Hyppää pääsisältöön
Kuva
Metsä- ja järviaisema taivaalta kuvattuna.

Sote-uudistuksen tavoitteiden toteutuminen edellyttää asukkaiden kuulemista, ja tämän vuoksi Keski-Suomen sote-uudistuksen yhtenä painopisteenä on asukkaiden osallisuuden edistäminen erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osallisuuteen liittyvä kehittäminen on käynnistynyt virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen osallisuusryhmässä. Työtä jatketaan maakunnallisessa, kaikille avoimessa osallisuusfoorumissa.  

Maakunnallinen osallisuusfoorumi 

Maakunnallinen osallisuusfoorumi on avoin kaikille keskisuomalaisille, muun muassa järjestöille, sote-ammattilaisille, kokemusasiantuntijoille, vapaaehtoisille ja asukkaille.

Maakunnallisen osallisuusfoorumin tehtävänä on muun muassa tukea maakunnallisen osallisuuden toimintamallin syntymistä. Osallisuuden toimintamallissa kuvataan millaisia rakenteita, resursseja ja toimenpiteitä osallisuuden toteutuminen kaikkien meidän keskisuomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluissa edellyttää. Osallisuusfoorumit järjestetään virtuaalisesti. 

Tulevat osallisuusfoorumit ja teemat 

Seuraava tapaaminen järjestetään elokuussa 2021, teemana osallisuuden ja järjestöyhteistyön mallit ja niihin osallistaminen avoimen verkkokommentoinnin kautta. 

Materiaalit 

  • Osallisuusfoorumin 22.2.2021 teemana oli hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Keski-Suomen virtuaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (omaKS). Keräsimme ajatuksia ja kuulimme mielipiteitä muun muassa siitä, millaista hyvinvointia ja terveyttä edistävää materiaalia keskisuomalaiset toivovat löytävänsä valmisteilla olevasta digitaalisesta palvelusta sekä kartoitimme mielikuvia, asenteita sekä odotuksia digitaalisia sote-palveluita kohtaan viestinnän tueksi.

    Lue lisää Keski-Suomen virtuaalisesta sosiaali- ja terveyskeskus omaKS:stä Keski-Suomen sote-uudistuksen verkkosivuilta

    Osallisuusfoorumi 22.2.2021 esitysmateriaali

Maakunnallisen osallisuusfoorumin esitysmateriaalit ja työntulokset julkaistaan myös Innokylässä Keski-Suomen sote-uudistuksen Rakenneuudistusta tukevan alueellisen valmistelun -verkkosivulla.
 

Kuva
Innokylän logo

Osallisuus ja asiakasosallisuus

Osallisuus on muun muassa kuulumista ja kuulluksi tulemista. Osallisuus on sitä, että ihminen kokee olevansa merkityksellinen osa kokonaisuutta. Hän tulee kuulluksi itsenään ja vaikuttaa elämänsä kulkuun ja yhteisiin asioihin. 

Asiakasosallisuudella tarkoitetaan yleensä palvelujen käyttäjien osallistumista palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen, tuottamiseen ja arviointiin. Asiakasosallisuus voi koskea joko asiakkaan omaa palvelua tai laajemmin palvelujärjestelmää.