Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Sosiaalipalveluiden valvonta

Jyväskylässä merkittävä osa mm. lastensuojelun palveluita, ikäihmisten asumispalveluita ja erilaisia hoivapalveluita tuotetaan yksityisten palveluntuottajien toimesta. Lain edellytysten mukaisesti yksityisten sosiaalipalvelujen toimintaa ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti. Valvonnalla varmistetaan se, että yksityisten palveluntarjoajien palvelut ovat yhtä laadukkaita kuin kaupungin omat palvelut ja että lain edellytyksen täyttyvät.

Valvonnalla seurataan kaupungin omien palveluiden sekä kaupungin ostopalveluiden ja palveluseteleillä tuotettujen palveluiden laatua. Valvontaa tehdään nimettyjen vastuuhenkilöiden toimesta kolmessa eri vaiheessa.

  1. Ennakoiden varmistetaan ennen varsinaisen toiminnan aloittamista, että palvelua ollaan järjestämässä asianmukaisesti, esimerkiksi henkilöstö on koulutettua ja toimitilat ovat asialliset.
  2. Toiminnan käynnistyttyä ns. suunnitelmallisella valvonnalla varmistetaan, että palveluiden laatu pysyy ilmoitetulla tasolla. Tämä varmistetaan mm. määräaikaisilla tarkastuskäynneillä ja vuosittaisilla tuottajien yhteistapaamisilla.
  3. Mikäli toiminnassa ilmenee epäkohtia, niihin reagoidaan viipymättä. Valvonnasta vastaavien kanssa selvitetään, miten ongelmat pääsivät syntymään ja miten varmistetaan, ettei jatkossa tapahdu vastaavia tapauksia. Yhdessä sovitaan myös siitä, miten tilanteen korjaantumista seurataan.

Kaupungin valvontavastuu kohdentuu myös niihin yksityisiin sosiaalipalveluihin, jotka toimivat Jyväskylässä, vaikka kaupungin sosiaalipalvelut eivät nykyisellään olisikaan palvelun ostajia.

Valvonnan toteutuksesta ja sisällöistä voit lukea lisää valvonnan toteutuksesta kertovalla sivulla.

Tavoitteena sujuva yhteistyö

Sosiaalipalveluita tuotetaan nykyisellään sekä kaupungin omana toimintana että yksityisten palveluntuottajien toimesta. Palveluita järjestettäessä pyritään edesauttamaan asiakkaiden omia valinnanmahdollisuuksia.

Sujuvan yhteistyön varmistamiseksi kaupunki tapaa yksityisiä palveluntuottajia säännöllisesti ja järjestää mm. yhteisiä koulutustilaisuuksia. Jatkuvalla vuoropuhelulla halutaan varmistaa, että yhteistyö toimii ja pienistäkin asioista voidaan puhua avoimesti ja ennakoida mahdollisia epäkohtia.

Asiakaspalaute on tärkeä osa valvontaa

Jyväskylän kaupunki haluaa, että jokaisella sosiaalipalveluiden asiakkaalla on mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa asioissa. Palautetta voi antaa suullisesti tai kirjallisesti palveluista vastaaville tahoille tai valvontatehtävän yhteyshenkilöille. Palautetta voi antaa myös hyödyntämällä palveluiden asiakasraateja ja -neuvostoja. Asiakaspalautteen eri muodoista voit lukea asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia koskevalla sivulla.

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje