Miksi uni on tärkeää?

Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan unen merkitystä? Mihin sitä unta oikein tarvitsee?

Kyllä sitä ehtii haudassa levätä. Katson vielä tämän sarjan loppuun. Hevosetkin nukkuvat vain 3-5 tuntia vuorokaudessa. Monesti vuorokausi tuntuu liian lyhyeltä, päivän tunnit eivät mitenkään riitä kaikkeen ja uniaika on se, mistä helposti nipistetään. Nykyaikana älylaitteet vievät huomiomme ja kännykkä saattaa piippailla tiuhaan tahtiin pitkälle iltaan aktivoiden aivoja ja nukkumaanmeno voi viivästyä. Myös laitteista lähtevä sininen valo eli sinivalo voi valvottaa ja lyhentää yöunen määrää. Sinivalon sanotaan rasittavan silmiä ja häiritsevän yöunta. Sinivalo auttaa silmiä erottamaan pientä tekstiä, mutta se virkistää ja mitä pidempään näyttöä tuijottaa, sitä vahvempi vaikutus sillä on.

Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan unen merkitystä? Mihin sitä unta oikein tarvitsee? Onko uni pakollista? Aikuinen ihminen tarvitsee 6-9 tuntia unta, eikä sitä voi korvata millään muulla keinolla. Unen aikana aivot puhdistuvat: soluvauriot korjautuvat, hermosolujen väliset kytkennät vahvistuvat ja tarpeettomat yhteydet karsiutuvat. Eli käytännössä päivän aikana opittu tallentuu muistiin.
Liian vähäinen yöunen määrä aiheuttaa psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia. Mieliala saattaa laskea ja olo olla vetämätön. Univaje vaikuttaa monin tavoin elimistön toimintaan ja aineenvaihduntaan: nälän tunne kasvaa ja makeanhimo iskee. Väsyneenä ei jaksa panostaa terveellisiin ruokavalintoihin ja liikuntaan. Paino nousee helposti ja arjessa jaksaminen heikkenee. Riski sairastua etenkin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin kasvaa. Päiväväsymyksen myötä voi ilmetä keskittymis- ja oppimisvaikeuksia sekä riski tapaturmiin kasvaa.
Voit kysyä itseltäsi, arvostatko terveyttäsi ja osaatko arvostaa unta?

Uniongelmat voivat johtua omasta toiminnasta, jolloin on syytä kiinnittää huomiota omiin tapoihin ja arjen valintoihin. Uni voi häiriintyä hetkellisesti elämänmuutoksen takia, mikä on aivan normaalia ja kuuluu elämään. Täytyy myös muistaa, että nukkumisesta ei kannata tehdä suoritusta. Nyky-yhteiskunta on monissa asioissa suorituskeskeinen, mutta levollisiin yöuniin tähtäävän kannattaa unohtaa täydellisyyden tavoittelu, suorittaminen ja ottaa rento asenne.

Mikäli uniongelma pitkittyy, kannattaa siihen etsiä apua. Uniongelmien taustalla on usein stressaava elämäntila, masennustila, ahdistuneisuus, alkoholin käyttö, dementia tai jokin muu sairaus. Huolista ja murheista kannattaa puhua, jotta ne eivät iltaisin paina mieltä. Erilaisia itsehoitomenetelmiä löydät täältä http://www.ksshp.fi/unenitsehoito/. Mutta mikäli kotikonstit eivät auta uniongelmiin, ota asia vastaanotolla puheeksi.

Maria Hämäläinen, opiskelija, Jyväskylän yliopisto, Terveyskasvatus