Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Sosiaalipalvelut » Sosiaalityö ja toimeentulo

Ajankohtaista

Ajankohtaista toimeentulotuessa

Perustoimeentulotuki siirtyy Kelan hoidettavaksi 1.1.2017 alkaen.

Vuoden 2016 loppuun saakka voit hoitaa kaikki toimeentulotuen asiat kuntasi sosiaalitoimistossa. Tammikuun 2017 toimeentulotukea voi hakea Kelasta paperilomakkeella 1.12.2016 (www.kela.fi/lomakkeet) tai verkkoasioinnin kautta 12.12. alkaen (www.kela.fi/asiointi). Säilytä viimeisin kunnasta saamasi päätös. Tarvitset sitä, kun haet Kelasta perustoimeentulotukea ensimmäisen kerran. Kelan puhelinpalveluun avataan perustoimeentulotuen palvelunumero 12.12.2016.

Vuonna 2017 kunta voi myöntää edelleen täydentävää toimeentulotukea sellaisiin erityisiin menoihin, joita perustoimeentulotuki ei kata. Sinulla täytyy olla voimassaoleva perustoimeentulotuen päätös Kelasta, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä sosiaalitoimessa.

Ajankohtaista aikuissosiaalityössä

Aikuissosiaalityön uutiskirje on nyt julkaistu!

Aikuissosiaalityön uutiskirjeestä saat ajankohtaista tietoa aikuissosiaalityön kuulumisista. Uutiskirje pyritään julkaisemaan 4-5 kertaa vuodessa. Lue uusin uutiskirje tästä.

Jyväskylässä voi chatata sossun kanssa - aikuissosiaalityön chat-palvelu on avautunut 12.12.2016 alkaen

Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityöhön voi ottaa yhteyttä myös chatin kautta. Chatissa asiakkaat voivat jutella nimettömästi Hannikaisenkadun sosiaaliaseman sekä Nuorten aikuisten palvelukeskuksen - J-Napin ammattilaisten kanssa joulukuun 12. päivästä alkaen.
Chat on avoinna kolmena iltapäivänä, maanantaisin ja perjantaisin klo 14–16, keskiviikkoisin klo 15–17.

Aikuissosiaalityön puoleen voi kääntyä esimerkiksi, kun tarvitsee tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun, ohjausta asumisen huolissa ja ongelmatilanteissa, on velkaantunut tai tarvitsee sosiaaliturvaan liittyvää neuvontaa, tarvitsee ohjausta jatkosuunnitelmiin työttömyystilanteessa tai alentuneen työkyvyn vuoksi tai kaipaa ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyen.
– Chatissa asiakkaan tai läheisen tilanteesta voidaan keskustella nimettömästi. Chatin kautta ei voida hoitaa tunnistautumista vaativia, henkilökohtaisia asioita. Chattiin ei tule kirjoittaa henkilötunnusta tai muita henkilötietoja, selvittää johtava sosiaalityöntekijä Laura Vänttinen.

Aikuissosiaalityöhön saa yhteyden puhelimitse, asioimalla sosiaaliasemalla Hannikaisenkadulla, nuorten aikuisten palvelukeskuksessa Ailakinkadulla, Korpilahden sosiaaliasemalla, laittamalla viestiä Hyviksen kautta sekä nyt uutena chatilla. Chatin aukioloaikoina, chat avautuu muun muassa aikuissosiaalityön, Hannikaisenkadun sosiaaliaseman, asumisneuvonnan ja J-Napin nettisivuilta.

– Asiakaspalautteissa soittoaikoja pidetty riittämättöminä tai muutoin hankalina. Chat tarjoaa uudenlaisen, nopean asiointikanavan neuvontaan ja ohjaukseen, sanoo kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka.

Chat-palvelun pilotointi käynnistyy Jyväskylän aikuissosiaalityön ja Sosku-hankkeen kehittämistyön tuloksena. Chat-palvelua pilotoidaan vuoden ajan.
– Kokemuksia kerätään koko vuoden ajan, sekä henkilökunnalta että asiakkailta eri yhteyksissä. Sen jälkeen tiedämme, onko tarve lisätä chat-aikoja, vähentää tai tehdä muita muutoksia, kertoo sosiaalityöntekijä Katri Ylönen J-Napista.

www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/hannikaisenkatu
www.jyvaskyla.fi/nuortenaikuistenpalvelukeskus
http://www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/aikuissosiaalityo

Lisätietoja:
johtava sosiaalityöntekijä Laura Vänttinen, p. 014 266 3403
sosiaalityöntekijä Katri Ylönen, p. 014 266 0894
sosiaaliohjaaja Matias Malinen, p. 014 266 7512
kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka, p. 014 266 7262 - Sosku-Hanke

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje