavalla, jota en ennen kokenut. RHS oli ratkaisevan iso teos, jonka kautta tulin tunnetummaksi ja luultavasti siksi sain kutsun avustajaksi kaupunginteatterin Peter Paniin, josta mun teatteriuran ammatillisempi osio alkoi.

Toivon, että voisin sekä elättää itseni teatterilla, että saada ainoastaan sellaisia rooleja, joista jokainen sytyttää sydämeni palamaan, koska jokainen niistä olisi syvästi merkittävä ja tärkeä taiteellinen teko. Jos jokin täytyisi valita, sanoisin että naamioteatteri tai mimiikka on itselleni kiinnostavin teatteritaiteen muoto. Molemmissa minua kiehtoo kyky olla sanomatta sanaakaan ja silti saada katsoja kokemaan kokonaisia maailmoja – täysin oman päänsä sisällä! Minulle haastavin lajityyppi on luultavasti farssit ja komediat.