Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio

Yhteys lastensuojeluun

Milloin otan yhteyttä lastensuojeluun?

Voit ottaa yhteyttä lastensuojeluun, kun olet huolestunut omasta lapsestasi, omasta tai perheesi tilanteesta ja tarvitset apua tilanteen ratkaisuun.

Jokainen, joka huomaa lapsen tai nuoren olevan avun tarpeessa, voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun, myös nimettömänä. Yhteydenottaja voi olla lapsi tai nuori itse, vanhemmat, sukulaiset tai naapurit.

Lasten, nuorten ja perheiden kanssa toimivilla ammattilaisilla, esimerkiksi sosiaali- ja terveyshuollon, koulun, poliisin tai seurakunnan työntekijöillä, on lastensuojelulain mukainen velvollisuus ottaa yhteyttä lastensuojeluun, jos heillä on huoli lapsen, nuoren tai perheen hyvinvoinnista. Yhteydenotto tehdään usein yhteistyössä lapsen, nuoren ja hänen vanhempiensa kanssa.

Syitä yhteydenottoon voivat olla:

  • lapsen tai nuoren hoitoon ja kasvatukseen liittyvät vaikeudet tai laiminlyönnit
  • lapsen pahoinpitely
  • perheessä ilmenevä väkivalta
  • vanhempien päihteiden käyttöön tai mielenterveyteen liittyvät ongelmat
  • lapsen tai nuoren päihteiden käyttö tai kokeilut
  • voimakkaat ristiriidat perheessä
  • muut kriisit

Miten otan yhteyttä lastensuojeluun?

Lastensuojelun asiakasopastus, p. 014 266 3478 ja palveluohjaus, p. 014 266 0135 ovat avoinna arkisin kello 8-16.

  • Palveluohjauksen sosiaaliohjaajalta saa tietoa palveluista, joita on saatavilla lapselle ja perheille.
  • Avun saaminen voi käynnistyä keskustelemalla sosiaaliohjaajan kanssa perheen tilanteesta ja tuen tarpeesta.
  • Jos perheellä on kriisi tai hätätilanne, avun saa nopeasti.
  • Myös ammattilainen voi konsultoida palveluohjausta tai soittaa myös yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Palveluohjausta saa myös chatin kautta. Huomioithan, ettei chattiin ei tule kirjoittaa henkilötunnusta tai muita henkilötietoja, eikä siellä voida keskustella tunnistautumista vaativia asioita.

Näin teen lastensuojeluilmoituksen

Kiireellisissä vaaratilanteissa soita aina Hätäkeskuksen numeroon 112.

Sähköisesti

  • Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen sähköisessä asiointipalvelussa osoitteessa Hyvis.fi. Hyviksen käyttö edellyttää kirjautumista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Puhelimitse

  • arkisin: Jyväskylän kaupungin lastensuojelu ma–pe klo 8-16, p. 014 266 0135
  • Iltaisin ja viikonloppuisin: sosiaalipäivystykseen soittamalla hätäkeskuksen numeroon 112 ja pyytämällä yhteydenottoa sosiaalityöntekijään tai soittamalla Kriisikeskus Mobileen p. 014 266 7150.

Kirjallisena

  • Voit tulostaa lomakkeen tai pyytää sen asioidessasi lastensuojelussa.
  • Voit myös kirjoittaa lastensuojeluilmoituksen vapaamuotoisesti.
  • Toimitusosoite on: Jyväskylän lastensuojelun avohuolto, Väinönkatu 6, 40100 Jyväskylä

Yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen myös nimettömänä.

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje