Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Terveydenhuollon asiakkaan oikeudet

Terveydenhuollon asiakkaalla on oikeus hyvään ja asianmukaiseen hoitoon potilaan asemasta ja oikeuksista säädetyn lain nojalla.

Potilaalla on oikeus:

  • Hyvään hoitoon. Hoito ei saa loukata ihmisarvoa, vakaumusta eikä yksityisyyttä.
  • Asialliseen tutkimukseen ja oikeaan hoitopaikkaan.
  • Hyvään kohteluun. Potilaan äidinkieli, henkilökohtaiset tarpeet ja kulttuuri on otettava huomioon mahdollisuuksien mukaan.
  • Tarpeelliseen tiedonsaantiin ymmärrettävässä muodossa koko hoidon ajan. Tarvittaessa järjestettävä tulkkaus.
  • Saada tietää hoitoon jonottamisen syy ja kesto.
  • Tutustua potilasasiakirjoihin ja oikaista väärät tiedot.
  • Sopia hoitotavasta mahdollisuuksien mukaan.
  • Tulla kuulluksi alaikäisenäkin.

Potilasasiamies avustaa terveydenhuollon asiakasta tarvittaessa.

Potilasasiamies >>


Sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet

Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan asiakkaalla on:

  • Oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää.
  • Velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
  • Oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista.
  • Oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa.
  • Oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä.
  • Oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja.
  • Oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta.

Sosiaaliasiamies avustaa sosiaalihuollon asiakasta tarvittaessa.

Sosiaaliasiamies >>

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje