Tiesitkö, että syömisestä voi muodostua riippuvuus?

Ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta toipuminen vaatii omien ajattelu- ja toimintatapojen tarkastelua.

Jokainen meistä tarvitsee ruokaa elääkseen. Syöminen voi kuitenkin muuttua hallitsemattomaksi ja pakonomaiseksi, jolloin puhutaan ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta. Ruokaan ja syömiseen kohdistuvaa riippuvuutta pidetään yleisesti toiminnallisena riippuvuutena. Kemiallisten, eli päihderiippuvuuksien tavoin toiminnallisiin riippuvuuksiin liittyy voimakasta halua tai pakkoa, kyseisen toiminnan hallinnan heikkenemistä ja sen lopettamisen vaikeutta. Riippuvuudessa toiminta muodostuu elämää hallitsevaksi ja pakonomaiseksi.

Käytännössä ruokaan ja syömiseen kohdistuva riippuvuus ilmenee ahmintana ja/tai jatkuvana naposteluna. Usein hallitsematon syöminen kohdistuu erityisesti niin sanottuihin herkkuruokiin, joita voivat olla esimerkiksi suklaa, jäätelö, keksit, perunalastut tai pikaruoka. Omaa käyttäytymistä salaillaan ja siitä koetaan häpeää, tämän vuoksi moni syökin yksin. 

Tyypillistä on, että haitallista syömiskäyttäytymistä jatketaan sen tuottamista kielteisistä seurauksista, kuten painonnoususta, huolimatta. Hallitsemattoman syömisen seurauksia yritetään usein ratkaista erilaisilla laihdutuskuureilla. Nämä johtavat yleensä jojoiluun ahminnan ja laihduttamisen välillä. Hallitsemattoman syömisen taustalla on usein pahaa oloa ja ongelmia, joita yritetään paeta, lievittää tai ratkaista syömällä pakonomaisesti. 

Kuinka päästä toipumisen tielle?

Ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta toipuminen vaatii omien ajattelu- ja toimintatapojen tarkastelua. Ruoka ja riippuvuus -hankkeessa suosittelemme seuraavia kahdeksaa keinoa.
1. Halu muutokseen
Kaikki muutokset edellyttävät nykytilanteen hyväksymistä. Motivaatiota voi hakea esimerkiksi kysymällä itseltään missä olen tunnin, päivän, viikon, kuukauden ja vuoden kuluttua, jos jatkan nykyistä syömiskäyttäytymistäni. Haluanko jatkaa nykyiseen tapaan vai olenko valmis muutokseen?
2. Avun hakeminen    
Hallitsemattoman syömisen kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan etsiä itselleen sopivaa apua ja tukea. Apua ja tukea saat Voimaa vertaistuesta -ryhmistämme sekä Facebook-ryhmästämme. Lisäksi OA (Overeaters Anonymous) ja Syömishäiriöliitto tarjoavat vertaistukiryhmiä. Tukea on hyvä pyytää myös läheisiltä; perheeltä ja ystäviltä. Lisäksi kannattaa matalalla kynnyksellä hakea ammattiapua.
3. Säännöllinen ateriarytmi ja riittävä syöminen
Säännöllinen ateriarytmi auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla, vähentää houkutusta napostella ja ahmia ruokaa sekä pitää verensokerin vaihtelut maltillisina. Liian niukka syöminen ja toisaalta pitkät ateriavälit ovat tavallisimpia ahmintaa laukaisevia tekijöitä ja ne vaikeuttavat syömisen hallintaa merkittävästi.
4. Laihduttamisen lopettaminen
Monilla hallitsemattomasta syömisestä kärsivillä vuorottelevat liikasyöminen ja tiukka laihduttaminen. Laihduttamisella pyritään usein korjaamaan ahmimisen seurauksia. Ankara dieetti voi kuitenkin aiheuttaa ahmimista ja syömisen hallinta vaikeutuu entisestään. Laihduttamisen lopettaminen vapauttaa voimavaroja muuhun elämään.
5. Armollisuus itseä kohtaan
Hyvinvointi ja hyvä elämä ovat lopulta jotain muuta kuin ihannepaino ja "unelmavartalo". Usein juuri ulkonäköön ja painoon keskittyminen laukaisevat ja pahentavat syömisen ongelmia. Vaikka oma vartalo ei olisikaan täydellinen tai kauneusihanteiden mukainen, se on kuitenkin ainutlaatuinen. Toipumisen myötä suhtautuminen omaan kehoon, itseen ja muihin muuttuu tasapainoisemmaksi.
6. Ahmintaa laukaisevien tunteiden, tilanteiden, ruokien ja syömistapojen tunnistaminen
Ahmintaa laukaisevia tekijöitä voivat olla esimerkiksi erilaiset tunteet, tilanteet, ruoat ja syömistavat. On hyvä pohtia, mitä nämä tekijät omalla kohdalla ovat, ja mikä on itselle sopiva tapa syödä. Kannattaa pohtia, voisiko ateriat syödä pöydän äärellä, eikä TV:n edessä tai tarvitseeko kotona säilyttää herkkuvarastoja ja vierasvaroja, jos on riskinä, että ne syö lopulta itse. 
7. Omien tunteiden kohtaaminen ja käsittely
Moni hallitsemattomasta syömisestä kärsivä hakee ruoasta ja syömisestä helpotusta hankaliin tunteisiin. On tärkeää tunnistaa, kohdata ja käsitellä ikäviä tunteita – sen sijaan, että yrittäisi saada ne syömällä katoamaan. 
8. Vastoinkäymisistä huolimatta eteenpäin
Ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta kärsivä saattaa suhtautua toipumiseen “kaikki tai ei mitään” -asenteella. Joustavamman suhtautumistavan opettelu on osa toipumista: huonoja valintoja ei kannata murehtia, vaan jatkaa ateria ja päivä kerrallaan eteenpäin. 
Toimintamme Jyväskylän seudulla    
Seuraava Voimaa vertaistuesta -ryhmämme Jyväskylässä käynnistyy marraskuussa 2019. Lisätietoja sekä ilmoittautumislomakkeen löydät täältä: http://www.ruokariippuvuus.fi/tapahtumat/voimaa-vertaistuesta-iltaryhma

Suvi Björkqvist
Projektiasiantuntija
Ruoka ja riippuvuus -hanke
Myllyhoitoyhdistys ry
Puh. 040 5724993    

suvi.bjorkqvist@myllyhoito.fi
www.ruokariippuvuus.fi