Onneksi on Omaolo!

Sähköinen asiointi terveydenhuoltoon koettiin helpoksi tavaksi ottaa yhteyttä ja se vakiinnutti paikkansa puhelinpalvelun rinnalla."

Omaolo.fi otettiin käyttöön Suomessa 6.2.2019. Julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointipalvelu tarjosi aluksi kolme palveluarviota ja kolme oirearviota. Oirearvioista käyttöön otettiin ensimmäisenä hengitystietulehduksen, alaselän kivun ja virtsatietulehduksen oirearviot. Toukokuuhun 2019 mennessä Jyväskylässä Omaolo-palvelu oli otettu käyttöön kaikilla julkisilla terveysasemilla sekä opiskeluterveydenhuollossa. Samaan aikaan palvelu kasvoi ja uusia oirearvioita lisättiin palveluun. Vuoden 2019 päättyessä oirearvioita oli jo 15, joiden avulla asiakas pystyy arvioimaan, miten kiireesti on päästävä vastaanotolle - joko lääkäriin, sairaanhoitajalle tai fysioterapeutille.

Omaolo.fi on auki aina

Omaolon asiointi oli tasaisen verkkaista. Joka kuukausi käyttäjien määrä kasvoi, vuoden 2019 lopussa oirearvioita oli täytetty 2 677 kappaletta ja palveluarvioita 132 kappaletta. Tammikuussa 2020 suosituin oirearvio oli yleinen oirekysely ja heti perässä tulivat seksitautien oirearvio ja virtsatietulehduksen oirearvio. Omaolo-palvelun vakiintunut käyttäjäkunta oli muodostunut ja asiointimäärät terveydenhuoltoon olivat 500 - 600 yhteydenottoa kuukaudessa.

Kunnes tuli maaliskuu ja korona. Terveysasemat sulkivat ovensa ja ilmoittivat: älä tule terveysasemalle, ettet tartuta muita. Mikä neuvoksi? Puhelimet ruuhkautuivat huolestuneista soittajista, voisiko tämä olla sitä koronaa? Media kertoi päivittäin tarkennettua tutkimustietoa uhkasta nimeltä korona. Huolestuneet yhteydenotot lisääntyivät massoittain. Terveydenhuollossa tehtiin nopeita toimenpiteitä, henkilöstöä siirrettiin neuvontatehtäviin muusta vastaanottotoiminnasta. Puhelimessa jonottaminen ärsytti, takaisinsoittoa sai odottaa, mutta onneksi oli Omaolo. Omaolo oli ja on auki aina. Koronavirustaudin oirearvio otettiin käyttöön 16.3.2020. 

Koronaoirearvio räjäytti pankin

Sähköinen asiointi terveydenhuoltoon koettiin helpoksi tavaksi ottaa yhteyttä ja se vakiinnutti paikkansa puhelinpalvelun rinnalla. Maalis-toukokuussa 2020 asiointeja oli noin tuhat kuukaudessa. Kesäkuun hiljaisen ajan jälkeen heinäkuussa palvelussa alkoi näkymään toisen aallon liikehdintää, jolloin asiointeja oli lähes kaksi tuhatta. Syyskuussa 2020 koronavirustaudin oirearviota täytettiin reilut 8 500 kappaletta. Syystä voidaan sanoa, että sähköinen asiointi terveydenhuoltoon on helppoa ja sen kautta saa nopeasti ja luotettavasti avun.

Jyväskylässä koronavirustaudin oirearvioon on liitetty mahdollisuus varata aika näytteenottoon. Itse tehtyjä ajanvarauksia koronavirustautinäytteeseen on tehty palvelun kautta yli 2 500 syyskuun aikana. Koronavirustaudin oirearvio on saatavilla myös englanninkielisenä palveluna. Pian Omaolo.fi on jokaisen keskisuomalaisen ulottuvilla, kun Muurame, Saarikka, Seututerveyskeskus, Äänekoski ja Wiitaunioni ottavat palvelun käyttöön loka-marraskuun aikana. Eikö olekin helppoa ja mukavaa, että terveysasemalle voi ottaa yhteyttä muutoinkin kuin puhelimella?

 

Katrianna Autio, projektipäällikkö, Omaolopalvelut, sähköinen asiointi ja etähoiva
Keski-Suomen sote-uudistus

#soteuudistuskeskisuomi

Asiasanat: