Canal Cheong Jagerroos Floating Island – Utopia

Canal Cheong Jagerroos
Utopia, 2017
Sekatekniikka
180 x 180 cm

Kuvaaja: Jussi Tiainen

Avajaiset

Avajaiset torstai 31.1. klo 18–20
Avajaiskutsu

Videot

Blue & Red II -lyhytdokumentti, 2018.
Kesto 13:25. Ohjaus, kuvaus, käsikirjoitus, editointi, P.J. Piippo

 

Videot

Tv haastattelu:

TV haastattelu:

Artist In Residence Beijing:

 

1.2.–31.3. Galleria

Kelluvan saaren viehätysvoima

Näe auringonlaskussa
kuinka tulisaaret uiskentelevat 
voitollisesti yli kermanvihreiden merten. 
Palavia saaria! Saaria kuin soihtuja! 
Saaria voitonkulkueena! 
- Edith Södergranin runosta "Maisema Auringonlaskussa"

Macaossa varttuneen Canal Cheong Jagerroosin (s.1968) teoksissa yhdistyy mielenkiintoisella tavalla menneisyys ja nykytaide, itä ja länsi. Hänen taiteeseensa ovat vaikuttaneet sekä tietoisesti että alitajuisesti kaikki ne kulttuuriltaan erilaiset maat ja kaupungit, joissa hän on työskennellyt. Taiteilija on asunut suomenruotsalaisen miehensä työn vuoksi useissa eri maissa Aasiassa, Euroopassa ja Afrikassa viimeisten 30 vuoden aikana. Nykyiset asuinpaikat ovat Shanghai ja Helsinki.

Intensiivisissä maalaussessioissa syntyy teoksia, jolla Canal Cheong Jagerroos tavoittelee positiivista energiaa, rauhaa ja harmoniaa – utopistista maailmaa. Teoksista välittyy vastakohtaisuuksia: pysyvä ja katoava, minä ja vieras, muutos ja pysyvyys. Esimerkiksi Context of Innocence -installaatio (2019) symboloi maailmankaikkeutta ja sitä, miten kokonaisuus hajoaa pieniksi osiksi, jotka leijuvat ilmassa kuin hiukkaset maailmankaikkeudessa. Floating Island – Kelluva saari -näyttelysarja on esillä vuosina 2018–2020 taidemuseoissa, Salossa, Jyväskylässä, Joensuussa ja Rovaniemellä

Canal tuntee hyvin sekä itämaisen että länsimaisen taiteen, ja hänen teoksensa heijastelevat molempia kulttuureita. Taiteellisten kokeilujensa avulla Canal on aloittanut vuoropuhelun näiden kahden eri kulttuurin välille, luoden samalla oman futuristisen kielensä. Nykyaikaisella värimaailmallaan Canal dekonstruoi perinteisen kiinalaisen taiteen merkkejä ja symboliikkaa, ja rikkoo abstraktin ja konkreettisen rajoja. Hänen teoksissaan kiinalaisen mustemaalauksen eleganssi sekoittuu vahvaan länsimaiseen painojälkeen. Taiteilijan vapaus ja yksilöllinen ote painottuvat: monenlaisten jännitteiden keskellä Canalin vapautunut ja kosmopoliittinen henki korostuu entisestään. Vain taide mahdollistaa niin vahvan jännitteen ja rauhan yhteiselon. Teos on kuin mielessä kelluva saari, jonka varaan Canal panostaa yksilöllisen henkensä ja tulevaisuudentoiveensa.

Blue and Red projekti

Canal Cheong Jagerroosilla ja Nanna Sudella oli vuosina 2015–2018 yhteinen Blue & Red -taideprojekti, jossa taiteilijat matkustivat toistensa kotimaissa ja tutustuivat toistensa kulttuureihin. Taideprojektia esittelevä lyhytdokumentti on esillä museon näyttelytilojen kolmannessa kerroksessa

Taiteilijan Kotisivu
Instagram

Avajaiset

Avajaiset torstai 31.1. klo 18–20
Avajaiskutsu

Videot

Blue & Red II -lyhytdokumentti, 2018.
Kesto 13:25. Ohjaus, kuvaus, käsikirjoitus, editointi, P.J. Piippo

 

Videot

Tv haastattelu:

TV haastattelu:

Artist In Residence Beijing: