Kesällä herkut maistuvat

Kesällä herkut maistuvat

Suun terveyden hoito koostuu pienistä arkipäivän asioista ja terveellinen ja monipuolinen ravinto sekä säännölliset ruokailuajat ovat kaikenikäisten terveyden kannalta tärkeitä. Varsinkin kesällä kuitenkin kertyy juhlia ja muita iloisia yhdessäolon hetkiä, jolloin sokerisia herkkuja tulee syötyä ja juomia juotua enemmän kuin tavallisena arkena. Herkutteluun on tarjolla myös terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten hedelmäsokeria sisältäviä marjoja ja hedelmiä, joita kesällä saa tuoreena. Mikä onkaan sen maukkaampaa kuin tuoreet mansikat!

Sokeri ei sisällä ravintoaineita, joten se on ns. tyhjää energiaa. Liiallinen sokerinkäyttö reikiinnyttää hampaita ja runsas energiansaanti vaikuttaa painonnousuun. Napostelu, makeat välipalat ja juomat ovat hampaille vaaratekijöitä. Lapsilla yleisimpiä sokerinlähteitä ovat mehut ja sokeroidut juomat, makeutetut maitotuotteet, aamiaismurot sekä sokeroitu kaakao. Iän karttuessa mukaan tulevat sipsit, karkit, limsat ja jäätelö. Päivän sokerisuositus aikuisille on noin 40-50 grammaa, mikä vastaa sokeripaloissa 22 sokeripalaa. Lapsilla suositus on pienempi, 10-vuotiaalla lapsella noin 15 sokeripalaa. Lapsen päivittäinen sokeriannos tulee täyteen, kun juo yhden pillimehun (8 sokeripalaa) ja syö yhden suklaavanukkaan (7 sokeripalaa).

Monien tuotteiden sokeripitoisuuksia ei tule ajateltua ja piilosokeria syö tietämättään. Esimerkiksi maustetussa jukurtissa on keskimäärin 9 sokeripalaa ja 100 grammassa rusinoita 28 palaa sokereita. Myös herkkujen sokeripitoisuus saattaa yllättää, sillä 120 gramman karkkipussissa on sokeripaloja noin 32. Vastaavasti isokokoisessa 315 gramman karkkipussissa sokeripaloja on jo noin 72 kappaletta. Light-limsat ja mehut eivät sisällä sokeria, mutta ovat happamuutensa vuoksi haitallisia hampaille. Huomiota kannattaa kiinnittää myös maustettuihin kivennäisvesiin, jotka ovat happamia. Sen sijaan maustamaton kivennäisvesi ei ole hampaille haitaksi.

Päivittäistä sokerin määrää saa vähennettyä pieniä valintoja tekemällä. Tärkein on vaihtaa janojuomaksi vesi, jos huomaamattaan on juonut sokereita mehun muodossa. Maustetun jukurtin voi korvata maustamattomalla jukurtilla ja lisätä siihen vaikka marjoja. Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat hyviä välipaloja ja myös kourallinen pähkinöitä on välipalana terveellinen. Kesälläkin voi toki herkutella, kunhan keskittää herkut herkkuhetkeen. Sopivasti ja kohtuudella, eikä joka päivä ja pitkin päivää. Ja muistaa harjata hampaat aamuin illoin.

Iloista kesää kaikille!

Kukka-Maaria Leivonen, osastonhoitaja, suun terveydenhuolto

23.7.2018