Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Suu kerralla kuntoon

Kyllön ja Palokan hammashoitolassa toimii normaalin vastaanottotoiminnan ohessa uudenlainen toimintamalli, jossa kohtuullisen vähän hoitoa tarvitsevan aikuisen potilaan hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun. Jos esimerkiksi potilaskäynnin alussa tehtävässä tutkimuksessa huomataan, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi potilas tarvitsee hammaskivenpoistoa ja harjausneuvontaa, huoneeseen voidaan kutsua suuhygienisti tekemään hoito samalla käynnillä.

Tarkan vastaanottoajan sijaan potilaalle ilmoitetaan tunnin aikaikkuna

Toimintamallissa on 10 identtistä hoitohuonetta, joissa hoitohenkilökunta siirtyy huoneesta toiseen kunkin potilaan hoitotarpeen mukaan. Henkilökunnan työaika pyritään näin saamaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön, mutta potilaan ei tarvitse siirtyä tai odottaa hoitoaan.

Hammashoitolaan aikaa varaavalle potilaalle muutos näkyy siten, että hänelle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet pyydetään tekstiviestillä hammashoitolaan. Tarkka vastaanottoaika lähetetään potilaalle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkamista.

Esimerkki: Potilaalle ilmoitetaan, että vastaanottoaika on tiettynä päivänä kello 13–14 välisenä aikana. Päivän aikana Palokan hammashoitolassa hoidetaan potilaita siten, että järjestelmästä nähdään henkilökunnan vapautuvan aiemmin tulleiden potilaiden hoidosta kello 13.45. Tällöin potilaalle lähetetään tekstiviesti kello 13.15 ja pyydetään häntä tulemaan hammashoitolaan kello 13.45 mennessä. Näin hoito voidaan aloittaa.

Kun potilas saapuu hammashoitolaan, hänelle tehdään vaivan edellyttämä tutkimus. Tutkimuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Samalla kun sovitaan hoidoista, pystytään kertomaan myös sen, kauanko hoitokäynnin arvioidaan kestävän.

Palvelu sopii sinulle, jos

  • olet aikuinen
  • sinulla on mahdollisuus tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitetun tunnin aikana
  • sinulla on mahdollisuus vastaanottaa tieto vastaanottoajasta matkapuhelimeesi tekstiviestinä
  • voit olla hoidettavana tarvittaessa normaalia vastaanottokäyntiä pidemmän ajan

Palvelu ei sovi sinulle, jos

  • et pysty siirtymään joustavasti vastaanotolle ilmoitetun tunnin aikana
  • käytössäsi ei ole matkapuhelinta
  • haluat juuri tietylle hammaslääkärille tai suuhygienistille
  • olet erikoishammashoidon asiakas (esim. oikomishoito, kliininen erikoishoito tai suukirurgia)

Hoito on samanhintaista kuin muillakin vastaanottokäynneillä

Potilas maksaa hoidosta saman verran kuin muulloinkin Jyten hammashoitolan palveluita käyttäessään. Käyntimaksun lisäksi peritään maksu niistä toimenpiteistä, joita käynnin aikana tehdään.

Toimenpiteistä perittävät maksut
Hammashoitolat

JYTE - Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus (Jyte) tuottaa perusterveydenhuollon palvelut Hankasalmen, Jyväskylän ja Uuraisten kuntien noin 140 000 asukkaalle. Erikoissairaanhoidon palveluja kuntalaiset saavat Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kautta.

Etsitkö näitä?

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje