Tourujoen kunnostushanke
Jyväskylän kaupunki on päättänyt kunnostaa Tourujoen ja palauttaa sen mahdollisimman luonnonmukaiseen tilaan. Kunnostuksen tavoitteena on vaelluskalojen nousun ja lisääntymisen mahdollistaminen sekä joen virkistyskäyttömahdollisuuksien kehittäminen suojeltu kulttuuriympäristö huomioiden. Hanke on valtakunnallisesti merkittävä laajuutensa ja keskeisen sijaintinsa vuoksi. Rakentamisvaihe tulee kestämään 2-3 vuotta. Kunnostuksen toteuttaja kilpailutetaan kevään 2024 aikana.
Tourujoen kunnostus on osa Jyväskylän keskustan kehittämistä. Tavoitteena on elinvoimainen, vilkas, turvallinen, saavutettava ja viihtyisä kaupunkikeskusta, kaupungin sydän ja kohtaamispaikka. Kehitystyö tehdään yhdessä yritysten ja kaupunkilaisten kanssa, ihmiset luovat keskustan tunnelman.
Tourujoen kunnostuksen rakennussuunnitelman sisältö
Rakennussuunnittelun lähtökohtana toimii kunnostukselle laadittu yleissuunnitelma. Kunnostusalue yltää Kankaan asuinalueelta Palokkajärvelle. Suurimmat muutokset tapahtuvat Kankaan asuinalueen kohdalla. Luonnosuojelualueella ei tehdä toimenpiteitä, sillä nyt kunnostettava osu Tourujokea on kriittisin osuus kalan nousun näkökulmasta.
Kankaan vanhan vesivoimalaitoksen pato- ja kanavarakenteita puretaan ja rakennetaan luonnonmukainen joki- ja koskiuoma vanhojen betonisten kanavarakenteiden viereen. Koskiosuuden 25 cm korkeat kalaportaat ja levähdysaltaat muodostuvat suurikokoisista luonnonkivistä.
Kankaan alueella Tourujoen kunnostus käsittää myös olemassaolevan Kankaankadun kevyen liikenteen sillan uusimisen entiselle paikalle nykyistä pidempänä, ylittäen myös uuden rakennettavan luonnonmukaisen jokiuoman.
Palokkajärven ja Kankaan alueen väliselle jokiosuudelle toteutetaan kalojen lisääntymis- ja poikastuotantoalueita luonnonkivillä ja soralla. Tällä osuudella jokiuoman rakenne monipuolistuu, ja syntyy virtaamaltaan vaihtelevia alueita. Joen yläjuoksulle ennen Palokkajärveä rakentuu pohjapato, joka säilyttää järven vedenkorkeuden nykyisellään.
Jokiuoman rakennetta ja pohjan materiaaleja suunnitellaan erityisesti järvitaimenen elinympäristövaatimusten sekä lisääntymis- ja poikastuotantoalueiden pohjalta. Uusi uoma laskee vanhaan uomaan tulvakanavan alapuolelle, jossa nykyisen voimalaitoksen kohdalla oleva pohjakynnys korvataan loivemmalla kalaluiskalla. Kalatie mitoitetaan ensisijaisesti järvitaimenelle, mutta pyritään mahdollistamaan myös harjuksen, pikkunahkiaisen, järvinahkiaisen ja kivisimpun nousu.
Tulvatilanteissa koskeen menevää vesimäärää rajoitetaan ja tulvavsesi johdetaan betoniseen tulvakanavaan, jotta vesimäärä säilyy optimaalisena kalojen nousun kannalta. Yläkanavan sululta voimalaitospadolle johtavan betonisen yläkanavan toinen reuna puretaan ja uoma levennetään.
Rantareittien varsille toteutetaan pienempiä viihtyisiä levähdyspaikkoja.
Osa suunnitelluista virkistysalueista rakennetaan myöhemmin
Tourujoen varrelle on suunniteltu rantareittejä, oleskelualueita ja kaksi laituria. Taulumäellä sijaitsevan Koskenharjun kentän kohdalle on suunniteltu näköalapaikka. Osa suunnitelluista oleskelualueista osuvat Kehä Vihreän reitin varrelle täydentäen Kehä Vihreän oleskelualueiden kirjoa. Kehä Vihreä on Jyväskylän keskustaa kiertävä 10 kilometrin mittainen viheralueiden ja virkistysreittien kokonaisuus.
Tourujoen kunnostussuunnitelman valitusprosessin vuoksi kunnostuksen aloitus lykkääntyi. Valitusprosessin aikana rakentamisen kustannukset nousivat. Rakentamisen kustannusten pienentämiseksi hanke toteutetaan tässä vaiheessa karsittuna. Kustannuksia pienennetään mm. jättämällä rakentamatta suunniteltuja oleskelu- ja virkistysalueita, joen rannan kulkuväyliä sekä vähentämällä suunniteltua valaistusta ja kasvillisuutta. Lisäksi jätetään rakentamatta rantautumislaiturit ja vanhan voimalaitoksen ympäristö sekä vaihtamalla uusittavan Kankaankadun kävely- ja pyöräliikenteen sillan kansimateriaali hankintahinnaltaan edullisempaan.
Kaupunki on hakenut EU-rahoitusta, jolla on mahdollista toteuttaa kunnostushankkeesta karsittavia virkistys- ja viheralueita. Päätös EU-rahoituksesta saadaan vuoden 2024 aikana.
Kunnostuksen yleissuunnitelma
Tourujoen kunnostuksen yleissuunnitelma valmistui syksyllä 2018. Yleissuunnitelmassa esitetty ratkaisu sovittaa kunnostukselle asetetut erilaiset tavoitteet yhteen. Yleissuunnitelmaan liittyy itse jokeen kohdistuvien kunnostustoimien lisäksi esim. virkistysalueiden ja -reittien kehittämistarpeita ja kasvillisuuden kehittämissuosituksia. Yleissuunnitelman yhteydessä on tehty arviointi säännöstelyn lakkautuksen vaikutuksista.
Havainnekuvat:
Pohja-aukollinen pato säätelee veden määrää Kankaan koskessa ohjaamalla osan virtaamasta kuvassa vasemmalla puolella olevaan tulvakanavaan. Muurissa olevan aukon kautta kalat ja muu eliöstö pääsee nousemaan kohti ylävirtaa. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Uusi rakennettu koskimainen jokiuoma vanhalta voimalaitokselta pohjoisen suuntaan. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Havainnekuvat taide ja valaistus:
Pallojen sijoittelulla voidaan leikitellä. Kuva: Pertti Kukkonen.
Ruostumattomasta teräksestä valmistettu pallo. Kuva: Pertti Kukkonen.
Valaistusta yhdistetään penkkeihin, kaiteisiin ja osaksi taidetta. Kuva: WhiteNight Lighting Oy.
Suunnitelma-aineisto:
Tourujoen sijainti Tourujoen valuma-alueella, pdf 0,6 M
Yleissuunnitelma-raportti, pdf 1,5 M
Yleiskartta kunnostuksen toimista koko joen alueella, pdf 2,7 M
Kartta Kankaan alueen toimenpiteistä, pdf 2,1 M
Suunnitelmakartta joen alaosasta, pdf 4,1 M
Suunnitelmakartta joen yläosasta, pdf 5,2 M
Tarkempi suunnitelmakartta Kankaan kohdalta, pdf 2,5 M
Poikkileikkauskuvat, pdf 1,0 M
Yleiskustannusarvio, pdf 27kt
Luonnos alueelle tulevasta taiteesta, pdf 4,8 M
Lisätiedot
viherrakennuttaja Jarmo Toikkanen, p. 050 527 8090, jarmo.toikkanen[at]jyvaskyla.fi