Hymy huulilla ja kainalot hiessä

Hymy huulilla ja kainalot hiessä

Mitä alle kouluikäisten lasten fysioterapiassa tehdään? Entä miksi pieni vauva voi tarvita fysioterapiaa? Kysyin näitä itseltäni, kun sain harjoittelupaikan Palokan terveysaseman avopuolen fysioterapiaan.

Tiesin, että pääsen tutustumaan lasten fysioterapeutin työhön ja täten edessä olisi uusia haasteita ja oppimistilanteita. Nyt, kun kahdeksan viikkoa kestäneen harjoitteluni viimeisiä päiviä viedään, nuorin asiakkaani on ollut kolmen kuukauden ikäinen ja vanhin 7-vuotias.

Mikähän lelu olisi tämän vauvan mielestä kiinnostavin? Helistin, nystyräpallo, helisevä palikka vai kenties vanha Nokialainen? Tarkoitus olisi saada vauva näyttämään taitojaan: Osaako hän kontata vai käveleekö jo kenties taaperokärryyn tukeutuen?

Vauvat ohjautuvat fysioterapiaan yleisimmin neuvolan lähetteellä, esimerkiksi jos kehityksessä ei tule uusia taitoja. Voi olla, että vauva ei jostain syystä opi itsenäisesti kääntymään selinmakuulta päinmakuulle, ryömimään tai konttaamaan tai ottamaan ensimmäisiä askeleita. Vauvojen fysioterapiassa suurimmassa roolissa ovat vauvan vanhemmat ja kasvattajat. Tarkoituksena onkin ohjeistaa vanhempia, kuinka tukea ja manuaalisesti ohjata vauvan niin sanottua normaalia kehitystä, perheen arkeen sopivalla tavalla.

Lasten fysioterapia kätketään leikin taakse, jotta lapsi saadaan motivoitumaan terapiaan tai se saadaan toteutettua "vahingossa" hauskan ja innostavan toiminnan sivussa. Terapiassa käytetään erilaisia pallo- ja korttipelejä, motoriikkaratoja sekä mielikuvituksellisia liikkumistyylejä, sekä kaikkea muuta, mitä oma mielikuvitus vain tuottaa. Onko tasapainossa, kehon hallinnassa tai välineiden käsittelyssä harjaantumisen tarvetta? Rakennetaanpa monipuolinen motoriikkarata! Tarvitseeko alaraajoja venytellä? Pelataan jotain peliä istuma-asentoja vaihdellen. Kaikki, mitä terapiahetkessä tehdään, tähtää lapsen tavoitteisiin ja tarpeisiin.

Perusterveydenhuollossa pääsee toimimaan hyvin erilaisten lapsiasiakkaiden kanssa. Jokainen lapsi on yksilö, jonka motoriset taidot kehittyvät omaan tahtiinsa. Vaikkakin niin sanotun normaalin kehityksen aikajana on olemassa ja toimii meidän terveydenhuollon ammattilaisten ohjenuorana, asetetaan lapsen fysioterapian tavoitteet aina yksilöllisesti hänen tilanteeseensa sopien. Lapset sanovat asiansa suoraan, näyttävät tunteensa avoimesti, ovat aitoja ja tässä mielessä erittäin hyviä opettajia. Vaikka lasten terapia vaatii näin opiskelijalta paljon suunnittelutyötä ja kekseliäisyyttä, on pohjatyö sen arvoista. Mikäs sen mukavampaa, kuin kainalot hiessä pistää menemään.

Vilma, 3. vuoden fysioterapeuttiopiskelija, Jyväskylän Ammattikorkeakoulu, JAMK

24.5.2018

Asiasanat: