Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Terveyspalvelut » Suun ja hampaiden hoito

Suun terveydenhuolto

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen suun terveydenhuolto tuottaa palveluja Jyväskylän, Hankasalmen, Muuramen ja Uuraisten kunnan asukkaille. Suun terveydenhuollon palveluihin ovat oikeutettuja kaikenikäiset alueen asukkaat. Hoidosta peritään lakisääteiset asiakasmaksut.

Varaa aika ajanvarauksesta.

Hakeudu hammashoidon päivystykseen kiireellisissä särky- ja tapaturmatapauksissa.

Kiireellinen ajan peruutus onnistuu seuraavalle päivälle myös netin kautta. Takaisinsoittoon tulee vastata klo 7.30-9 välillä, muutoin aikaa ei voida perua.

Takaisinsoittopalveluun voi jättää soittopyynnön myös netin kautta.

www.hyvis.fi -sivuston kautta voi tarkastaa varatut ajat tai perua jo varatun ajan. Sisäänkirjautumiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Jymen, oikomishoidon ja suukirurgian ajanvaraukset eivät vielä näy Hyviksessä.

Lasten ja koululaisten tarkastukset ja ajanvarausohjeet. 17-vuotiaat saavat kutsun tarkastukseen tekstiviestillä.

Jyme – kerralla kuntoon toimintamalli on käytössä Palokassa ja syksyllä 2016 Kyllössä.

Erikoishoitoihin (protetiikka, parodontologia, suukirurgia, oikomishoito) potilaat ohjataan lääkärin tai hammaslääkärin lähetteellä. Oikomishoitoa tehdään vain alle 18-vuotiaille.

Kiireettömään hoitoon pääsyn odotusaika keskimäärin 15.8.2016

  • Jyväskylässä hammaslääkärille keskimäärin 17 viikkoa ja suuhygienistille 6 viikkoa.
  • Hankasalmella hammaslääkärille 7 viikkoa ja suuhygienistille 2 viikkoa.
  • Muuramessa hammaslääkärille 8 viikkoa ja suuhygienistille 5 viikkoa.
  • Uuraisilla hammaslääkärille 13 viikkoa ja suuhygienistille 3 viikkoa.

Uutisia

Suu kerralla kuntoon nyt myös Jyväskylän Kyllön hammashoitolassa

Kyllön terveyskeskuksen hammashoitolassa alkaa 2. syyskuuta malli, jossa kohtuullisen vähän hoitoa tarvitsevan aikuisen potilaan hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun. Jos esimerkiksi potilaskäynnin alussa tehtävässä tutkimuksessa huomataan, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi kannattaisi hoitaa myös viereisen hampaan reikä, hoito annetaan kerralla eikä potilaan tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa.
Sama toimintamalli on ollut käytössä Palokan hammashoitolassa maaliskuusta 2015 lähtien.
– Muutoksen taustalla ovat pitkiksi venyneet hoitokäyntien välit. Asiakkaiden toive on ollut saada kokonaisvaltaisempaa hoitoa yhdellä hoitokäynnillä, sanoo projektipäällikkö Elina Tuppurainen Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen JYTEn suun terveydenhuollosta.
Uudella toimintamallilla haetaan myös tehokkuutta hammashoitolan toimintaan. Malli perustuu atk-pohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään, joka ohjaa henkilökuntaa siirtymään hoitohuoneesta toiseen potilaiden hoidontarpeen perusteella.
Palokassa noin puolet potilaista voidaan hoitaa kerralla valmiiksi. Uusi malli paransi tuottavuutta 26 prosenttia viime vuonna.

Henkilökunta liikkuu potilaan luokse

Toimintamallissa on kymmenen identtistä hoitohuonetta, ja hoitohenkilökunta siirtyy huoneesta toiseen potilaan hoitotarpeen mukaan. Henkilökunnan työaika pyritään näin saamaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön, eikä potilaan tarvitse siirtyä tai odottaa hoitoa.
Hammashoitolaan aikaa varaavalle potilaalle muutos näkyy siten, että hänelle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet pyydetään tekstiviestillä hammashoitolaan. Tarkka vastaanottoaika lähetetään potilaalle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkamista.
Esimerkiksi potilaalle ilmoitetaan, että vastaanottoaika on tiettynä päivänä kello 13–14 välisenä aikana. Päivän aikana hoidetaan potilaita niin, että järjestelmästä nähdään henkilökunnan vapautuvan aiemmin tulleiden potilaiden hoidosta kello 13.45. Potilaalle lähetetään tekstiviesti kello 13.15 ja pyydetään häntä tulemaan hammashoitolaan kello 13.45 mennessä. Näin hoito voidaan aloittaa.

Kun potilas saapuu hammashoitolaan, hänelle tehdään vaivan edellyttämä tai tarpeen mukaan koko suun tutkimus. Tutkimuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Samalla, kun sovitaan hoidoista, pystytään kertomaan myös kauanko hoitokäynnin arvioidaan kestävän.
Palvelu on tarkoitettu aikuisväestölle, jolla on mahdollisuus tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitettuun aikaan. Koska tieto lähetetään tekstiviestillä, potilaalla on oltava käytössään matkapuhelin. Palvelu ei sovi potilaalle, joka haluaa ajan tietylle hammaslääkärille tai suuhygienistille. Näille potilaille annetaan ajanvarauksesta normaali vastaanottoaika.
Palvelua ei ole myöskään tarkoitettu erikoishammashoidon asiakkaille (esimerkiksi oikomishoito, kliininen erikoishoito tai suukirurgia).

Potilas maksaa hoidosta saman verran kuin muulloinkin JYTE:n hammashoitolan palveluita käyttäessään. Käyntimaksun lisäksi peritään maksu niistä toimenpiteistä, joita käynnin aikana tehdään. Toimenpiteistä perittävät maksut ovat nähtävillä osoitteessa http://www.jkl.fi/terveys/suunterveys/maksut.

JYTE - Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus

Keskustan hammashoitolan toiminta on loppunut 30.6.2016. Keskustan alueen väestö hoidetaan jatkossa Kyllön hammashoitolassa.

Lastenneuvolassa ja hammashoidossa on käytössä lasten määräaikaistarkastusten sähköinen ajanvaraus. Lue lisää klikkaamalla alla olevaa banneria.

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje