Skip to main content
Image
Ratamon näyttely, Saarto
Body

30.4.–23.5.2021

“Hiljaisuus on kuiskaus elämän ja kuoleman välillä”

Kuinka ja miten muistot katoavat? Kuinka haihtuva muistikuva on? Katoammeko lopullisesti samalla hetkellä kun viimeinen meidät tavannut ja meille puhunut henkilö kuolee? Inspiraationa Saarron työskentelylle ovat olleet japanilainen jisei (kuolema) -runous sekä Sumitomo -pankin portaiden kiveen palanut tunnistamattoman henkilön varjokuva Hiroshimassa.

Saarto toteaa yhtenä erityisistä mielenkiinnon kohteistaan olevan ‘lo-fi:n’ ja ‘hi-fi:n’ yhdistäminen valokuvassa ja videossa, joka tarjoaa loputtomasti erilaisia mahdollisuuksia: kömpelöllä puisella kameralla halvalle valokuvapaperille otetut kuvat viimeistellään digitaalisella kuvankäsittelyllä ja vanukaspurkin kannen avulla kuvatut videot editoidaan kehittyneellä kuvankäsittely- sekä editointiohjelmalla.

Ari Saarron (s.1961) teossarja Silence ja videoteos Noise ovat saaneet alkunsa työskentelyjaksosta Tokiossa 2017–2018. Silence on kuvattu taiteilijaresidenssissä Youkobo Art Spacen studiossa, joka oli alun perin kuvanveistäjän ateljee. Sarjan alkuperäinen nimi on Tokyo Winter Light, sillä muotokuvat on kuvattu joulu-tammikuussa, kun auringon valo on tullut sopivassa kulmassa kattoikkunoiden läpi sisälle kello yhden ja kolmen välillä iltapäivällä. Muotokuvat on kuvattu rautakaupasta kerätyistä puulevyistä rakennetulla neulanreikäkameralla ja negatiivit on kehitetty lähimmässä kylpyhuoneessa. Teippaukset, pöly ja naarmut ovat näkyvissä luonnolliseen kokoon suurennetuissa kuvissa. Kameran ‘objektiivina’ toimi Suntory -oluttölkin pohja, johon Saarto porasi halkaisijaltaan muutaman millimetrin kokoisen reiän.

”Silencen” yksi merkittävä tekijä on myös sattumanvaraisuus. Saarto ei pystynyt täysin kontrolloimaan valotusta tai näkemään rajausta ja ohjaamaan mallejaan istuntojen aikana.

”Noise”, yli kolmeminuuttinen äänetön neulanreikäkameralla kuvattu videoluuppi kuvaa ihmisiä silmät suljettuina, katsomassa sisäänpäin. He keskittyvät itseensä, näyttää siltä kuin he yrittäisivät tavoittaa jotakin, joka on heidän sisällään. Jotakin, joka on näkymätöntä, muotoutumatonta, nimetöntä. He eivät tiedä mitä se on, eivätkä ehkä saata edes tunnistaa sitä. Heitä ympäröi häly, joka on tilassa meidän kaikkien ympärillä ja myös visuaalisessa ympäristössämme. Sama häly on myös näkyvillä tämän vääristyneen “low-fi” videon pikseleissä.

***

Saarto on valmistunut Taideteollisesta Korkeakoulusta silloiselta Kuvaamataidon opetuksen laitokselta 1988 sekä Valokuvataiteen laitokselta 1994. Häntä edustaa Yumiko Chiba Associates, Tokio. Saarron työskentelyä Japanissa on tukenut mm. Suomen kulttuurirahasto, Taiteen Edistämiskeskus, Scandinavia–Japan Sasakawa Foundation ja Japanin hallituksen Agency of Cultural Affairs. Tokyo Winter Light on ollut esillä Tokiossa vuonna 2019, Ayumi Galleryn nykytaiteen projektitilassa CAVE.

 

Image
Ratamon näyttely, Saarto

Aki sarjasta Silence, 2019-2020, neulanreikävalokuva