Jorma Böök

Näyttelijä Jorma Böökin kuva

Syntynyt: vuonna 1954 Haapavedellä
Koulutus: Jyväskylän yliopisto, matematiikka v. 1975–79. 
Teatterialan kiinnitykset: Jyväskylän ylioppilasteatterissa v. 1976–79. Jyväskylän kaupunginteatterissa ensin avustajana 1977–79, sitten järjestäjä-näyttelijänä 1979–80 ja näyttelijäharjoittelijana 1981–82. Näyttelijänä Jyväskylän kaupunginteatterissa vuodet 1982–2019.
Mukana seuraavissa kauden 2020–21 näytelmissä: Sydänmaa.

2019
Betoni-Muusa elämäntyöstä näyttelijänä

Päädyin teatterialalle sattumien kautta; satuin olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tultuani opiskelemaan Jyväskylään matematiikkaa vuonna 1975, sattui eräässä opiskelijaillassa olemaan Jyväskylän ylioppilasteatterilainen, joka pyysi mukaan tulevaan suurproduktioon Setšuanin hyvä ihminen. Aioin vaivihkaa pyörtää tuolloin antamani lupauksen, mutta kyselijän sinnikkyyden myötä päädyin kuitenkin näytelmään ja esityksissä Helsingin Vanhalle ylioppilastalolle saakka. Harrastukseni myötä minua pyydettiin avustajaksi Jyväskylän kaupunginteatteriin vuonna 1977 ja sitä kautta myöhemmin järjestäjä-näyttelijäksi, missä tehtävässä aloitin vuonna 1979. Vuonna 1981 silloinen teatterinjohtaja Ari Kallio tiedusteli halukkuuttani siirtyä kokonaan näyttelijäksi. Olin ajan tapaan vuoden näyttelijäharjoittelijana ja sain näyttelijäkiinnityksen vuonna 1982.
Jyväskylän kaupunginteatteri on työyhteisö, jossa työmoraali ja ammattitaito on huikea ja yhteishenki yli ammattirajojen ainutlaatuinen.

Hyvä teatteri ei jätä millään muotoa kylmäksi ja saa tunteet ja ajatukset liikahtamaan. Myös kaikki teatterin lajityypit ovat kiinnostavia ja haastavia, jos ne tehdään kunnianhimoisesti, ammattitaidolla ja yleisöä kunnioittaen.

Harrastan kuntoilua ja kesällä mökkeilyä. Mottoni on ”Kaikki on järjestelykysymyksiä”.

Mieleenpainuvin teatterikokemus edelleenkin on ensimmäinen oikeassa teatterirakennuksessa kokemani ammattilaisten esitys. Kävimme armeija-aikaan komppaniani kanssa katsomassa Oulun kaupunginteatterissa Paavo Liskin ohjaaman Tuntemattoman sotilaan. Kokemus oli kokonaisvaltainen ja siinä oli jotain maagista.
Itselleni läheisin työ on aina ollut se, joka on juuri työn alla, tällä hetkellä siis Sydänmaa. Pitkältä uralta voi mainita kaksi merkittävää roolia: pitkäaikaisten unelmien täyttymyksenä toteutunut Willy Lomanin rooli näytelmässä Kauppamatkustajan kuolema sekä Miehen rooli monologissa Mies, joka kieltäytyi käyttämästä hissiä, joka oli samalla kiehtova ja kauhistava, lähes eläkkeelle siirtymisen partaalle siirtämäni uskaltautuminen lavalle vihdoin ypöyksin.

Ammattiin liittyvänä haaveena voisi toivoa, että Sydänmaa ei jäisi viimeiseksi eläkevuosien vierailuksi ammattiteatterissa.

2019
Betoni-Muusa elämäntyöstä näyttelijänä