Suoraan sisältöön
Jyväskylän kaupunki » Päivähoito ja esiopetus » Uutiset » Lasten ääni kuuluviin arjessa

Lasten ääni kuuluviin arjessa

Päiväkotien, perhepäivähoidon ja varhaiskasvatuksen kerhojen toimintavuosi käynnistyi elokuun alussa uudistuneen varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) mukaisessa tahdissa. Jyväskylässä painotetaan muun muassa osallisuutta, hyvinvointioppimista sekä liikunta- ja luontopainotteista toimintaa.

Lapsipalaverissa sovitaan seuraavan viikon ohjelma

–Lapsen osallisuus ei ole vain toiveiden esittämistä tai osallisuuden rakenteiden luomista, vaan osallisuus
toteutuu arjen pienissä tilanteissa. Osallisuutta on esimerkiksi ryhmän sisällä vuorovaikutuksen avulla saavutettu kompromissisi tai että lapsella on mahdollisuus arvioida toteutunutta, mikä oli kivaa, mitä opittiin ja mitä haluttaisiin tehdä toisenkin kerran, kertoo päiväkodinjohtaja Sanna Puukari-Pirinen.

Wessmanninmäen päiväkodissa ryhmien viikko-ohjelma viimeistellään lapsipalaverissa. Aarne, Silja, Eeli, Tarmo ja Iiris tutustuvat tulevan viikon ohjelmaan. Kun tulee lasten vuoro viimeistellä viikko-ohjelma, alkaa toiveita sadella:

–Voidaanko pitää Pokemon-suunnistusta maanantaina? Tarmo kysyy.
–Saadaanko tuoda oma lelu tai peli keskiviikkona? Eeli tiedustelee.

Iiriksen ja Siljan toiveet ovat liikunnallisia: sisäjumppaa, piilosta ja hippaleikkiä. Aarne saa valita läheiseen leikkipuistoon tehtävälle retkelle ajankohdan. Kompromissi ohjelman sisällöstä löytyy tarvittaessa äänestämällä. Eniten ääniä saanut vaihtoehto tulee valituksi. Osallisuus on myös demokratiakasvatusta.

Leikki on ykkösasia

Wessmanninmäen päiväkodin lasten mielestä parasta sisäleikeissä ovat jumppa, roolileikit ja legoilla rakenta-minen ja ulkona kiipeily, keinuminen ja hippaleikki. Leikissä lapsi jäsentää, tutkii ja muodostaa merkityksiä kokemuksistaan – oppii asioita.

–Leikin avulla opitaan hyvin arkisiakin asioita. Esimerkiksi käsien pesu on kestänyt silloin riittävän kauan, kun hämähäkki-laulua on laulettu yhden säkeistön verran, Sanna Puukari-Pirinen naurahtaa.

Leikki mahdollistaa lapselle aktiivisen toimijan roolin, sillä leikissä lapsi voi itse vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Perinteinen kauppaleikki, jossa yhdessä askarrellaan myymäläympäristö ja sovitaan roolit kehittää pitkäjänteisyyttä, kaverisuhteita, oman vuoron odottamista ja opitaan rahan käsittelyä.

– Ostoslistan laatiminen edistää kielen kehittymistä. Mielihyvä, ilo, yhteisöllisyys ja riemu osaamisesta tuottavat hyvinvointia tunnetasolla, kertoo lastentarhanopettaja Elina Kylmälahti.

Kaveritaitojen hallitseminen ja miten yhdessä luodaan omaan ryhmään hyvä tunnelma edistävät sekä osallisuutta että hyvinvointioppimista.

–Lapsi tunnistaa, millaiset asiat tuottavat iloa koko ryhmälle ja mitkä eivät. Lapsi tuntee olevansa osa ryhmää ja yhdessä ryhmä kokee olevansa ”kokonainen”, Elina Kylmälahti toteaa.

Tietotekniikka on hyvä apuväline lasten mielipiteiden ja toiveiden toteuttamisessa. Tablettien avulla lapset voivat valokuvata tai videoida arjen tapahtumia. Näin vanhemmillekin voidaan näyttää, miten oman lapsen hoitopäivä on sujunut tai miten lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan sovitut tavoitteet arjessa toteutuvat.

Katso, mitä lasten osallisuus voi olla Mannilan päiväkodin lasten Lintuhavainnoista leikkiin -videosta: www.youtube.com/watch?v=pexCGlqrml4

6.9.2017Minna Hakkarainen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017