Hyppää pääsisältöön
Kuva
Pyöränhuoltoa syksyllä. Kuva Kati Kankainen
Pääsisältö

Fiksun työmatkaliikkumisen edistäminen on monin tavoin kannattava satsaus työnantajalle. Työmatkaliikuntaan panostaminen lisää henkilöstön hyvinvointia ja työssä jaksamista sekä säästää rahaa.

Työmatkasta hyvinvointia

Työmatkojen taittaminen lihasvoimin tai linja-autolla on oiva tapa lisätä liikettä arkipäiviin. Pyörällä tai jalkaisin töihin saapuva voi helposti saada samalla täyteen päivittäisen liikunta-annoksensa. Myös joukkoliikenteen käyttö lisää aktiivisuutta: keskimäärin Linkillä kulkija ottaa päivässä 2000 askelta enemmän kuin yksityisautoilija.

Jyväskylän kaupunki työnantajien tukena fiksun liikkumisen edistämisessä

Jyväskylän kaupunki haluaa olla työnantajien tukena fiksun liikkumisen edistämisessä. Kaupunki on tehnyt jo usean vuoden ajan yhteistyötä fiksun työmatkaliikkumisen edistämisestä kiinnostuneiden työnantajien kanssa, tavoitteena lisätä joukkoliikenteen käyttöä, jalankulkua ja pyöräilyä työmatkoilla. Työnantajille on tarjolla tukea ja neuvoja fiksun liikkumisen edistämistoimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen. 

Työmatkaetu kannustaa hyppäämään Linkin kyytiin

Työnantaja voi kannustaa joukkoliikenteen käyttöön tarjoamalla henkilöstölle työmatkaedun. Työmatkaetua voi tarjota työntekijöille eri tavoin, ja työnantaja voi määritellä millä osuudella se haluaa tukea joukkoliikenteen kausi- tai arvolipun hankkimista. 

Työmatkaetu on henkilökohtainen ja työntekijä voi ostaa sillä joko kausilipun tai henkilökohtaiselle kortille ladattua arvoa julkisiin liikennevälineisiin. Etuus suosii verotuksessa sekä työntekijää että työnantajaa. Työnantajan tukema joukkoliikennelippu on työntekijälle veroton etu 3400 euroon asti. Työmatkaedun hankintakulut ovat yritykselle vähennyskelpoisia.

Miten työmatkaetuus otetaan käyttöön?

Jyväskylän seudun joukkoliikenteessä eli vihreissä Linkki-linja-autoissa voi hyödyntää Edenred-, ePassi- ja Smartum -työmatkaetuusjärjestelmiä. Sähköisen työmatkaetuuspalvelun avulla avulla edun hallinnointi hoituu vaivattomasti. 

Vinkki: Työnantaja voi määritellä Linkki-edun esimerkiksi näin: Työnantaja tukee arvo- ja kausilipun ostamista 50 prosentilla lipun hinnasta, kuitenkin enimmillään 300 eurolla vuodessa. Työntekijä maksaa jäljelle jäävän omavastuuosuuden sekä 5 euron korttimaksun.

Onko teidän yrityksenne seuraavan Työmatkaliikkumisen edelläkulkija?

Kuva
Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustus. Kuva Motiva

Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustus myönnettiin työnantajalle, joka on esimerkillisellä tavalla ottanut kestävän ja hyvinvointia lisäävän työmatka- ja työasiamatkaliikkumisen omakseen. Kenties juuri sinun työpaikkasi on sellainen?

Työmatkaliikkumisen edelläkulkija: Valmet kannustaa kulkemaan fiksusti töihin 

Jyväskylässä yksi edelläkävijöistä on Valmet Rautpohja, joka on lähtenyt isoin harppauksin kulkemaan kohti kestävämpiä kulkutapoja. Valmetin Rautpohjan yksikölle myönnettiin Motivan työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustus 2017.

- Haluamme innostaa henkilöstöä liikkumaan, sillä siitä hyötyy sekä työntekijä että työnantaja. Kulmakivenä on kaikkien kulkutapojen huomioiminen ja vastuullisuus, kertoo Valmet Rautpohjan paikallisjohtaja Timo Pirinen.

Rautpohjassa on toteutettu iso joukko konkreettisia kehittämistoimenpiteitä viisaan työmatkaliikkumisen edistämiseksi. joukkoliikennekokeiluissa kiinnostuneet ovat päässeet kuukauden ajan kokeilemaan maksutta Linkin käyttöä. Kävelyn ja pyöräilyn teemaviikoilla on järjestetty pyöränhuoltotapahtumia, sähköpyöräkokeiluja ja erilaisia luentoja ja tapahtumia.

Työpäivän aikaista liikkumista varten toimipisteeseen on hankittu muun muassa lainattavia Linkki-lippuja ja polkupyöriä. Osana fiksun liikkumisen edistämiskokonaisuutta Valmet on siirtynyt myös maksulliseen henkilöstöpysäköintiin, ja joukkoliikenteen käyttöä puolestaan tuetaan työsuhdematkalipun muodossa. 

Kartoita työpaikkasi tilanne

Fiksua työmatkaliikkumista voi edistää monin tavoin. Miten teidän työpaikallanne voitaisiin edistää fiksua työmatkaliikkumista? Mitkä asiat teillä ovat jo kunnossa, entä mitä toimenpiteitä voisi vielä toteuttaa?

  • Onko työpaikalla tehty henkilökuntakuntakysely työmatkaliikkumisesta?
  • Entä onko teillä jo käytössä työsuhdematkalippu tai muita taloudellisia kannustimia fiksuun liikkumiseen?
  • Onko pyöräilijöillä ja kävelijöillä hyvät vaatteidenvaihtotilat ja peseytymismahdollisuus?
  • Onko pyörille riittävästi telineitä, joihin fillarin saa turvallisesti lukittua työpäivän ajaksi?
  • Onko teillä käytössä työntekijöiden käytössä lainattavia Linkki-kortteja tai polkupyöriä työpäivän aikaiseen liikkumiseen, joilla esimerkiksi kokouksiin tai asiakaskäynneillä pääsee ketterästi?
  • Onko henkilöstöä kannustettu kimppakyydeillä kulkemiseen?
  • Oletteko kokeilleet pyöränhuoltotilaisuuksien järjestämistä henkilöstölle? Pop up -pyöränhuoltotilaisuuden järjestämiseen saa hyviä vinkkejä Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:ltä.
  • Onko kilometrikisa tuttu? Kilometrikisa on yritysten, työyhteisöjen tai minkä tahansa joukkueiden välinen leikkimielinen kilpailu, jolla voidaan kannustaa työntekijöitä fillarin selkään.
  • Aiheuttavatko pysäköintijärjestelyt harmaita hiuksia? Oletteko tutustuneet erilaisiin keinoihin pysäköinnin järjestämiseksi?
  • Lue lisää toimenpideideoita ja kartoita työpaikkasi lähtötilanne kyselyllä!
Asiasanat:  
työnantaja