8.8.2024
Jyväskylässä 5-8 –vuotiaiden yhtenäisen opinpolun kehittäminen tiivistää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteistyötä
- Esi- ja alkuopetus (5–8 v) ovat lapsen elämässä ajanjaksoja, joiden aikana luodaan pohja lapsen oppimispolulle. Lähdemme liikkeelle päiväkotikouluista, koska näissä saadaan esi- ja alkuopetuksen ryhmiä luontevasti jaettua pienempiin ryhmiin hyödyntämällä päiväkotikoulun koko henkilöstön osaamista. Tällöin jokaisen lapsen yksilöllisiä tarpeita pystytään huomioimaan paremmin ja lapset saavat riittävästi aikuisen huomiota ja tukea toimintaansa. Näin myös tukea vaativien lasten ja oppilaiden osallistumisen yhteiseen toimintaan ryhmässä onnistuu. Tutkitun ja koetun tiedon mukaan samanaikaisopettajuus ja myös opettaja työparinaan lastenhoitaja, avustaja tai ohjaaja on koettu onnistuneeksi. Kehittämistyötä tehdään lainsäädännön sekä erilaisten virka- ja työehtosopimusten mukaisesti, kertoo palvelujohtaja Päivi Koivisto kasvun ja oppimisen yhteisistä palveluista.
Ensimmäisessä vaiheessa yhtenäistä opinpolkua 5-8 –vuotiaille toteutetaan Janakan, Kangasvuoren, Kortepohjan, Puistokadun, Savulahden ja Vesangan päiväkotikouluilla. Yhtenäinen opinpolku ja uudet käytänteet näyttäytyvät kullakin päiväkotikouluilla hieman eri tavoin. Esimerkiksi Vesangan päiväkotikoululla toiminta painottuu eskareiden ja ensimmäisen luokan oppilaiden yhteistyöhön. Kangasvuoren päiväkotikoululla esi- ja alkuopetuksella on yhteisiä oppimishetkiä ja -tunteja. Janakassa eskariryhmät siirtyvät koulun tiloihin ja eskarit osallistuvat iltapäivällä Jälkkäri-ryhmien toimintaan. Kukin päiväkotikoulu toteuttaa yhteistyötä oman toimintasuunnitelman mukaisesti.
Yhtenäinen opinpolku etenee vaiheittain
Jyväskylässä yhtenäistä opinpolkua kehitetään vaiheittain. Esi- ja alkuopetusryhmien alueelliset sijainnit ovat yksi vaiheittain etenevää kehittämistyötä määrittelevä tekijä. Lukuvuonna 2024-2025 toiminta käynnistyy päiväkotikouluissa, joiden esi- ja alkuopetusryhmät toimivat samoissa tiloissa ja yhteistä toimintaa voidaan toteuttaa päivittäin. Lukuvuoden aikana kerätään kokemuksia ja arvioidaan toteuttamistapojen onnistumista.
Toisessa vaiheessa yhtenäisen opinpolun käytänteitä edistetään kouluissa, joissa esi- ja alkuopetuksen ryhmät sijaitsevat fyysisesti toistensa lähellä, mutta toimivat kuitenkin erillisinä ryhminä. Ryhmät tapaavat toisiaan harvemmin, mutta suunnitellusti ja säännöllisesti esimerkiksi yhteiseen teemaan liittyen. Tällaisia kouluja ovat muun muassa Huhtasuon, Korpilahden ja Vaajakummun yhtenäiskoulut sekä Lohikosken ja Tikan koulut.
Kolmannessa vaiheessa yhtenäisen opinpolun käytänteet on tarkoitus ottaa käyttöön kouluissa, joissa esi- ja alkuopetusryhmät sijaitsevat fyysisesti etäällä toisistaan. Henkilöstö tekee tiivistä yhteistyötä ja toteuttaa yhteisiä suunnitelmia. Ryhmät tapaavat muutaman kerran vuodessa.
Päiväkotikoulun yhteinen henkilöstö mahdollistaa uuden toimintakulttuurin toteuttamista
Uusi toimintakulttuuri yhtenäisen opinpolun 5-8-vuotiaille toteuttamisessa näkyy yhteisten oppimishetkien ja –toiminnan lisäksi myös opetushenkilöstön joustavassa yhteiskäytössä. Yksi tavoite toiminnan kehittämiselle on ollut järkevä ja taloudellinen henkilöstön käyttö. Yhteisellä resurssilla voidaan järjestää myös erilaisia pienryhmiä. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen avustajat ja koulunkäynnin ohjaajat työskentelevät joustavasti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen puolella. Yhteinen henkilöstö tuo synergiaetua myös aamu- ja iltapäivätoimintaan aikoina, jolloin lapsia on vähemmän. Koulunkäynnin ohjaaja voi olla päiväkodin puolella apuna aamun ensimmäisillä tunneilla ja vastaavasti iltapäivällä jälkkäriläiset voivat olla päiväkodin aikuisen vastuulla. Päiväkotikoulujen yhtenäisen toimintakulttuurin ja 5-8-vuotiaiden lasten yhtenäisen opinpolun kehittäminen on myös taloudellisesti järkevää.
Lisätietoja:
palvelujohtaja Päivi Koivisto, kasvun ja oppimisen yhteiset palvelut, puh. 040 7479723