Suoraan sisältöön
Menu×

a PRESENT to the PAST
14. kansainvälinen grafiikkatriennaali
Graphica Creativa 2016

7.10.2016–1.1.2017

Näyttelykuvat Jari Kuskelin

Torbjörn Damm · Dany Danino · Tom Huck · Catherine Keun · Jean Le Gac · Patrick Merrill · Ernest Pignon-Ernest · Tomas Regan · Teemu Saukkonen · Kiki Smith · Hanna Vihriälä · Camilla Vuorenmaa · Dominik Wlodarek · James Ensor · Oskar Kokoschka · Pentti Lumikangas · Alain Jacquet · Matti Waskilampi · Marjatta Hanhijoki · Tapani Mikkonen · Albrecht Dürer · Jacques Callot · Anton van Dyck · Rembrandt Harmenszoon van Rijn · Giovanni Battista Piranesi · Francisco Goya · Suzuki Harunobu · Kitagawa Utamaro

Näyttelystä verkossa:
Näyttelyvideo You Tube...
Yle Uutiset Keski-Suomi 4.11.2016...
Yle Uutisten verkkosivu 4.11.2016...
Erilaisten elämysten taidemuseo: Matkailu kotimaassa...


Näyttely / Julkaisu / Nykytaiteilijat / Vanhat mestarit ja lautturit / Tapahtumat ja työpajat

Jyväskylä on jälleen kansainvälisen ajankohtaisen taidegrafiikan näyttämönä. Näyttelyn teemana on nykygrafiikka ja taiteen historia. Graphica Creativa 2016 -näyttelyssä on nykytaiteilijoita, joiden taiteella on jokin yhteys taiteen historiaan, yksittäisiin historiallisiin taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa. Taide heijastaa itseään katsomalla menneisyyteen ja tulkitsemalla uudelleen taidehistoriaa, mutta käyttämällä nykytaiteen vapauksia. Nykyisyys on lahja menneelle.

Klassinen taidekoulutus on aina painottanut havainnointiin perustuvaa piirtämisen taitoa. Näyttelyn yksi keskeisimpiä teemoja on tuoda esille piirtäjän käden jälkeä, mikä perinteisesti on näkynyt taidegrafiikassa taiteilijalle ominaisena graafisena viivana. Graphica Creativassa viiva näyttäytyy, ei ainoastaan grafiikan vedoksissa vaan myös taiteilijoiden piirustuksissa, kuvakudoksissa, maalauksissa ja jopa kolmiulotteisissa teoksissa.

Näyttelyyn on kutsuttu 13 taiteilijaa Belgiasta, Puolasta, Ranskasta, Ruotsista ja Suomesta: Torbjörn Damm, Dany Danino, Tom Huck, Catherine Keun, Jean Le Gac, Patrick Merrill, Ernest Pignon-Ernest, Tomas Regan, Teemu Saukkonen, Kiki Smith, Hanna Vihriälä, Camilla Vuorenmaa ja Dominik Wlodarek. Nykytaiteilijoiden teosten rinnalla nähdään myös vanhojen mestareiden kuten Goyan, Dürerin, Rembrandtin ja Piranesin grafiikan vedoksia, jotka on lainattu näyttelyyn Kansallisgallerian kokoelmista. Lisäksi esillä on Marjatta Hanhijoen, Pentti Lumikankaan, Tapani Mikkosen, Matti Waskilammen ja ranskalaisen Alain Jacquet'n teoksia 1970–1990-luvuilta.

Näyttelytyöryhmään kuuluvat taiteilija Kuutti Lavonen Helsingistä sekä intendentti Jukka Partanen ja suunnittelija Seija Heinänen Jyväskylän taidemuseosta. Jyväskylän taidemuseo on saanut näyttelyn järjestämiseksi Opetus- ja kulttuuriministeriöltä 22 000 €:n avustuksen, joka myönnetäänn valtakunnallisesti merkittäville taide- ja kulttuuritapahtumille.

”Aika etenee taaksepäin yhtä voimakkaasti kuin se kulkee eteenpäin. Elämme äärettömässä ja ikuisessa. Joka hetki menneisyys juoksee nykyisyydestä taaksepäin luodakseen ikuisen.” – Kuutti Lavonen, 2016


Julkaisu

A PRESENT to the PAST. Graphica Creativa 2016
14. kansainvälinen grafiikkatriennaali

Kirjassa käsitellään menneisyyttään uudelleen tulkitsevan kuvataiteen merkityksiä ja itsereflektiivisyyttä. Nykyisyys ja menneisyys ovat vuoropuhelussa, jolloin syntyy monitahoinen vaikutteiden, viittausten ja lainausten ”kuvan kielioppi”. Kuutti Lavosen sanoin taide prosessoi meitä kuin uni.

Artikkelit:
Historian siipien havinaa
Ville Lukkarinen, taidehistorian professori

Teknologia, ihmisarvo ja taide
Kuutti Lavonen, kuvataitelija

Taiteilijaesittelyt
Torbjörn Damm, Dany Danino, Tom Huck, Catherine Keun, Jean Le Gac, Patrick Merrill, Ernest Pignon-Ernest, Tomas Regan, Teemu Saukkonen, Kiki Smith, Hanna Vihriälä, Camilla Vuorenmaa, Dominik Wlodarek

Teosluettelo

Julkaisutiedot:
Toimitus: Seija Heinänen ja Jukka Partanen
Kustantaja: Jyväskylän taidemuseo, 2016
Jyväskylän taidemuseon julkaisuja 5.
Sidottu, värikuvitus, 48 sivua
Tekstit: suomi, englanti
ISBN 978-952-5847-33-8
ISSN 1799-6929
ISSN-L 1799-6929

Tilaukset: Jyväskylän taidemuseon museokauppa, taidemuseo@jkl.fi, puh. 014 266 4391. Hinta: 30 € (sis. 10 % alv) + lähetyskulut.

Verkkojulkaisu...


Nykytaiteilijat

Torbjörn Damm
s.1961, Ruotsi
kotisivu...
Kollaasimaisessa Arabian yöt -teossarjassa mennyt yhdistyy aikamme informaatiotulvaan. Vedoksista voi löytää suoria sitaatteja taidehistoriasta tuttuihin teoksiin. Teossarjan nimi viittaa 2010-luvun alussa alkaneisiin arabimaailman kuohuviin tapahtumiin.

Dany Danino
s.1971, Belgia
kotisivu...
Daninon taide on kerroksellista kuin muisti, jossa on lisääntyviä ja toisensa peittäviä tasoja. Hän kerää aiheita historiallisista tapahtumista, taidehistoriasta, omasta henkilökohtaisesta elämästään ja kaikesta siitä, mikä on meille ihmisille yhteistä ja ajatonta. Daninon esikuvista tärkeimpiä ovat belgialaiset Felicien Rops (1833–1898) ja James Ensor (1860–1949).

Jean Le Gac
s. 1936, Ranska
Le Gac on maalari, piirtäjä, valokuvaaja, käsitetaiteilija ja kirjoittaja. Teosten kertoja on hänen oma alter egonsa eli harrastajamaalari, joka seikkailee taiteen maailmassa ja kyseenalaistaa taiteilijan roolia. Teokset ovat päiväkirjamaisia merkintöjä, kuvitteellisia dokumentteja taiteilijaelämästä.

Tom Huck
s.1971, Yhdysvallat
kotisivu...
Huck on tarinankertoja, joka yhdistää satiirin yhteiskunnalliseen kantaaottavuuteen. Hän on saanut vaikutteita mm. Albrecht Düreriltä (1471–1528) ja Martin Schongauerilta (n. 1445–1491) sekä underground-sarjakuvan klassikolta Robert Crumbilta (s.1943). Tommy Peeperz -puupiirroksen keskiosa on kunnianosoitus Schongauerin Pyhän Antoniuksen kiusauksille.

Catherine Keun
s. 1958, Ranska
kotisivu...
Keun löytää aiheensa omasta arkielämästään. Kännykkäliikutuksia-sarjan idea syntyi hänen tarkkaillessa ihmisiä Pariisin metrossa. Piirustukset voi nähdä klassisina muotokuvina, joissa Keunin piirustustaidot keskittyvät ilmeikkäisiin kasvoihin ja käsiin, mutta joista samalla välittyy katsojalle ihmisen erilaisia tunnetiloja.

Patrick Merrill
1948–2010, Yhdysvallat
Merrillin versio Albrecht Dürerin maailmanlopun Apokalyptisista ratsastajista (1498) sai inspiraationsa syyskuun 11. päivän terroriteoista New Yorkissa ja niitä seuranneesta pelon, vihan ja koston ilmapiiristä. Merrill valitsi aiheensa sillä perusteella, mitä hän piti tekojen syinä. Nälänhätää edustaa liikemies, Sodalla on George W. Bushin kasvot, Kuolema on huppupäinen Ku Klux Klanin jäsen ja Kulkutauti on ”hullu tiedemies”.

Ernest Pignon-Ernest
s. 1942, Ranska
Pignon-Ernest on taiteessaan reagoinut ajankohtaisiin aiheisiin kuten AIDS, abortti, apartheid ja siirtolaisuus. Piirtäjänä hän on tinkimätön ja historiallisia lähtökohtiaan kunnioittava. Caravaggio (1571–1610) käytti maalaustensa malleina kadun ihmisiä ja köyhälistöä. Pignon-Ernest puolestaan tuo serigrafioissaan Caravaggion maalausten hahmot takaisin kadulle liimaamalla teoksensa tarkkaan valitsemiinsa paikkoihin ihmisten nähtäviksi. Pignon-Ernestiä pidetään yhtenä katutaiteen uranuurtajista.

Tomas Regan
s. 1979, Suomi
kotisivu...
Teoksen aiheena ovat arkiaskareet maailmanlopun äärellä. Se lainaa aiheensa Mary Cassattin vuosina 1890–1891 tekemästä grafiikasta, jossa kuvattiin aikalaisia: pariisilaisia naisia arkitoimissaan, peseytymässä, pukeutumassa, teetä juomassa. Cassatt puolestaan lainasi aiheet teoksiinsa geishoja kuvaavista japanilaisista ukiyo-e -puupiirroksista.

Teemu Saukkonen
s. 1954, Suomi


Monotypioiden lähtökohtana ovat Caravaggion (1571–1610) mm. maalaukset Vanhan testamentin tunnetusta tarinasta Judit ja Holofernes. Caravaggio käytti rohkeaa kuvakieltä, jossa sommittelu jatkuu teoksen ulkopuolelle. Chiaroscuro eli valohämy on maalaustaiteen tekniikkaa, jossa dramaattinen vaikutelma syntyy valo- ja varjokontrasteilla.

Kiki Smith
s. 1954, Yhdysvallat
Smithin kiinnostuksen kohteena on naisen kehollisuus, anatomia ja kehon toiminnot. Myöhemmin näkökulma on laajentunut ihmisen suhteeseen eläimiin ja kosmokseen. Aiheita hän löytää mytologiasta, kansantarinoista ja katolisesta uskonnosta. Seurakunta-teos on osa vuodenaikoihin liittyvästä sarjasta ja kuvaa kevättä. Kuvakudoksen yhtenä lähtökohtana ovat olleet viivasyövytykset ja teos on toteutettu tietokonepohjaisella jacquard-tekniikalla Belgian Flanderissa.

Hanna Vihriälä
s. 1974, Suomi
kotisivu...
Vihriälän teos on toisinto italialaisen Adamo Tadolinin (1788–1868 ) marmoriveistoksesta Ganymede ja kotka. Veistos on tehty kiveä poistamalla, kun taas Vihriälä toteuttaa teoksen lisäämällä materiaalia. Lopputuloksena on kevyt, rasterimainen ja graafinen veistos. Hän on käyttänyt teoksissaan myös muita arkisia materiaaleja kuten helmiä ja karkkeja.

Dominik Wlodarek
s. 1976, Puola
kotisivu...
Wlodarekilla oli mahdollisuus nähdä Giovanni Battista Piranesin (1720–1778) vedoksia taiteen restaurointipajalla Pariisissa syksyllä 2007. Esillä olevat teokset ovat saaneet innoituksensa Piranesin rakennuksia, rakennusten sisätiloja ja raunioita kuvaavista vedoksista. Aiemmin Wlodarekin teosten perustana olivat kaupunkimaiseman peilikuvat, nyt huomio on sisätiloissa.

Camilla Vuorenmaa
s. 1979, Suomi
kotisivu...
Vuorenmaan puukaiverrus-maalauksissa yhdistyvät veistäminen ja maalaaminen. Hän kuvaa teoksissaan ihmisiä pysähtyneissä hetkissä ja mielentiloissa. Tätä näyttelyä varten Vuorenmaa käytti ensimmäistä kertaa perinteistä puupiirrostekniikkaa. Puupiirrostilateoksen inspiraation lähteenä on ollut Oskar Kokoschkan teos Seisova alaston (1906–1907).

Kuvien taiteilijat osallistuivat näyttelyn avajaisiin. Teostensa vierellä heidät kuvasi Hannu-Pekka Auraneva.


Vanhat mestarit ja lautturit


Vanhat mestarit ja lautturit esittäytyvät alagalleriassa. Kuva Hannu-Pekka Auraneva.

Mennyttä elämää

Grafiikka alkoi kehittyä tekniikkana Euroopassa paperinvalmistuksen yleistyttyä 1300-luvulla. Sillä oli tärkeä rooli eri taiteenlajien popularisoimisessa erityisesti 1600- ja 1700-luvuilla, jolloin maalauksia ja veistoksia kopioitiin grafiikan menetelmin. Vasta 1700-luvun loppupuolella alettiin kiinnittää enemmän huomiota graafikon yksilölliseen kädenjälkeen.

Grafiikkaa tehneet käsityöläiset, kaivertajat ja taiteilijat liikkuivat maasta toiseen. Huomattavia keskuksia oli Saksassa, Ranskassa, Englannissa, Hollannissa ja Italiassa. 1500-luvun alussa taidemaalari, graafikko Albrecht Dürerin (1471–1528) työhuoneesta tuli Nürnbergin johtava kaiverrusateljee. Nimenomaan grafiikka teki Dürerin taiteesta laajalti tunnettua.

Ranskalainen Jacques Callot (1592–1635) opiskeli Roomassa talttakaiverrusta, matematiikkaa, perspektiivioppia, arkkitehtuuria, kartografiaa sekä sodankäynnin teoriaa. Hänen tuotannossaan on uskonnollisten aiheiden lisäksi kuvauksia oman aikansa tapahtumista.

Muotokuvakaiverrukset olivat suosittu myyntituote, mutta myös uskonnolliset ja moraalisesti ylevät aiheet kiinnostivat. Syntyjään flaamilaisen, mutta Englannissa työskennelleen Anton van Dyckin (1599–1641) muotokuvasarja toimi vuosisatojen ajan maalareiden suosimana mallikirjana.

Hollantilainen Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606–1669) teki historiallisia, mytologisia ja raamatullisia tulkintoja sekä muotokuvagrafiikkaa ja useita omakuvia. Hänen taiteelleen on tyypillistä chiaroscuron käyttö eli valon ja varjon vaihtelu. Vasemmalla viivasyövytys Omakuva huivi kaulassa vuodelta 1633. Sinebrychoffin taidemuseosta, Antellin kokoelmat Collanin kokoelma. Kuva Kansallisgalleria / Kirsi Hakola.

Italialainen graafikko, arkkitehti ja arkeologi Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) tunnetaan parhaiten Rooman kaupunkinäkymiä ja antiikin muistomerkkejä kuvaavasta grafiikasta sekä vankiloiden sisätilojen omaperäisistä kuvauksista.

Espanjalainen Francisco Goya (1746–1828) on tunnettu opettavaisten ja moralistisien aiheiden lisäksi taiteilijan oman elämän vaikeuksista kumpuavista teemoista. Myös maan sosiaalisesta ja poliittisesta ahdingosta kertovat aiheet ovat yleisiä. Goyan maineikkain grafiikan sarja on Sodan kauhuja. Se on silminnäkijän kuvaus niistä julmuuksista, jotka Napoleonin hyökkäys Espanjaan vuosina 1808–1814 aiheutti. Sodanvastainen sarja julkaistiin vasta 35 vuotta taitelijan kuoleman jälkeen. Uusintapainos on vuodelta 1892. Vasemmalla Ja ovat kuin villipetoja sarjasta Sodan kauhuja, viivasyövytys, jälkivedos 1892. Sinebrychoffin taidemuseon kokoelma. Kuva Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Japanilaiset puupiirrokset (ukiyo-e) ovat inspiroineet eurooppalaisia Japanin avautumisesta eli 1860-luvulta lähtien. Puupiirrosten perspektiivin puute, suuret tasaiset värialueet, voimakkaat värit ja erikoiset rajaukset viehättivät länsimaisia taiteilijoita.

Lautturit

Näyttelyn lauttureita ovat 1900-luvun graafikot, jotka kuljettavat teemaa virran yli eli menneiltä vuosisadoilta kohti nykyaikaa. Taiteilijoina ovat: James Ensor (1860–1949), Oskar Kokoschka (1886–1980), Pentti Lumikangas (1926–2005), Alain Jacquet (1939–2008), Matti Waskilampi (1940–2013), Marjatta Hanhijoki (s. 1948) ja Tapani Mikkonen (1952–2014).

Tapahtumat ja työpajat

Avajaiset to 6.10. klo 18–20
sähköinen kutsu

Päättäjäiset su 1.1.2017 klo 14–16
Trio Free Hands esiintyy. Jazzkokoonpanoon kuuluvat Pekka Törmänen, Markku Rinta-Pollari ja Juha Savela.
Näyttelyn kuraattorityöryhmän jäsen taiteilija Kuutti Lavonen hyvästelee näyttelyn.

Taiteilijatapaamiset ja opastukset perjantaisin

7.10. klo 16.30 suomalaiset taiteilijat ja kuraattorit Seija Heinänen ja Jukka Partanen
21.10. klo 16.30 kuraattorin kierros, Kuutti Lavonen
4.11. klo 14–15 yleisöopastus, Sirpa Turpeinen
18.11. klo 16.30 kuraattorien kierros, Seija Heinänen ja Jukka Partanen
2.12. klo 16.30 kuraattorien kierros, Seija Heinänen ja Jukka Partanen

Luennot

to 13.10. klo 16.30–18 Introduction to the History of the Print: from Prehistoric to Modern Period
Rita Vargas, taidegraafikko, tohtoriopiskelija, PhD student
This lecture is focused on providing to an international audience an enthusiastic overview of the history of the print until the modern period.

to 27.10. klo 16.30–18 Sota ja kauhu kuvataiteessa
Annika Waenerberg, taidehistorian professori
Taiteilijat tasapainoilevat fantasioiden, moraalin, sarkasmin ja todellisten kauhukuvien välillä. Francisco Goya kuvasi tunnetussa Sodan kauhuja -sarjassaan julmuuksia, jotka Napoleonin hyökkäys Espanjaan aiheutti 1808–1814.

to 3.11. klo 16.30–18 Taidehistoriallinen kerroksellisuus
Ville Lukkarinen, taidehistorian professori
Taide on sidoksissa omaan aikansa, mutta nykygrafiikastakin löytää tulkintoja, kommentteja ja viittauksia taiteen historiaan, muihin taitelijoihin tai yksittäisiin teoksiin. Millainen on taiteen kuvallinen työkalupakki?

Työpajat

la 15.10. klo 12–14 Grafiikkaa yhdessä lapsen kanssa -työpaja
Paja sopii lapselle (noin 3–12-vuotiaat) ja aikuiselle yhteiseen tekemiseen. Tutustutaan grafiikan- eli painannan menetelmiin. Eväät voi ottaa mukaan. Ohjaajana taidekasvattaja Anne Sarja-Kolu. 16 osallistujaa/ 2 h / 12 €, ilm. anneskolus@gmail.com

la 22.10. klo 12–16 Elävän mallin piirtäminen
Graphica Creativa -näyttelyyn osallistuva taiteilija Tomas Regan ohjaa elävän mallin piirustusta. Voit ottaa mukaan omat työvälineet (lyijykynät, pyyhekumi ja paperia) tai käyttää talon tarvikkeita. Eväät mukaan! 12–14 piirtäjää /4 h / 25 €, ilm. sirpa.turpeinen@jkl.fi

la 29.10. ja 12.11. klo 12–15 Grafiikan työpajat aikuisille
Taidegraafikon ohjaamassa työpajassa opetellaan erilaisia grafiikan tekniikoita: linoleikkausta, kuivaneulaa tai carborundumia. Mukaan mahtuu 15 osallistujaa. 3 h / 20 €, ilm. sirpa.turpeinen@jkl.fi

Pop up -myymälä
8.–2.12.
Print Up!
Grafiikka- ja valokuvakeskus Ratamon taiteilijaryhmän pop up -myymälä Jyväskylän keskustassa
facebook.com/PrintUp2016

Copyright © Jyväskylän kaupunki / Jyväskylän taidemuseo 2017
» Sivun alkuun
Tietoa sivustosta

Taidemuseo Holvi
Kauppakatu 23
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4391
taidemuseo[at]jkl.fi

Grafiikkakeskus / Galleria Ratamo
Veturitallinkatu 6
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4389
ratamo[at]jkl.fi

Taidemuseon toimisto
Vapaudenkatu 28
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4398
taidemuseo[at]jkl.fi