Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Liikunta ja raskaus

Päivittäinen liikunta raittiissa ulkoilmassa tekee hyvää sekä mielelle että keholle. Äidin hyvä kunto vaikuttaa edullisesti raskauden kulkuun, synnytykseen ja vauvan hyvinvointiin.

Liikunta parantaa fyysistä suorituskykyä ja lisää lihasvoimaa ehkäisten selkävaivoja, jalkojen turvotusta, suonikohjuja sekä liiallista painon nousua. Liikunta nopeuttaa myös synnytyksen jälkeistä fyysistä palautumista.

Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta normaalin raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Sen jälkeen sopivia liikuntalajeja ovat esimerkiksi kävely, uinti, pyöräily, hiihto, luistelu, hölkkä ja voimistelu. Kevyt kuntosaliharjoittelu pienillä painoilla sopii myös. Vältä liikkeitä, joissa kohdistuu painetta alavatsaan: mm. jalkakyykky, jalkaprässi, maastanosto, vatsarutistus, ojennus selkäpenkissä. Valitse liikkeitä joissa saat tuettua selän hyvin penkkiin.

Vältä liikuntamuotoja, jotka sisältävät iskuja, putoamisvaaran, nopeita suunnan muutoksia tai lajeja, joissa kohtu voi joutua puristuksiin tai voimakkaaseen heiluvaan liikkeeseen (monet pallopelit, jääkiekko, salibandy, laskettelu, ratsastus, kamppailulajit).

Raskaus väljentää lantion alueen sidekudoksia ja siirtää vartalon painopistettä alas ja eteenpäin. Samalla alaselän notko korostuu. Tämä aiheuttaa naisen tukirangalle ylimääräistä rasitusta. Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena tukiliiviä. Naisen tulee muistaa tehdä lantionpohjalihasten harjoituksia koko elinkaaren ajan.

Terveyden ylläpitämiseksi on suositeltavaa liikkua vähintään puoli tuntia päivittäin niin, että ainakin hieman hengästyt. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnon lisäksi on hyvä huolehtia myös lihasvoimasta ja notkeudesta 2 kertaa viikossa (voimistelu, kuntosaliharjoittelu, venyttely).

Liikunnan aikana on hyvä antaa sykkeen välillä laskea. Aerobisessa liikunnassa syke ei saisi nousta pitkäaikaisesti yli 140. Tällöin sikiö alkaa kärsiä hapenpuutteesta. Vatsan kovettuminen ja supistelu on merkki siitä, että harjoittelua on syytä keventää.

Syksyllä 2017 liikuntatarjontaa odottaville äideille:

ODOTTAVIEN ÄITIEN MAKSUTON LIIKUNTANEUVONTA

Fysioterapeutin liikunta-/rentousohjausta sekä kotivoimisteluohjeita odottaville äideille.
Paikka: Väinönkadun palvelutalo, Väinönkatu 44, pohjakerros
Aika: ke 6.9.2017
ke 11.10.2017
ke 29.11.2017
klo 16.30-18.00 Huom! Kaikissa ryhmissä sama sisältö.
Neuvonnan tarkoituksena on antaa perustietoa odottavien äitien liikunnasta jo mahdollisimman varhaisessa raskauden vaiheessa. Lisäksi kerrotaan tuki- ja liikuntaelimistön raskauden aikaisista muutoksista ja ”itsehoitokeinoista”. Tunnit sisältävät erilaisia voimistelu-, lepo-, rentous- ja lantionpohjanlihasharjoituksia. Tunnit ovat käytäntöpainotteisia, joten huomioi joustava vaatetus.Tunnit on suunnattu ensisijaisesti ensisynnyttäjille. Mikäli sinulla on tuki- ja liikuntaelinongelmia raskauden aikana, olet myös tervetullut. Etukäteisilmoittautumista ei tarvita. Neuvonta on maksutonta.
Tiedustelut: Terveyspalvelut, p. 014 266 2006

ODOTTAVIEN ÄITIEN KUNTOVOIMISTELU JA RENTOUS
Fysioterapeutin ohjaama viikoittainen jumppa odottaville äideille. Mukaan jumppamatto ja juomapullo.
Paikka: Puistokoulun liikuntasali, Puistokatu 7-9.
Aika: maanantaisin klo 19.00 – 20.00
Ajalla 4.9.2017-15.12.2017, ei viikolla 42
Etukäteisilmoittautumista ei tarvita.
Lukukausimaksu 20,30 €. Lasku tulee suoraan kotiin, ohjaaja kerää yhteystiedot. Tutustumiskäynti maksutta.

ODOTTAVIEN ÄITIEN JOOGA
Odottaville äideille sekä synnytyksen jälkeiseen liikunnan lempeään aloittamiseen! Ei edellytä aikaisempaa kokemusta joogaamisesta. Mukaan tyyny, alusta ja rento, lämmin asu.
Paikka: Kansalaisopiston liikuntasali, Vapaudenkatu 39-41.
Keskiviikkoisin klo 18.00 – 19.30
Ajalla 4.9.2017-15.12.2017, ei viikolla 42 eikä 6.12.
Etukäteisilmoittautumista ei tarvita.
Lukukausimaksu 20,30 €. Lasku tulee suoraan kotiin, ohjaaja kerää yhteystiedot. Tutustumiskäynti maksutta.
Tiedustelut: Terveyspalvelut, p. 014 266 2006

Jos haluat lukea lisää selkäasioista, voit lukea niistä lisää täältä.


Lisätietoa saat myös UKK-instituutin oppaasta:

Liikunta raskauden aikana ja sen jälkeen

JYTE - Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus (Jyte) tuottaa perusterveydenhuollon palvelut Hankasalmen, Jyväskylän ja Uuraisten kuntien noin 140 000 asukkaalle. Erikoissairaanhoidon palveluja kuntalaiset saavat Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kautta.

Etsitkö näitä?

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje