Suoraan sisältöön

Blogi

ks. aiempi blogi täältä.

Projektien blogit löytyvät linkkien takaa: Sata vuotta, tuhat tunnelmaa sekä Mediakasvatuksen työkalut tutuiksi

23.8.2017

A silent guardian, a watchful protector. A museum guard. - Museon salivalvojan työstä

Tumma hahmo seisoo ääneti näyttelytilan seinustalla. Jo kaukaa tunnistat hahmon museon henkilökuntaan kuuluvaksi kaulassa olevasta henkilökortista. Silmät tuntuvat seuraavan jokaista liikettäsi kun siirryt ihailemaan yhä seuraavaa ja seuraavaa taideteosta, toinen toistaan arvokkaampia ja hauraampia kulttuuriaarteita. Saatat vilkaista olkasi yli tai ohi mennessäsi silmäistä ja tervehtiä tuota vaitonaista seuraajaa. Kuitenkin katsekontaktissa saat useimmiten ystävällisen hymyn ja tervehdyksen. Rohkeimmat lähestyvät hahmoa kysymyksin ja aloittavat näin keskustelun näyttelyn teoksista.

Salivalvojan tuoli
Kuvateksti: Istuma- ja seisomalihaksia tarvitaan vahdin työssä. Teosten lisäksi on aikaa hiljaisina hetkinä tutustua myös kirjallisuuteen.

Kyseessä on isoimmissa museoissa usein kohdattu hahmo nimeltään näyttelyvalvoja, jonka vastuulli-seen tehtävään olen itsekin päässyt täksi kesäksi. Minua ja kollegoitani on tavattavissa Jyväskylän taidemuseon Sata vuotta, tuhat tulkintaa – näyttelyssä lokakuun alkuun asti. Koska näyttelyn teokset ovat lainateoksia Suomen taidesäätiöiden yhdistyksen jäsenten kokoelmista ja varsin arvokkaita, vaatii näyttelyn avaaminen yleisölle valvojien paikallaoloa. Teosten koskettelu, seiniin nojaaminen ja reppujen ja suurten laukkujen tuominen näyttelytilaan on kielletty, ja vahdin ensisijainen tehtävä on varmistaa että näitä turvamääräyksiä noudatetaan. Pienimmät lapset saattavat ikävystyä tiukoista säännöistä, mutta onneksi toiminnallisempaa tekemistä löytyy taidemuseon yläkerrasta, jossa erillisessä Oravien aarteita – näyttelyssä on sallittua musisoida, piirtää, istahtaa sohville ja leikkiä vaikka pukuleikkejä 60-lukulaisessa ympäristössä.

Näyttelyvahdit siis varmistavat, että näyttely on teosten kannalta turvallinen. Kuulostaa hyvin materiaalikeskeiseltä näkökulmalta, mutta minulle ja valvojakollegoilleni teosten koskemattomuus on etusijalla. Asiakkaat voivat hämmentyä huomautettaessa liian suuresta laukusta tai turvaväleistä. Kävijän on vain ymmärrettävä keskeinen museologisen kokoelmatyön näkökulma, jossa ihminen (lue: museo-kävijä) on esineiden säilymisen kannalta myös niiden pahin vihollinen.

Aimo Tukiaisen veistos Evakkolapset
Kuvateksti: Aimo Tukiaisen Evakkolapset on näyttelyn yksi eniten fyysistä huomiota saanut teos. Sen kiiltävä pinta ja hellyttävät hahmot tuntuvat magneetin lailla vetävän käsiä puoleensa.

Näyttelyvahdin työnkuva ei kuitenkaan ole pelkkää stereotyyppistä sormen heristelyä ja hyssyttelyä, vaan olemme asiakaspalvelijoita siinä missä aulan vastaanottotiskillä istuvat työntekijätkin: Pyrimme arvioimaan kävijän näkökulmasta, kuinka hän tulee kulkemaan ja käyttäytymään näyttelyssä, ja mikä häntä erityisesti mahtaisi kiinnostaa. Tehtävänämme on huolehtia, että asiakkaan museokokemus on mahdollisimman miellyttävä, kuten vastaamalla asiakkaan kysymyksiin tai neuvomalla hissin toimin-nassa. Kaikki vahdit ovat perehtyneet koulutuksessaan näyttelyn teoksiin, ja useimmiten sääntönä kuin poikkeuksena on meillä myös taidehistorian tai museologian koulutustaustaa, joten ei ole syytä jättää kääntymästä lähimmän näyttelyvahdin puoleen mieltä askarruttavien kysymysten kanssa.

Parasta antia vahdin työssä ovat ehdottomasti olleet kävijöiden kokemusten kirvoittamat keskustelut ja kaikenlainen ajatustenvaihto näyttelyn teoksista. Parhaimmillaan teostulkinnat tapahtuvatkin kes-kustellen, jolloin teokset avautuvat aivan erityisellä tavalla molemmille osapuolille. Nautin itse kovasti kävijöiden omien tulkintojen kuulemisesta ja rohkaisenkin kaikkia seuraavalla taidenäyttelykäynnillään kertomaan valvojalle omia oivalluksiaan teoksista. Näyttelyn salivalvojat ilahtuvat itsekin saadessaan uusia näkökulmia teoksiin, joita katselevat päivittäin.

Alun lainaus on Batman-elokuvasta The Dark Knight.
Kuvat: Essi Monto

Essi Monto,
taidehistorian opiskelija, näyttelyvalvoja ja museologian harjoittelija Jyväskylän taidemuseossa

Laura Korhonen

Copyright © Jyväskylän kaupunki / Jyväskylän taidemuseo 2017
» Sivun alkuun
Tietoa sivustosta

Taidemuseo Holvi
Kauppakatu 23
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4391
taidemuseo[at]jkl.fi

Grafiikkakeskus / Galleria Ratamo
Veturitallinkatu 6
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4389
ratamo[at]jkl.fi

Taidemuseon toimisto
Vapaudenkatu 28
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4398
taidemuseo[at]jkl.fi